Gå vidare till innehåll

E-Klass – en ikon med långa anor

Mercedes E-Klass (W213) ext7

E-Klass har länge setts som urtypen för en klassisk Mercedes-Benz. En rymlig lyxsedan i mellanklassen med hög komfort och brett användningsområde. E-Klass har alltid varit tidig, och ofta först, med ny och unik teknik. När den nionde generationen (W 213) nu lanseras tar den med hela bilindustrin på en ny resa mot självkörande bilar. Men E-Klass började sin egen resa för länge sedan. I snart 70 år har Mercedes-Benz oavbrutet tillverkat bilar i den klass som med åren skulle kallas ”E”.

W136_1947
W136 år 1947

Typ 136
1947 blev  Mercedes-Benz 170 V (Typ 136) företagets första efterkrigsmodell – i stor utsträckning baserad på förkrigsmodellen med samma namn. Med åren kom bilen att bli ryggraden i Mercedes-Benz modellprogram. 1949 lanserades den som L 170 D med dieselmotor och 170 S Saloon. De sista modellerna rullade ut från fabriken så sent som 1955.

120-serien_180_1953
120 serien år 1953

”Bullmercan”
1953 presenterades W120/121 med modellnamnet Mercedes 180. Den första modellen med självbärande kaross kallades i dagligt tal ”Bullmerca” i Sverige medan den i andra delar av världen brukade benämnas ”Ponton-Mercedes”. 180 D med diesel följde liksom 190 och 190 D och sexcylindriga prestigevarianter med längre hjulbas och de interna benämningarna W180 och W128.

W110:200D_1965
W110 år 1965

”Fenmercan”
1961 försvann den bulliga formen från mellanklassmodellen och ett modernt formspråk med slanka linjer och fenor gjorde sitt intåg. Bilen tillverkades även som likbil och ambulans och i små upplagor som kombi. Designen är nära besläktad med de lyxigare W111 och W112.

W114:115_200_1968-1976
W114/115 år 1968-1976

”Kompakten”
1968 presenterades den så kallade ”Kompakten” (W114/115). Dess formella namn var W114 med fyrcylindrig motor och W155 med sexcylindrig motor. Designen av fransmannen Paul Bracq kännetecknas kanske mest av de karaktäristiska stående strålkastarna.

Från början kom modellen som diesel 200 D och 220 D, samt i bensinutföranden 200, 220 (fyrcylindriga) samt de sexcylindriga 230 och 250. 1973 kom twincam-motorn”, en 2,8 liter stor sexa med dubbla överliggande kamaxlar på 160-185 hk och 280-begreppet var fött. 1974 lanserades en fyrcylindrig 230-motor (230/4) och en 2,4 liters dieselmotor (240 D), och 1975 kom den femcylindriga dieselmotorn (240 D 3,0) som skulle komma att bli synonym med Mercedes diesel i många år.

”Kompakten” fanns i två karossversioner – en fyrdörrars sedan och en tvådörrars coupé (HT) och såldes i nästan två miljoner exemplar.

W123_1975-1985
W123 år 1975-1985

”123:an” och premiär för kombi
1976 kom efterföljaren W123 med mindre kantig kaross, men med mycket teknik gemensamt med föregångaren. Ett år senare visades den som Mercedes första kombi för de breda massorna, som ”T-modellen”.

Utbudet blev då bredare och benämningarna fler: Sedan: W123, Kombi: S123, Coupé: C123 och Limousine: V123. Totalt såldes ca 2,5 miljoner exemplar av W123.

W123_kombi_1977
W123 kombi år 1977
W124_1984-1996
W124 år 1984-1996

Första E-Klass
Den första bilen som verkligen fick bära namnet E-Klass var W124. Den lanserades 1984 och var i produktion i hela tolv år. Det var den här modellen som var först i storleksklassen med V8 och den såldes dessutom med fyrhjulsdrift och som cabriolet. För många är detta bilen man förknippar med lyx i 80-talsfilmer… I synnerhet prestandamodellen 500E.
I samband med att Mercedes nya nomenklaturen infördes 1993, döptes W124 om till E-Klass.

W124_cab_1991-1997
W124 cabriolet år 1991-1997
W210_1995
W210 år 1995

Runda lysen
När W210 lanserades 1995 väckte den mycket uppmärksamhet med sina dubbla runda strålkastare och helt nya mjuka formspråk. Ett formspråk som i viss mån är med än idag.
De raka sexorna kompletterades med V6:or och E 50 och E 55 AMG såg dagens ljus. Att se sportbilar bli frånåkta av en familjekombi på Autobahn blev allt mer vanligt.

I samband med W210 försvann Coupé och Cabriolet från E-Klass programmet och istället återfanns de sportiga modellerna under benämningen CLK.

Bluetec E Klasse HG 002
W211 år 2002

Tredje generationen
Tredje generationen E-Klass (W211) var den största hittills när den lanserades 2002. De dubbla lysena var kvar men med en aggressivare lutning. Totalt hade utvecklingsarbetet pågått i fyra år till en kostnad av nästan 20 miljarder kronor. Gasdrift (NGT) kom 2004 och E63 AMG med hissnande prestanda och 0-100 på 4,4 sekunder lanserades.

E_klass_W212_Premier_ext8
W/S212 år 2009

Fjärde generationen
2009 började försäljningen av den generation E-Klass som sålts fram till nu – W/S212. De dubbla runda strålkastarna försvann och mängder av ny teknik infördes. Nu återinförs också E-Klass som benämning på Coupé (C207) och Cabriolet (A207) modellerna.

Den fjärde generationen fick en facelift 2014 som var så omfattande att många valde att kalla den en ”ny generation”.  Motorerna fick allt mindre slagvolymer men högre effekt och lägre förbrukning. Detta var också den första modellen med hybrid-drift och nioväxlad automat.

E220d_action (1)
W213 E220d 2016

Mercedes-Benz W213
Nu lanseras nionde raka generationens Mercedes i den rymliga mellanklassen.
W 213 är den femte generationen som bär namnet E-Klass. En bil som kännetecknas bland annat av helt unika självkörande funktioner och en ny interiör med bland annat wide-screen med två tolv-tumsskärmar samt touchpads på ratten.

Prewargenes_1950
Mercedes 170 från 1950
W120:180_1953
W120 Mercedes 180 årsmodell 1953
120:121_ponton_1960
Ponton W120/121 årsmodell 1960
W110:190_1961
W110/190 årsmodell 1961
Stroke8_longWB_1968
W114/115 i lång version 1968. En Taxi-klassiker
W114:230_1968
W114/230 årsmodell 1968
W115:240D_1974
W115/230D årsmodell 1974
W123_1975_och_1985
W123 årsmodell 1975 o 1985
W124_coupe_1993
W124 coupé årsmodell 1993
Mercedes E-Klass (W213) ext7
Mercedes-Benz E-Klass W213
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

9 april, 2018 / innovation
27 mars, 2018 / Transportbilar

I ett samarbete mellan Mercedes-Benz och Talenthouse, ett onlinenätverk för virtuell konst, fick ett antal konstnärer designa Mercedes-Benz X-klass i en tävling. Konstnärer…

Läs inläggX-klass och Konsten

20 mars, 2018 / Nyheter
13 mars, 2018 / Nyheter