Gå vidare till innehåll

Mercedes sänker förbrukningen på lastbilar med fem procent.

Mercedes-Benz fortsätter att satsa hårt på lägre bränsleförbrukning för tunga lastbilar. Med senaste uppdateringen av drivlinor har man sänkt förbrukningen på fjärrlastbilar med närmare sex procent senaste året! Det motsvarar ca sju ton CO2 om året för en enda lastbil.

Redan i samband med lanseringen av de nya generationerna av Mercedes lastbilsmotorer för ca fem år sedan, uppnåddes en rekordlåg bränsleförbrukning. För ett år sedan kom en uppdatering av 12,8-liters motorn OM 471 som sänkte förbrukningen med ytterligare tre procent och nu är det dags igen; Den här gången uppdateras den mindre OM 470 motorn (10,7 liter) som dessutom släpps i en ny konfiguration på 455 hästkrafter och får en ca två procent lägre förbrukning i alla konfigurationer.

Samtidigt kommer konceptet Road Efficiency, där bland annat olika delar av drivlinan optimeras för bästa möjliga energieffektivitet. Till exempel har dreven i växellådan högglanspolerats för minimal friktion. Både styrservopump och generator kopplas numera bara in när de behövs, och belastar under övrig tid motorn minimalt. Generatorn kopplas dessutom in steglöst utifrån hur mycket energi som lastbilen behöver just då. Dessutom har den förutseende farthållaren PPC optimerats.

Totalt ger detta en sänkning av bränsleförbrukning med ytterligare ca tre procent. Från en nivå som redan tidigare varit mycket låg och vunnit otaliga jämförelsetester.

”Totalt har vi nu sänkt förbrukningen med ca sex procent på drygt ett år,” berättar Mattias Nilsson, landschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.

”För en fjärrbil som går 15.000 mil om året betyder det mer än 30.000 kronor om året och kanske fem ton mindre utsläpp av CO2”, fortsätter Mattias Nilsson.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

11 april, 2018 / Transportbilar
19 mars, 2018 / Transportbilar
9 mars, 2018 / Lastbilar
8 mars, 2018 / innovation