Gå vidare till innehåll

Med elbil i strövområdet

Det 1100 hektar stora Snogesholms Strövområde är ett av Skånes mest populära utflyktsmål.  Här arbetar Harriet Andersson med att ta hand om stugor, stigar och besökare. Till sin hjälp har hon en eldriven Mercedes B-Klass.

En korps hesa klapprande hörs från andra sidan Snogeholmssjön. Vattenytan ligger blank och buskarna intill strandkanten är fulla med kvittrande småfåglar. Här i Snogeholms vidsträckta strövområde har Harriet Andersson sin arbetsplats sedan 25 år tillbaka.

Strövområdet är drygt 1100 hektar stort och har en fantastiskt vacker natur med bland annat gamla ädellövskogar. Arbetsplatsen ligger i den gamla skogvaktarstugan av tegel som fungerar som besökscentrum och dyker upp som en sagostuga med spetsigt tak.

Mercedes B-Klass Electric Drive, elbil, Harriet Andersson, Snogeholms strövområde Foto: Jenny Leyman
Harriet Andersson använder bilen för att förflytta sig inom det vidsträckta strövområdet. Snogeholm är känt för sitt godslandskap med urgamla jätteträd.

Uppgifterna är däremot utspridda över hela strövområdet och det är här elbilen kommer till användning. Tillsammans med sin sambo Magnus Svensson driver Harriet Andersson Snogeholms Entreprenad HB på uppdrag av stiftelsen Skånska Landskap som ligger under Region Skåne. Arbetet handlar om allt från att se till stugorna och de två lägergårdarna, sköta strövstigar och transporter till att undsätta besökare som vandrat vilse.

– Det handlar mycket om tillsyn. Vi ser till de fyra småstugorna och de två lägergårdarna, sköter om tältcamping och husvagnscamping, hyr ut båtar och kanoter och säljer fiskekort. Dessutom håller vi öppet i besökscentret tre dagar i veckan från november till mars, resten av året har vi öppet varje dag, berättar hon.

Mercedes B-Klass Electric Drive, elbil, Harriet Andersson, Snogeholms strövområde Foto: Jenny Leyman
Harriet Andersson driver Snogeholms Entreprenör AB tillsammans med sin sambo Magnus Eriksson. 

Elbilen har de haft sedan november i fjor. Harriet använder den i området under arbetsdagen, när hon kommer hem sätter hon den på laddning i garaget via ett vanligt elurtag – givetvis grön el – och efter tio-tolv timmar är den fulladdad igen.

– Vi är jättenöjda med bilen, det är bra acceleration i den, komforten är väldigt bra och det har inte varit ett enda problem. Vi lät emblemet sitta kvar på sidorna så att människor verkligen ser att det är en elbil. I början var vi inne på att skaffa en laddstolpe som laddar snabbare men det här fungerar jättebra.

Bilen går på 100 procent el och nu på vintern har hon märkt att den går mellan 10 och 12 mil på en laddning. Å andra sidan kör hon 30 kilometer i timmen och stannar och startar ofta, bilen drar inte lika mycket om den körs i jämn fart på landsväg.

Efter arbetsdagens slut sätts elbilen på laddning i garaget via ett vanligt elurtag – givetvis grön el – och efter tio-tolv timmar är den fulladdad igen.
Efter arbetsdagens slut sätts elbilen på laddning i garaget via ett vanligt elurtag – givetvis grön el – och efter tio-tolv timmar är den fulladdad igen.

– Vi hade en annan bil tidigare men ville verkligen skaffa en elbil. Dels för att köra så miljövänligt som möjligt men också för att Region Skåne satsar på att bli fossilbränslefritt fram till 2020. Det tog dock nästan ett helt år innan vi hittade den här, vi köpte den hos Otto Olssons Bil i Tomelilla – en av få bilhandlare som kunde erbjuda en elbil.

För Harriet har det nu nästan blivit en liten sport att köra så energisnålt som möjligt.

Mercedes B-Klass Electric Drive, elbil, Harriet Andersson, Snogeholms strövområde Foto: Jenny Leyman
Harriet Andersson sköter områdets lägergårdar och småstugor.

– Man ser väldigt tydligt på mätaren när det går mycket el och försöker då köra på ett annat vis, till exempel genom att låta bli att gasa för mycket i en uppförsbacke eller undvika att sätta på radion. Varje gång jag ska göra något tänker jag – behöver jag verkligen det? Det går ju åt bränsle i en vanlig bil också men där tänker man inte på det på samma sätt.

Paret bor på en liten arrendegård inte långt från skogvaktarstugan och när vi kör upp på gårdsplanen möts vi av både en kelig norsk skogskatt och en flock sociala blommehöns med en bröstande tupp i spetsen. Fågelsången är nästan öronbedövande i vårluften och längre fram kommer traktens grodor att hålla konsert i den gamla gödselbassängen – eller gödselkorran som det heter på skånska.

Paret bor på en arrendegård i strövområdet och har både blommehöns och en norsk skogskatt.
Paret bor på en arrendegård i strövområdet och har både blommehöns och en norsk skogskatt.

– Det roligaste och bästa med att arbeta med det är att man får vistas mycket i naturen. Det sämsta är vildsvinen, de är alldeles för många, de bökar upp stora områden och det händer att de skrämmer folk. Det man ska göra för att undvika vildsvin är att man ska sjunga när man går i skogen, då hör de en på långt håll och håller sig undan. Det går också bra att prata och skratta för att låta dem förstå att man kommer, avslutar Harriet Andersson.

Fakta/Snogeholms strövområde
Snogeholms strövområde ligger mellan sjöarna Sövdesjön, Snogeholmsjön och Ellestadssjön i Skåne. Det är ett av 19 strövområden i Skåne som stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för. Området tillhörde tidigare Snogeholms slott men köptes av stiftelsen O. D. Krooks donation 1966. Slottet med medeltida anor är privatägt, har tidigare fungerat som hotell och restaurang, och håller nu på att renoveras inför nyöppning. I området kan du vandra, paddla, hyra båt, fiska, lyssna på grodor, rida, fågelskåda eller sova över i någon av stugorna eller lägergårdarna.

Mercedes elbil, Harriet Andersson, Snogeholm Foto: Jenny Leyman
Mercedes elbil, Harriet Andersson, Snogeholm
Foto: Jenny Leyman

Mercedes elbil, Harriet Andersson, Snogeholm Foto: Jenny Leyman

Mercedes B-Klass Electric Drive, elbil, Harriet Andersson, Snogeholm Foto: Jenny Leyman
www.skanskalandskap.se/strovomraden/snogeholm

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

21 juni, 2017 / Personbilar
17 mars, 2017 / Transportbilar
14 mars, 2017 / Personbilar
6 februari, 2017 / Personbilar