Gå vidare till innehåll

Här kör försäljningschefen glassbil

Småskalig livsmedelsproduktion är mer inne än någonsin. Allt fler vill veta vad de äter och gillar att veta vem som står bakom. Men mitt bland trendiga bagerier och bryggerier i storstäderna, med mer eller mindre påhittad ”storytelling”, finns Otto & Glassfabriken i Yngsjö utanför Åhus. Varje morgon kör försäljningschefen själv ut sin älskade glass till hela Skåne i en av deras Mercedes Sprinter glassbilar.

Allt började när glassmästare Bonde Albrektsson startade glasstillverkning i Åhus för Nordöstra Skånes Mejeriförbund 1950. Hans son Otto Albrektsson skapade 52 år senare det som idag är Otto & Glassfabriken och som nu producerar upp till 12.000 liter kvalitetsglass om dagen i lilla Yngsjö.

– När man smakat vår glass så vill man köpa den igen, berättar försäljningschef Stefan Andersson.

– Vi får väldigt många återvändande kunder och under några år tredubblade vi försäljningen varje år.

– Största anledningen till att glassen går så bra är nog att den innehåller mycket grädde. Vi är den glasstillverkare som använder mest grädde, minst 30 procent i allt vi gör, och det är det som är hela grejen. Det är dessutom ägg i all glass utom sorbeten.

Varje vardagsmorgon lämnar Stefan Andersson Yngsjö i en fullproppad specialbyggd Mercedes Sprinter med inbyggt frysskåp som stått och laddat via aggregat hela natten.
Varje vardagsmorgon lämnar Stefan Andersson Yngsjö i en fullproppad specialbyggd Mercedes Sprinter med inbyggt frysskåp som stått och laddat via aggregat hela natten.

Otto Albrektsson själv har plockat fram gamla recept från förr i tiden och använder dem som bas för produktionen. Päronglass med mjölkchoklad är företagets adelsmärke, även vanilj med jordgubbssylt och chokladrippel är populär. Otto & Glassfabriken tillverkar både pinnglass, strutglass och glasstårtor men enlitersbyttorna med sitt tydliga mönster under det genomskinliga locket är deras storsäljare.

– Från början var enlitersburken tänkt som en tillfällig lösning, det är egentligen en plastburk för pizzasallad. Vi skulle bara testa om glassen gick att sälja men burken blev så populär att vi inte kunnat byta, vi tappar försäljning direkt. Mönstret överst görs för hand och man ser det genom locket. De är så individuella att jag nästan kan se vem av oss som har gjort det.

Enlitersbyttorna med sitt tydliga mönster under det genomskinliga locket är deras storsäljare.
Enlitersbyttorna med sitt tydliga mönster under det genomskinliga locket är deras storsäljare.

Varje vardagsmorgon lämnar Stefan Andersson Yngsjö i en fullproppad specialbyggd Mercedes Sprinter med inbyggt frysskåp som stått och laddat via aggregat hela natten. Skåpet är byggt med nio fackindelade luckor, håller en temperatur på minus 35 grader och rymmer ungefär 2.000 liter. Otto & Glassfabriken har två Sprintrar och kör omkring 4.500 mil om året med varje bil.

– Det är mycket distributionskörning och mycket småhoppande. Att det blivit just Mercedes-Benz beror på att de har en sådan fantastisk drivlina, vi måste ha bilar som klarar att köra fullastade. Vi har haft andra märken men de klarar inte de vikterna vi kör med kontinuerligt. Mercedes är starka med stadiga chassin.

Otto & Glassfabriken har dessutom lite speciella krav när det gäller själva skåpen. Själva skåpet är tillverkat i Danmark av Carlsen Europa och är köpt begagnat.

– Just den här typen av frysskåp tillverkades från 1995 fram till 2005 och har otroligt bra kvalitet. Vi har en duktig kille i Wulfsburg som brukar hålla utkik åt oss, det finns väldigt få begagnade glassbilar i Sverige.

Hasse Månsson, distributör på Österlen och i Lund kör Sprinter med Semi-trailer.
Hasse Månsson, distributör på Österlen och i Lund kör Sprinter med Semi-trailer.

Sommartid producerar fabriken mellan 10.000 och 12.000 liter glass om dagen, på vinterhalvåret ligger snittet på 4.000-5.000 liter. Otto och Glassfabriken distribuerar själva i Skåne, men har även hjälp av distributören Hasse Månsson i Skurup.

Hasse Månsson kör Mercedes även han men har satsat på större grejor och levererar glass med en Mercedes Sprinter 519 med semitrailer som är registrerad som lätt lastbil. Både den och frysskåpet är byggda av Skåne-släp utanför Hörby och ekipaget består av en ny och en gammal del.

– Det är kanske inte så vackert men det fungerar. Vi byggde till ett skåp på ett gammalt släp och dessutom finns det plats bakom hytten så där har jag satt in ett extra frysskåp. Bilen kan ta mycket mer glass än en vanlig bil, det är en 3,5 tonnare med nio skåp och det får plats 3.000 liter. Jag får rätt så mycket uppmärksamhet med den när jag kommer, det blir mycket kommentarer om häftigt ekipage.

– Semitrailern är mycket skönare att köra med än med ett vanligt släp. Den har luftfjädring på både bilen och släpet och den är lättare att backa med fast den är större.

Stefan Andersson är försäljningschef på Otto & Glassfabriken.
Stefan Andersson är försäljningschef på Otto & Glassfabriken.

Historik/Otto & Glassfabriken
Sedan starten 1950 har glassproduktionen legat under flera olika namn. 1965 såldes tillverkningen i Åhus till GB Glass och glassproduktionen i Åhus upphörde. 1969 hoppade Bonde Albrektsson av och startade Åhus glass, det var då sonen Otto började på fabriken 15 år gammal. 2001 tog Ingmans Food över Åhus glass och 2002 startade i stället Otto Albrektsson Glassfabriken i Hässleholm, 2007 flyttade verksamheten till Yngsjö och bytte namn till Otto & Glassfabriken.

 

 

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 december, 2017 / Nyheter
4 december, 2017 / Transportbilar
28 november, 2017 / Transportbilar
23 november, 2017 / Nyheter