Gå vidare till innehåll

Helt nya självkörande funktioner i nya S-Klass.

Nya generationen S-Klass tar Mercedes-Benz självkörande teknik till en helt ny nivå. Bland annat saktar bilen ner automatiskt inför en kurva utan att föraren behöver göra någonting. De nya systemen kommer att vara ett stort steg mot framtidens helt självkörande bilar. 

Mercedes-Benz olika system för körassistans går under samlingsnamnet ”Intelligent Drive”. Till begreppet fogas ständigt nya komponenter och sådana som varit med ett tag utvecklas och alla ges möjlighet att samverka med varandra. I nya S-Klass återfinns fler och mer avancerade system än någonsin tidigare.

Tack vare förbättrade kamera- och radarsystem har nya S-Klass en ännu bättre bild av trafiksituationen. Bilen använder också kart- och navigationsdata för att räkna ut lämplig körstil. Föraren kan med en snabb blick se vilka assistansfunktioner som är aktiva och vad dessa reagerar på vid varje tillfälle. Lättförståeliga ikoner – till exempel en ratt med två händer – visas både på bilens instrumentering och i dess head-up display. Alla funktioner kontrolleras numera från ratten.

speed_adjustment_12_1
Aktiv farthållare som saktar ner i kurvor
Farten som ställts in i den adaptiva och avståndskännande farthållaren DISTRONIC, anpassas numera automatiskt när bilen närmar sig kurvor, korsningar, rondeller eller vägtullar. Om bilen körs längs en sträcka som är inlagd i navigatorn kommer den att också att ta hänsyn till kartans information om rutten: om bilen är i högerfilen på en motorväg kommer den att sakta ner när den närmar sig rätt avfart på en motorväg. Det samma gäller för korsningar där navigatorn är inställd på att svänga eller om föraren slår på bilens blinkers.

Mercedes-Benz S 560 e, Exterieur: diamantsilber, Interieur: Leder schwarz;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 2,1 l/100 km; Elektrischer Energieverbrauch: 15,5 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 49 g/km* Mercedes-Benz S 560 e, exterior: diamond silver, interior: leather black;Fuel consumption, combined: 2.1 l/100 km; Electric power consumption: 15.5 kWh/100 km; Combined CO2 emissions: 49 g/km*

Vid sänkning av farten i kurvor samverkar DISTRONIC med styrassistenten. Det betyder att det numera är möjligt att låta bilen ”köra själv” även under långa sträckor på landsvägar. Farten sänks olika mycket beroende på vilken köregenskap som valts (ECO, COMFORT eller SPORT).
På motorvägar håller DISTRONIC rätt avstånd till framförvarande bil i farter från 0 – 210 km/tim och håller även bilen på rätt plats i sitt körfält.

Även när bilen rullar fritt, till exempel i nedförsbackar, kan den ha olika köregenskaper. För att göra körningen mjuk och bränslesnål saktar bilen av i god tid i förväg. Om bilen har en drivlina anpassad för ”segling” (där motorn stängs av när den rullar på frihjul) aktiveras detta när växellådan är i ECO-läge.

lane_change_ass_3

Byter fil själv
Om du vill byta fil på en väg som navigatorn vet är flerfilig räcker det nu att peta på blinkersspaken. Om du kör mellan 80 och 180 km/tim kommer systemet inom 10 sekunder att kontrollera vad det finns för trafik framför, bakom och bredvid dig i nästa fil, samt vilken hastighet omgivande fordon håller. När allt är klart utför bilen själv filbytet och visar processen på displayen.

 

Håller hastighetsbegränsningar
Nya S-Klass får också en uppdaterad version av Mercedes vägmärkesassistent som kan känna igen och agera utifrån olika vägmärken – till exempel hastighetsbegränsningar och vägarbetesskyltar. Dessutom får den information från navigatorn om fastlagda hastighetsgränser inom till exempel tätbebyggda områden. DISTRONIC kan ställas in till att anpassa bilens fart efter denna information automatiskt. Med hjälp av kartinformation kan bilen också förbereda sig på kommande begränsningar i god tid.

Systemet tar även hänsyn till omkörningsförbud, enkelriktade vägar och nedsatta hastighetsbegränsningar vid regn. Om du närmar dig ett övergångsställe noterar systemet om det finns människor i närheten och varnar då med en symbol.

emergency_stop_6

Automatisk kökörning och nödbroms
I köer på motorvägar och liknande tar bilen själv hand om stopp på upp till 30 sekunder om bilen framför står stilla. När denna börjar röra sig följer nya S-Klass med automatiskt.

Den automatiska nödbromsassistenten (Active Emergency Stop Assist) bromsar bilen till stillastående om den känner av att föraren inte längre aktivt kör bilen. Om föraren inte rört ratten under en viss tid varnas hen med ljud och varningslampa. Om föraren inte svarar genom att röra ratten, bromsa, gasa eller röra vid touchkontrollen på ratten kommer bilen att saktas ner till stillastående. När farten sjunker under 60 km/tim varnas bakomvarande bilar genom att varningsblinkers sätts på. När bilen står helt stilla aktiveras parkeringsbromsen och dörrarna låses upp så att räddningspersonal lätt ska kunna komma in i kupén. Om föraren tar kontroll över bilen under tiden avslutas processen direkt.

Bromsar och väjer för att undvika olyckor
Den nya versionen av autobromsen Active Brake Assist klarar även av att bromsa själv för både korsande trafik och fotgängare om inte föraren inte är uppmärksam. Först tänds en varningslampa, därefter ljuder en varningssignal och om föraren inte agerar så bromsar bilen själv. Vare sig det gäller stillastående fordon, fordon som är på väg in från korsande väg eller fotgängare,

Evasive Steering Assist är en helt ny assistent som hjälper föraren att väja för fotgängare. Om systemet upptäcker fotgängare inom riskområdet och föraren försöker väja, ger systemet extra styrmoment åt samma håll.

distronic_02

Aktiv körfältskontroll och dödvinkelassistent
Den aktiva körfältskontrollen ger pulserande vibrationer i ratten om bilen utan avsikt glider ut ur sitt körfält i farter mellan 60 och 200 km/tim. Om bilen passerar en heldragen linje kan systemet dra tillbaks bilen till sitt körfält genom att bromsa ena sidans hjul. Om det är en streckad linje så ingriper systemet bara på det sättet om det är risk för kollision med en bil i det andra körfältet. Även om det är en mötande bil.

I farter från 10 – 200 km/tim ges föraren en varningssignal om blinkersen slås på när det finns ett fordon vid sidan av bilen. Även om det skulle vara en cykel.
Vid farter över 30 km/tim kan bilen hjälpa till att undvika en olycka genom att aktivt bromsa med ena sidans hjul om föraren inte agerar

Car-to-X kommunikation.
Nya S-Klass har liksom nya E-Klass Car-to-X kommunikation. Information om farliga situationer som en uppkopplad bil har noterat, skickas till alla andra bilar som är i eller på väg till samma område. Varningar visas på navigatorn och beroende på situation kan de även sägas med talad röst.

Mercedes-Benz Intelligent Drive - In der neuen S-Klasse bieten zahlreiche Innovationen des Fahrassistenzpakets eine neue Dimension an Komfort und Sicherheit. Mercedes-Benz Intelligent Drive - In the new S-Class, numerous innovations of the Driving Assistance Package offer a new dimension of comfort and safety.

Parkeringsassistenter av olika slag
Parkeringsassistenten kontrollerar om en parkeringsficka är stor nog för din bil, och styr den i så fall själv in i denna när du ber om det. Om du backar ut från en vinkelrät parkeringsficka håller bilen ”ögonen” öppna för korsande trafik och kan bromsa själv om den upptäcker en fara.

Med Remote Parking Assist kan föraren köra bilen in i (eller ut ur) trånga parkeringsplatser med sin smartphone. Bilen styr själv och bromsar för hinder och den som håller i telefonen snurrar på ett ”hjul” för att få bilen att köra framåt eller bakåt upp till 15 meter. I trånga passager går det också att fälla in bilens backspeglar.

Läs mer om S-Klass här:

Mercedes-Benz S-Klasse; Langer Radstand; 2017; Exterieur: diamantsilber; AMG Line; Interieur: Leder magmagrau/espressobraun Mercedes-Benz S-Class; long wheelbase; 2017; exterior: diamond silver; AMG line; interior: leather magma grey/espresso brown

Mercedes-Maybach S 560 4MATIC; 2017; Exterieur: unischwarz; Interieur: seidenbeige/titaniumgrau;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 9,3 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 209 g/km* Mercedes-Maybach S 560 4MATIC; 2017; exterior: black; interior: silk beige/titanium grey;Fuel consumption combined: 9.3 l/100 km; CO2 emissions combined: 209 g/km*

Mercedes-Benz S 560 e, Exterieur: diamantsilber, Interieur: Leder schwarz;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 2,1 l/100 km; Elektrischer Energieverbrauch: 15,5 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 49 g/km* Mercedes-Benz S 560 e, exterior: diamond silver, interior: leather black;Fuel consumption, combined: 2.1 l/100 km; Electric power consumption: 15.5 kWh/100 km; Combined CO2 emissions: 49 g/km*

Mercedes-Benz S 560 e, Exterieur: diamantsilber, Interieur: Leder schwarz;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 2,1 l/100 km; Elektrischer Energieverbrauch: 15,5 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 49 g/km* Mercedes-Benz S 560 e, exterior: diamond silver, interior: leather black;Fuel consumption, combined: 2.1 l/100 km; Electric power consumption: 15.5 kWh/100 km; Combined CO2 emissions: 49 g/km*

Mercedes-Benz S 560 e, Exterieur: diamantsilber, Interieur: Leder schwarz;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 2,1 l/100 km; Elektrischer Energieverbrauch: 15,5 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 49 g/km* Mercedes-Benz S 560 e, exterior: diamond silver, interior: leather black;Fuel consumption, combined: 2.1 l/100 km; Electric power consumption: 15.5 kWh/100 km; Combined CO2 emissions: 49 g/km*

Mercedes-Benz S-Klasse; Langer Radstand; 2017; Exterieur: diamantsilber; AMG Line; Interieur: Leder magmagrau/espressobraun Mercedes-Benz S-Class; long wheelbase; 2017; exterior: diamond silver; AMG line; interior: leather magma grey/espresso brown

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

20 oktober, 2017 / innovation
20 oktober, 2017 / innovation
9 oktober, 2017 / innovation
15 september, 2017 / innovation