Gå vidare till innehåll

Mercedes presenterar nytt operativsystem med AI

Mercedes-Benz nya operativsystem – MBUX – är en av de största bilnyheterna på elektronikmässan CES i Las Vegas. Med hjälp av AI, röststyrning och ”over-the-air”-uppdateringar ska användargränssnittet bli hjärtat i bilen istället för motorn. Introduktion sker på nya A-Klass, som presenteras inom kort.

– Ny teknologi ska fokusera på människorna som använder den och göra deras liv enklare. Därför har vi kombinerat ett intuitivt handhavande med intelligent och lärande mjukvara, säger svensken Ola Källenius, chef för forskning och utveckling och medlem av Daimler AG:s ledning.

MBUX får premiär i nya generationen A-Klass som lanseras i vår.
MBUX får premiär i nya generationen A-Klass som lanseras i vår.

Användarvänligheten när det gäller elektronik har i många bilar länge varit dålig. Skälet är att man ofta byggt in funktioner efter hand, i vad som från början varit befintliga ljudanläggningar. Mercedes har tagit ett helt annat grepp på frågan och tagit fram ett helt eget operativsystem – MBUX – där allt utgår från användarens behov med hjälp av smart hård- och mjukvara. Användargränssnittet blir en viktig del av den känslomässiga upplevelsen av bilen och bilen blir allt mer en slags mobil assistent.

 

Hår kan du se hur systemet förklaras under själva CES-mässan

I MBUX styrs många av bilens funktioner från en 3D-modell av bilen. Genom att vrida, knipa och peka på olika delar av modellen kommer man direkt åt det man vill styra. Tack vare kraftfulla grafikkort från NIVIDIA renderas allt i 3D i realtid. Användaren kan också till exempel dra dig direkt in i navigatorns karta i 3D med två fingrar på skärmen. Hela gränssnittet är byggt på 3D-grafik med en glansig känsla som är mycket speciell.

Det går att knipa sig in och ur kartan i navigatorn.
Det går att knipa sig in och ur kartan i navigatorn.

”Hey Mercedes”
En helt ny typ av röststyrning ingår också, även på svenska. Säg bara ”Hey Mercedes” så vaknar systemet och reagerar på intuitiva kommandon utifrån användarens behov till bilens funktioner. Till exempel är det möjligt att säga ”Gör det svalare i bilen” istället för ”Sätt temperaturen till 20 grader”. Systemet lär sig nya uttryck löpande och sparar både i servrar och lokalt. Det betyder att röststyrningen fungerar även när det inte finns uppkoppling.
 

Automatisk inlärning med AI
MBUX lär sig löpande genom AI även vad föraren mest sannolikt vill göra. Om hon eller han kör till jobbet en viss tid och brukar ringa till en viss person på vägen, så är destinationen och det aktuella telefonnumret inlagda som förval i menyn. Genom Car-to-X systemet får bilen också information från andra Mercedes-bilar i närheten och kan varna för till exempel halka, utryckningsfordon eller plötsliga stopp i förväg. Alla inställningar är kopplade till person, så när bilen byter förare ändras allt från belysning och stolsinställningar till temperatur och navigationsfavoriter.

 

Systemet visar de förval som det med hjälp av AI valt ut för den aktuella tiden för just den föraren.
Systemet visar de förval som det med hjälp av AI valt ut för den aktuella tiden för just den föraren.

Liksom på telefoner eller datorer uppdateras operativsystemet löpande med nya funktioner utan att du behöver besöka en verkstad eller göra någon manuell installation.

I MBUX blir det också premiär för röststyrda navigationsstyrningen What3words. Där det går att navigera exakt till varje plats på jorden – även om den saknar adress – med hjälp av en unik kombination av tre ord på svenska. MBUX användargränssnittet går att anpassa på en mängd olika sätt och det finns bland annat flera olika utföranden av instrumentering att välja mellan.

MBUX introduceras på nya A-Klass, som presenteras inom kort och lanseras på den svenska marknaden under våren.

 

MBUX får premiär i nya generationen A-Klass som lanseras i vår.
MBUX får premiär i nya generationen A-Klass som lanseras i vår.


Hårda fakta:
Display: upp till 2 x 10,25” 1920 x 720 px (200 dpi)
RAM: 8GB DDR4 RAM

Grafik: NVIDIA Parker 128
CPU: 6 kärnor, Denver 2 och 4 x A57
GPU: 256 CUDA kärnor
Prestanda: 59.300 DMIPS, 500 GFLOPS
GrundOS: Linux
Integration: watchOS, Android Wear 2.0. Apple CarPlay, Google Android Auto, Baidu CarLife

 

Svensken Ola Källenius, chef för forskning och utveckling och medlem av Daimler AG:s ledningsgrupp.

Svensken Ola Källenius, chef för forskning och utveckling och medlem av Daimler AG:s ledningsgrupp.
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

9 april, 2018 / innovation
27 mars, 2018 / Transportbilar

I ett samarbete mellan Mercedes-Benz och Talenthouse, ett onlinenätverk för virtuell konst, fick ett antal konstnärer designa Mercedes-Benz X-klass i en tävling. Konstnärer…

Läs inläggX-klass och Konsten

20 mars, 2018 / Nyheter
13 mars, 2018 / Nyheter