Gå vidare till innehåll

Nu kommer Internet-of-things till bilen och trafiken

Uppkopplade bilar blir en allt viktigare ingrediens i framtidens trafik. 100-tals sensorer i varje bil får varje sekund information om allt från väglag till trafikintensitet. Genom att sprida och analysera den till andra fordon och trafikinfrastrukturen minskar olycksrisken och miljöpåverkan. Tekniken heter ”Car-to-X” och väntas förändra bilarna i grunden. Redan idag finns ”Car-to-X” i Mercedes modellprogram och under 2018 får allt fler modeller funktionen.

Moderna bilar har radar, kameror och andra sensorer som varnar för allt från fotgängare som är på väg ut i gatan till plötslig halka – men de kan inte se runt hörn eller genom väggar. Med Car-to-X får de just den förmågan!

Genom att dela med sig av information till andra fordon kan bakomvarande bilar varnas för annalkande faror långt innan vare sig förare eller bil själva kan upptäcka dem. Om en bil kommer över ett backkrön och måste bromsa in kraftigt för en kö eller en olycka får andra bilar direkt information och kan agera omedelbart. Samma sak gäller vid till exempel plötslig blixthalka. Om en bils hjulsensorer noterar detta så vet andra bilar som är på väg mot samma plats om denna fara redan innan de kommer fram. ”Internet of Things” som intagit så många andra områden kommer nu på allvar även till bilens värld.

”Car-to-X” finns idag i Mercedes-Benz S-Klass och E-Klass och kommer under våren 2018 även i A-Klass, C-Klass och CLS. Det rullas sedan löpande ut i hela modellprogrammet.

 

car-to-x-15c764-25-infografik-monochrom-w820xh328-cutout

Pratar med infrastruktur
Car-to-X delar inte bara information mellan bilar. Det gör också att infrastrukturens egna informationssystem kan ”prata” med bilarna. Låt säga att det är dålig sikt, eller köer som blockerar en korsning. Den informationen går då till Mercedes-Benz servrar som fungerar som en typ av trafikledningscentral. Där det är bilarna som samlar in informationen och där väghållare, polis och räddningstjänst kan vara mottagare.

I den tyska delstaten Hessen har man redan installerat utrustning som skickar information med Car-to-X-teknik till bilarna vid tillfälliga vägarbeten som inte hunnit läggas in i trafikdatabaserna, eller som flyttar sig. Det kan röra kantklippning, bärgning och annat där det idag är stora risker för de som arbetar på vägarna.

Snart kommer bilarna också att kunna kommunicera med trafikljus så att bilen kan anpassa farten för att komma in i en grön våg.

innovation-car-to-x-kommunikation_03-710x396

Säkerhet och miljö

I en stor tysk undersökning (Sim-TD) om säker och intelligent mobilitet körde 500 testpersoner över 160 000 mil under 41 000 timmar i verklig trafik. Resultatet visar att Car-to-X funktioner drastiskt ökar säkerheten. Om alla bilar hade sådana system skulle det minska olyckor så mycket att det skulle ge en årlig besparing på ca 65 miljarder kronor – bara i Tyskland. Samtidigt skulle miljöpåverkan minskas märkbart genom ett smartare användande av vägar och gator.

Bilen vet var P-platsen finns

De flesta nya bilar som säljs har parkeringssensorer. Med Car-to-X kan dessa inte bara vara till nytta när bilen ska parkeras. I Stuttgart pågår redan försök där bilen i stadstrafik scannar av gatorna efter lediga parkeringsfickor och direkt delar med sig av den informationen till andra bilar. Den som letar efter P-plats får direkt reda på var det finns, och slipper köra varv efter varv och leta. I förlängningen kommer självkörande bilar att kunna använda tekniken för att själv köra och parkera när du har stigit ur.

Integration med kartor

De självkörande system som är på gång kräver alla en sak – exakta kartor med hög upplösning och realtidsdata. Mercedes använder produkter från HERE i sina navigationssystem. Det gör inte bara att man får tillgång till extremt högupplöst data, utan även att kartsystemet löpande förbättras för alla användare med hjälp av data från bland annat bilar med Car-to-X.

 

innovation-car-to-x-kommunikation_02-710x396

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

22 maj, 2018 / innovation
21 maj, 2018 / innovation
16 maj, 2018 / innovation
9 april, 2018 / innovation