Joacim Lundahl är diagnostekniker på Hedin Bil i Hisings-Kärra.
Han har arbetat med Mercedes lastbilar i nästan 20 år. 2008 var han med i laget som gav Sverige guld i VM för Mercedes-mekaniker.
– Det viktiga är inte att veta vad som är fel, utan att förstå hur man letar fram felet. Man måste veta var man hittar informationen om det.
– Det är inte bara att koppla in en dator och så säger den vad som är fel. För om bilen tror att den gör rätt så finns det ju inget fel att berätta om. Som när vi hade en förare som klagade på att bilen startade i en för hög växel – det visade sig att en lutningssensor hade fastnat så bilen trodde att den stod i nedförsbacke och då skulle den ju ha en högre växel i.
– För att komma fram till det så måste man veta hur växellådan fungerar. Vad är det som får den att vilja lägga i en hög växel, sedan får man gå baklänges och leta upp felet den vägen.
– Mercedes har strukturer för allt sådant, och det är antagligen därför jag gillar så mycket att jobba med Mercedes. Allt från teknisk hjälp till hur man felsöker – det finns en strategi för allt.