Peter Kunc på Kjelland Transport skräder inte orden när han pratar om lastbilar.
– Vi har inte 42 bilar för att det är kul att ha bilar, utan för att de ska dra in pengar åt verksamheten. Och då kan man som jag ser det bara köra Mercedes idag.
Kjelland Transport i Stockholm är ett snabbt växande företag som är specialiserade på att transportera hyrmaterial för byggbranschen. En flotta av 35 tunga och sju lätta lastbilar transporterar allt från modulbyggnader till liftar och betongblandare.
Lågbyggda bil och släp eller trailers med öppna flak och ett antal kranbilor rullar över hela landet. Från Trelleborg till Överkalix.
– Vi köper bara Mercedes numera, berättar Peter.
– Det började med att vi köpte ett antal Mercedes Sprinter med flak och kran och det funkade så bra att vi provade även på den tunga sidan. Nu satsar vi fullt ut på Merca hela vägen. Något annat går inte att motivera om man vill att saker och ting ska funka och ge pengar över.
Verkstaden ringer när bilen säger att det är dags.
– Våra bilar är baserade hos förare över hela landet. Verkstäderna är uppkopplade till bilarna via FleetBoard och när det är dags för service ringer de till chauffören och bestämmer tid. Då vet verkstaden redan vilka delar som behövs, och varenda skruv ingår i leasingavgiften.
– Till och med fjärrbilarna som går 1000 mil i månaden behöver dessutom bara servas en gång om året, och det gör ju inte saken sämre
– Alla verkstäder vi använt har varit kanon. Det är som att de går ett extra steg och tänker ett varv till.
Sparar 5,000 kronor i månaden per bil
Nya generationen Mercedes Actros har blivit en favorit både hos Peter och förarna.
– Mercedes var ju smarta som tog alla lyxiga detaljer från personbilarna och satte in dem i hytten på Actros. Knapparna till klimatanläggningen är till exempel samma som i min egen E-Klass och den beiga interiören har samma färg som S-Klass.
– Känslan och komforten är suverän, och jag har förare som kört ett och samma märke i 30 år som nu säger att ”du får aldrig ut mig ur Mercan”.
Men det som Peter hyllar allra mest är ekonomin.
– Våra Actros som går som fjärrbilar drar en halv liter mindre milen än våra andra lastbilar! Det är 500 liter mindre i månaden eller runt 5000 kronor per bil!
Allt handlar om människor.
Peter är en av allt fler som insett att själva fordonet bara är en del av det som avgör vilket märke man väljer. Allt handlar om människor. Läs mer här!