Carrier Transport är en åkeriförening med cirka 140 last- och transportbilar som går i princip dygnet runt. Carrier finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Jönköping och mycket av verksamheten kretsar kring precis-i-tid-leveranser av bland annat reservdelar.
– Vi började byta till Mercedes när det gällde de lätta lastbilarna. De andra märkena vi hade höll helt enkelt inte måttet – vare sig när det gällde hållbarhet eller service så nu köper vi bara Mercedes Sprinter, säger Nic Björklund som ansvarar för bilfrågor på Carrier.
Transportbilarna från Mercedes-Benz fungerade så bra att Carrier började köpa in Mercedes även på tunga sidan. Idag har man ett antal Atego och har nyligen fått sin första Antos med citytrailer. Ett specialekipage för reglerna i Stockholms innerstad.
– Att verkstäderna funkar utan strul är helt avgörande när vi väljer vad vi ska köpa. Alla bilar kan råka ut för något, men när det händer måste det finnas lösningar och vilja.
– Mercedes verkstäder är öppna till sent på kvällen och samma verkstäder tar emot både lätta och tunga bilar. Det är unikt och sparar riktigt mycket tid. Dessutom har de en bra inställning och förstår att vi måste rulla och att vi måste veta när en bil ska in och när den är klar. Strular något så har de alltid fixat en lånebil.
Nic berättar om en gång när man hade problem med en bakgavellift på en transportbil av ett annat märke.
– Företaget vi köpt dem av hade verkstäder för både lätt och tungt – men de var helt uppdelade. När vi kom dit så fick vi bara veta att 12-voltsfolket hade gått hem och de som var kvar skruvade bara på 24-volt. Så är det aldrig på Mercedes – tack och lov.
En annan sak som uppskattas mycket är bränsleförbrukningen.
– Vi kör våra Atego på 1,8-1,9 liter milen. Det är nästan personbilssiffror, skrattar Nic.
– Nu håller vi på att installera FleetBoard i alla bilar också och det känns som att det kommer att bli ett lyft. Då kan alla direkt se hur smart alla kör och kan sätta in utbildning där det behövs. Vi vår full koll på både bränsle och service för att inte tala om att vi kan se var bilarna är.
Nic har alla Carriers fordon på operationell leasing med serviceavtal.
– Vi köper ingenting längre. Vi tecknar leasingavtal som är lika långa som de avtal vi får med våra kunder. Skulle inte avtalet med kunden förlängas så lämnar vi bara tillbaks bilarna. Förlängs det så hämtar vi ut nya bilar. Enkelt, smidigt och med suverän koll på ekonomin.
Allt handlar om människor.
Nic är en av allt fler som insett att själva fordonet bara är en del av det som avgör vilket märke man väljer. Allt handlar om människor. Läs mer här!