Två trötta ungar och lång runda i stora matbutiken? Stor fest och massor att göra? Eller tycker du bara det är tråkigt att handla mat? ICA Maxi Erikslund i Västerås insåg behovet, och började erbjuda online-beställning av dagligvaror hösten 2014 och kör idag ut till runt 150 kunder i veckan. Två fullastade Mercedes Sprinter lämnar butiken tre gånger om dagen – i genomsnitt sex kassar till varje kund.
ICA Maxi i Västerås började med internethandel i september 2014 och använder sig av ICA:s egen digitala plattform sedan i fjor. Kunderna klickar i vilka varor de vill ha och vilken dag och tidpunkt de vill ha dem hemkörda. ICA Maxi kör drygt två mil i olika väderstreck men levererar även på mindre orter utanför Västerås.
Något som inte bara är bekvämt för kunderna; det minskar också miljöpåverkan när en enda bil kör runt med varor istället för att dussintals familjer kör i egen bil och handlar.
– Vi har både en drive-thru där kunderna kan hämta ut sina beställda varor och egna bilar som kör ut varor till privatpersoner och företag. Avhämtningen är kostnadsfri och det kostar 129 kronor att få varorna hemkörda. I stället för att ta sig till butiken kan kunderna sitta hemma med en dator i soffan och göra sina beställningar i lugn och ro, förklarar online-ansvarig Malin Siljebäck.
Förutom privatpersoner utnyttjas tjänsten även av företag och myndigheter. Många har ett löpande abonnemang och får ett visst antal varor levererade en viss dag varje vecka. Det är inte ovanligt att företag beställer hela bilar med fulla matkassar.
– På måndagarna levererar vi väldigt mycket till företag, beställningarna börjar komma in redan på torsdagen. Vi kör bland annat ut till förskolor, landstinget, kommunen, små idrottsföreningar, äldreboenden och butiker. Det kan också handla om fruktkorgar till företag eller leveranser från delikatessavdelningen inför olika evenemang. Vi är väldigt flexibla när det gäller och kör ut från åtta på morgonen till åtta på kvällen.
De båda stripade Sprintrarna har specialskåp byggda hos Efab i Uppsala, skåpen består av ett enda kylrum och inuti finns även en kylbox uppställd. Varorna packas i kassar inne på lagret – djupfrysta varor i plastpåsar och övrigt i papperspåsar – och ställs i burar på hjul som dras ut till Sprintern. Där hissas de upp med bakgavel-lift och rullas in i skåpbilen.
Sammanlagt går det sju burar med 18 kassar var på varje körning. Egentligen finns det plats för åtta burar men då skulle chauffören inte kunna öppna sidodörren och denna är praktisk att lämna ut varor från. Beställer kunderna före midnatt går det att få varorna redan nästa dag.
– Det roligaste med den här servicen är att uppleva hur nöjda kunderna blir. Det är bekvämt, snabbt och enkelt och spar så mycket tid för många. Att kunna gå och träna eller vara med familjen i stället för att storhandla – det är häftigt att mötas av den känslan. Vi har många barnfamiljer som kunder, det tar lätt två timmar att handla och kan vara svårt att fokuserad gå runt i butiken med barn i släptåg, fortsätter Malin Siljebäck.
Antalet order är nu uppe i runt 100 per dag och mängden beställningar har ökat för varje år. Idag har ICA Maxi sex förare som kör ut varor, med dubbla pass morgon och kväll. En ambition är att sprida ut leveranserna över hela dagen, just nu kör bilarna främst när privatkunderna är hemma och kan ta emot.
– Sprintrarna har fungerat väldigt bra, vi är jättenöjda. Vi tittade på lite olika alternativ, vi ville ha något som var driftsäkert och skulle hålla på sikt. Vi köpte den första bilen hösten 2014 och den andra drygt ett år senare, båda två från Auto-Centrum här i Västerås, berättar Daniel Kvist, handlare på ICA Maxi Erikslund och ansvarig för bilarna.
Det har inte varit några problem med bilen, däremot har det hänt att någon av chaufförerna skrapat en sida eller backat på en port. Då är det en fördel att Auto-Centrum finns lätt tillgängliga, och att verkstaden dessutom har extraöppet en kväll i veckan.
– Vi är så beroende av de här specialbyggda bilarna i vår verksamhet att vi behöver få in dem och få tillbaka dem snabbt. Om vi utökar så skulle det absolut bli en likadan bil – Sprintern fungerar väldigt bra för vår verksamhet, de är sköna att köra och förarna trivs med dem, avslutar han.