Gå vidare till innehåll

Premiär för världens första laddhybrid med vätgas

Mercedes-Benz har presenterat världens första bil som kombinerar vätgasdrift och plug-in teknik: Mercedes GLC F-Cell. Kombinationen av två lokalt utsläppsfria tekniker ger både fler ”tankmöjligheter” och en lång räckvidd.

Daimler har, tillsammans med H2 Mobility joint venture, skapat en handlingsplan för att påskynda utvecklingen och utbyggnaden av laddstationer och tankstationer för väte.
Daimler har, tillsammans med H2 Mobility joint venture, skapat en handlingsplan för att påskynda utvecklingen och utbyggnaden av laddstationer och tankstationer för väte.

GLC F-CELL visades upp som en förproduktionsbil på IAA-mässan i Frankfurt i september. Det betyder att bilen är färdigutvecklad och att bara små justeringar återstår innan serieproduktionen vidtar.

Bilen drivs primärt av en bränslecell som genom en kemisk reaktion med den omgivande luftens syre omvandlar vätgas till elström – med värme och vattenånga som ”biprodukter”.
Vätgas kan produceras av vatten som genomgår en elektrolys och kan sägas vara ett ”kemiskt batteri”. Vätgasen kan nämligen produceras av till exempel vatten-, sol- eller vindkraft när det inte finns en efterfrågan på el just när den produceras. Elen används då istället till vätgasproduktion.

GLC F-CELL visades upp som en förproduktionsbil på IAA-mässan i Frankfurt i september. Det betyder att bilen är färdigutvecklad och att bara små justeringar återstår innan serieproduktionen vidtar.
GLC F-CELL visades upp som en förproduktionsbil på IAA-mässan i Frankfurt i september. Det betyder att bilen är färdigutvecklad och att bara små justeringar återstår innan serieproduktionen vidtar.

Unik kombination

GLC F-CELL är en unik kombination. En klassisk vätgasbil har ett batteri. Det batteriet används som mellanlagring för den energi som bränslecellerna skapar. Här har Mercedes-Benz i stället valt att sätta in ett större batteri. Dels för att nyttja de egenskaper ett sådant batteri ger (som snabb acceleration till exempel) men också för att kunna nyttja vanlig laddning när vätgas inte finns att tillgå. GLC F-CELL är helt enkelt en bränslecells-laddhybrid, eller en plug-in med vätgas om man så vill.

Själva motorn är alltså en elmotor på 200 hk (147 kW) och på GLC F-Cell har Mercedes valt att komplettera med ett 13,8 kWh lithium-ion batteri. Batteriet tar cirka 1,5 timmar att ladda fullt vid optimala förhållanden. Vätetankarna tar 4,4 kg väte och tankas på tre minuter med ett tryck på 700 bar, vilket är den globala standarden. När man kör i körläget ”hybrid” så styr bilen själv vilken energikälla som ska användas, Den totala räckvidden är 43,7 mil enligt NEDC-körcykeln. Med enbart batteri är räckvidden 4,9 mil.

Batterier sitter under lastutrymmet. Mercedes-Benz har även minskat på platina i bränslecellsmotorn med 90% vilket minskar både kostnader och miljöpåverkan.
Batterier sitter under lastutrymmet. Mercedes-Benz har även minskat på platina i bränslecellsmotorn med 90% vilket minskar både kostnader och miljöpåverkan.

Smart placering av vätetankar

Teknikerna på Mercedes-Benz har arbetat tätt med Daimlers nätverk i utvecklingen av bränslecellsmotorn. Om man jämför GLC F-CELL med B-CLASS F-CELL, som visades 2010, har man lyckats ge bilen 40% mer kraft och ändå komprimerat bränslecells-motorn med 30%. Bränslecellsmotorn får på så sätt plats i motorhuven och är upphängd som en konventionell motor. Den ena vätetanken har placerats där kardanaxeln i normala fall sitter, medan den andra återfinns under baksätet. Batterier sitter under lastutrymmet. Mercedes-Benz har även minskat på platina i bränslecellsmotorn med 90% vilket minskar både kostnader och miljöpåverkan.

ränslecellsmotorn får på så sätt plats i motorhuven och är upphängd som en konventionell motor. Den ena vätetanken har placerats dä kardanaxeln i normala fall sitter, medan den andra återfinns under baksätet. Batterier sitter under lastutrymmet.
Bränslecellsmotorn får på så sätt plats i motorhuven och är upphängd som en konventionell motor. Den ena vätetanken har placerats där kardanaxeln i normala fall sitter, medan den andra återfinns under baksätet. Batterier sitter under lastutrymmet.

Körlägen

Att ha både ett batteri och en bränslecellsmotor ger en mängd olika alternativ vid körning beroende på hur man kör och hur långt.

I hybrid-läget används både batteriet och bränslecellen där respektive källa används för olika typer av körning. Batteriet används vid kraftfullare körning som högre hastigheter och uppförsbackar medan bränslecellsmotorn används vid en mera balanserad körning i jämn hastighet.

I F-cell-läget används enbart bränslecellen vilket är optimalt om man vill spara på batteriet om man inte är säker på att kunna tanka väte på den sträckan man kör.

I batteri-läget är bränslecellen helt avstängd. Detta fungerar bäst om man ska köra kortare sträckor.

I laddnings-läget prioriteras laddning till batteriet. Detta läge används för att säkra batteridrift om man inte kan tanka väte eller om man vill ha extra kraft vid hastiga hastighetsökningar eller när man har en mer dynamisk körstil som kräver extra kraft då och då.

Oavsett läge laddas alltid batteriet vid inbromsning eller när du rullar utan att gasa.

Att ha både ett batteri och en bränslecellsmotor ger en mängd olika alternativ vid körning beroende på hur man kör och hur långt.
Att ha både ett batteri och en bränslecellsmotor ger en mängd olika alternativ vid körning beroende på hur man kör och hur långt.

Nära serietillverkning

Mercedes-Benz är just nu i slutfasen av att förbereda GLC F-Cell för serieproduktion som kommer att påbörjas under 2018. Själva hjärtat av bilen, bränslecellerna, utvecklades i Vancouver, Canada, tillsammans med Ford i det gemensamma Automotive Fuel Cell Cooperation (AFCC) samarbetet. Bilen kommer tillverkas i Bremen.

mercedes-benz-f-cell_glc_5

För att bilar med elmotorer och bränslecells motorer ska kunna bli standard krävs att infrastrukturen i respektive land utvecklas i samma takt. Daimler har, tillsammans med H2 Mobility joint venture, skapat en handlingsplan för att påskynda utvecklingen och utbyggnaden av laddstationer och tankstationer för väte. I Sverige finns just nu enbart fyra stationer och två till sägs vara under uppbyggnad.I Danmark finns redan ett 10-tal och i Norge är målet 20 mackar innan år 2020.

Att ha både ett batteri och en bränslecellsmotor ger en mängd olika alternativ vid körning beroende på hur man kör och hur långt.
Att ha både ett batteri och en bränslecellsmotor ger en mängd olika alternativ vid körning beroende på hur man kör och hur långt.
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

17 augusti, 2018 / innovation
13 augusti, 2018 / Personbilar
7 augusti, 2018 / Evenemang
1 augusti, 2018 / Evenemang