Gå vidare till innehåll

Trafiksäkerhet på väg med Actros

”Trafiksäkerhet på väg”, står det på Björn Wallin Transports fyra Mercedes Actros som används som TMA-bilar. Bättre kan det inte uttryckas. En TMA-bil är byggd för att skydda både de som arbetar längs våra vägar och de som av någon anledning missar att det pågår ett arbete. Bilen fungerar som en slags skyddande buffert om någon i trafiken misslyckas och det finns risk att vederbörande kör in i vägarbetet.

sn-bjo%cc%88rn-wallins-13

– Ja egentligen är det ju synd att de här bilarna behövs, säger Björn. Det är alldeles för många som stressar i trafiken och har så fruktansvärt svårt att visa hänsyn mot de som jobbar för att vi ska ha bra och framkomliga vägar. Vi är fem TMA-bilar här och en av bilarna fick precis en påhälsning av någon som obegripligt nog missade de stora blinkande varningsskyltarna vi har bak på bilarna.

Vi träffar Björn Wallin mitt i snöstormens Stockholm, en av de mera hektiska veckorna i företagets historia och även den veckan då de är med och skyddar statsministerns bil. Detta efter en halkolycka som snabbt blev rubriker i Sverige. Björn själv har ställt upp sin Mercedes Actros som skydd när man reparerar en mittseparation på E18 vid Danderyds sjukhus efter att en grusbil rivit ner räcket. Hans kollega Johan är den som mötte statsminister Stefan Lövén längs E4 tidigare under veckan.

– Ja, det var inte så värst dramatiskt egentligen, ler Johan som är anställd chaufför hos Björn Wallin och den som körde TMA-bilen som skyddade efter att statsministerns SÄPO-bil var tvungen att gå ut i vajerräcket för att få stopp på den glashala E4:an norr om Stockholm. Hans chaufför väjde för en lastbil och gick in i räcket, men utan personskador.

Björn Wallin och Anders Lotsberg
Björn Wallin och Anders Lotsberg

Anders Lotsberg är verksamhetsansvarig på företaget, fast han kallar det att vara Björns alltiallo. Anders har jobbat på företaget i fem år och han är den som håller i trådarna när Björn är ute längs vägen med någon av TMA-bilarna, men han är också en av de chaufförer som är med bakom ratten i en Mercedes Actros där ute i hetluften.

– Jag trivs jättebra med det här jobbet, konstaterar han, men det passar nog inte alla. Det är ett jobb med mycket frihet och mycket ansvar, men det är definitivt inte ett 7-16 jobb. Vi finns där 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan. Vi styrs helt av kundernas behov och det kan vara ganska bråttom när det hänt något. Jag gillar den här pulshöjningen när det drar ihop sig. Man går från att sitta med en kopp kaffe och vänta till maximalt fokus på någon sekund.

sn-bjo%cc%88rn-wallins-9

Anders berättar att de haft sina fyra Mercedes Actros i två år. Bilarna köptes som begagnade dragbilar och försågs sedan med all utrustning som krävs för en TMA-bil av påbyggare som Vicky Teknik AB i Grödinge och S Karosser AB i Dorotea. De senare byggde en bodel med kök och sängplatser som placerades mellan varningstavlan och förarhytten som kan användas mellan uppdragen.

Vicky Teknik byggde den specifika TMA-utrustningen med en stor varningstavla där över 100 olika meddelanden kan visas till trafikanterna under en mängd blinkande varningsljus. Bakom tavlan monterades den så livsviktiga kudden som fälls ner som en förlängning bakom bilen. Kudden tar upp krockkrafterna vid en olycka med hjälp av en mängd bikakeformade block av aluminium som finns inne i kudden. Luften i blocken fungerar som en dämpare som tar ner krafterna så mycket som möjligt.
sn-bjo%cc%88rn-wallins-4

Hur känns det att sitta där i TMA-bilen och veta att man står där för att ta smällen om något går fel?

– Man tänker väl inte så mycket på det. Om situationen tillåter det går vi ur bilen, förklarar Anders. Det är ju så att även bilens tyngd ska ta hand om krockkrafterna genom att den flyttar sig. Sitter man i bilen har man koll bakåt och bältet på för att kunna minska skadorna genom att trycka huvudet mot nackskyddet för maximalt skydd mot exempelvis whiplash-skador.

– Vi har kört TMA-bilar i sexton år och vi har haft 10-12 olyckor under den perioden, berättar Anders. Värst var en olycka på väg 73 där en lastbil lastad med gastuber dammade in i vår TMA-bil. Som väl var så var vår chaufför ute ur bilen.

sn-bjo%cc%88rn-wallins-8

Han berättar att det var Björn som startade företaget 1989. Idag finns företaget i Arlandastad norr om Stockholm och man verkar i hela landet.

– Vi har den dagliga verksamheten med bärgningsjour häromkring, säger Anders. Det handlar om ett område från Älvkarleby i norr till Strängnäs i söder. Utöver jourverksamheten har vi andra uppdrag som till exempel att skydda de som jobbar med broinspektioner åt Trafikverket. Då handlar det om hela landet och då är det riktigt bra att ha den där bodelen att kliva in i när det drar sig mot kvällningen.

 

Bodel är bekvämt under jour-tid
Bodel är bekvämt under jour-tid

Varför Mercedes?

– Det kändes som ett pålitligt val på en stabil plattform och nu fungerar det riktigt bra med servicen hos Hedins i Uppsala, avslutar Anders och ställer ifrån sig megakaffekoppen samt fyller på nytt vatten till vakthunden Pysen innan han drar på sig varseljackan och slår följe med oss ner till sin Mercedes för att ge sig ut till E4:an där en lastbil fått stopp med växellådsproblem.

OM TMA-BILAR
I Sverige tas skyddet för de som arbetar längs våra vägar på största allvar. I många kommuner och på många vägar får inget arbete, bärgning, reparation eller vägarbete, utföras utan en eller flera TMA-bilar som skydd på dessa platser. Att till exempel utföra en bärgning utan TMI-bil på en plats där det är krav kan betyda dryga böter både för föraren av bärgningsbilen och bäörgningsföretaget.

TMA står för Truck Mounted Attenuator, eller översatt till svenska en dämpare monterad på en lastbil.

sn-bjo%cc%88rn-wallins-28

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

2 juli, 2018 / Transportbilar
9 maj, 2018 / Lastbilar
7 maj, 2018 / Evenemang
11 april, 2018 / Transportbilar