Gå vidare till innehåll

Världspremiär för Mercedes EQC i Stockholm

Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.

Nu har den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz nya EQ-varumärke visats, och världspremiären gick av stapeln på Artipelag i Stockholm. Mercedes-Benz EQC är en fyrhjulsdriven mellanstor SUV på 408 hästkrafter och med en räckvidd på ca 45 mil enligt NEDC-cykeln.

Nya Mercedes-Benz EQC är den första modellen i bilmärkets stora satsning på elbilar. Nya modeller kommer att lanseras löpande och fram till 2022 ska sju helelektriska EQ-modeller från Mercedes-Benz ha lanserats.

EQC är en mellanstor SUV i samma storleksklass som GLC, och liksom denna är den fyrhjulsdriven. Drivningen sker med två elmotorer på tillsammans 408 hästkrafter/765 Nm som får sin energi från ett egentillverkat batteri på 80 kW. Detta ger en räckvidd på ca 45 mil enligt NEDC-cykeln, och ca 40 mil enligt den nya WLTP-normen (preliminiära siffror). Vid laddning med snabbladdare kan ett batteri gå från 10-80 % laddning på ca 40 minuter. Accelerationen 0-100 går på 5,1 sekunder, och toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km tim.

Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.

Till skillnad från de flesta andra elbilar går det att få EQC med dragkrok. Maximala släpvagnsvikten är satt till 1.800 kg. Bilen har utvecklats från grunden i ca fyra år, och har genomgått hårda tester både i extrem hetta och i extrem kyla, bland annat i norra Sverige.

Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.

En helelektrisk Mercedes-Benz

EQC är en äkta Mercedes-Benz, med allt vad det innebär när det kvalitet, komfort, sportighet och de senaste innovationerna. Den som sätter sig i nya EQC kommer också att känna igen sig från märkets andra modeller, även om en del designfeatures skiljer sig. Här finns till exempel widescreen-instrumentering med infotainmentsystemet MBUX som bland annat låter dig styra de flesta av bilens funktioner med rösten. Här finns också EQ-anpassad navigation som väljer väg med låg energiförbrukning och där det finns laddningsstationer. Även säkerhetsnivån är satt i traditionell Mercedes-klass, både vad gäller passiv och aktiv säkerhet. Bland nyheterna i de självkörande systemen märks bland annat att EQC kan känna av köbildningar innan föraren ser dem och då saktar av automatiskt. Blir det täta köer går bilen automatiskt ut i ytterkanterna av ytterfilerna för att lämna plats åt utryckningsfordon.

Nya EQC får säljstart under det andra kvartalet 2019 och marknadsintroduktion sker i mitten av 2019.

Läs mer här:

Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Den första helelektriska bilen i Mercedes-Benz, EQC.
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 december, 2018 / innovation
6 december, 2018 / innovation
6 december, 2018 / innovation
4 december, 2018 / innovation