Gå vidare till innehåll

Mercedes-Benz EQC i Stockholmstrafiken!

Nu har den första helelektriska Mercedes-Benz EQ modellen visats, och världspremiären gick av stapeln i Stockholm på konsthallen Artipelag på Värmdö.  Mercedes-Benz EQC är en fyrhjulsdriven mellanstor SUV på 408 hästkrafter och med en räckvidd på ca 45 mil enligt NEDC-cykeln.
Redan 
dagen efter premiären kunde uppmärksamma människor i Stockholm få se en EQC i trafik i Gamla Stan i Stockholm. Det var den första fotografering som någonsin gjorts med en omaskerad EGQ i allmän trafik. Det är de bilderna du kan se här.

Nya Mercedes-Benz EQC är den första modellen i vår stora satsning på elbilar. Nya modeller kommer att lanseras löpande och fram till 2022 ska sju helelektriska EQ-modeller ha lanserats.

EQC är en mellanstor SUV i samma storleksklass som GLC, och liksom denna är den fyrhjulsdriven. Drivningen sker med två elmotorer på tillsammans 408 hästkrafter/765 Nm som får sin energi från ett egentillverkat batteri på 80 kW. Detta ger en räckvidd på ca 45 mil enligt NEDC-cykeln, och ca 40 mil enligt den nya WLTP-normen (preliminiära siffror). Vid laddning med snabbladdare kan ett batteri gå från 10-80 % laddning på ca 40 minuter. Accelerationen 0-100 går på 5,1 sekunder, och toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km tim.

Daimlers koncernchef Dieter Zetsche presenterar nya EQC för världspressen på Artipelag på Värmdö.
Daimlers koncernchef Dieter Zetsche presenterar nya EQC för världspressen på Artipelag på Värmdö.

Till skillnad från de flesta andra elbilar går det att få EQC med dragkrok. Maximala släpvagnsvikten är satt till 1.800 kg. Bilen har utvecklats från grunden i ca fyra år, och har genomgått hårda tester både i extrem hetta och i extrem kyla, bland annat i norra Sverige.

 

En helelektrisk Mercedes-Benz

EQC är en äkta Mercedes-Benz, med allt vad det innebär när det kvalitet, komfort, sportighet och de senaste innovationerna. Du som sätter dig i nya EQC kommer också att känna igen dig från våra andra modeller, även om en del designfeatures skiljer sig. Här finns till exempel widescreen-instrumentering med infotainmentsystemet MBUX som bland annat låter dig styra de flesta av bilens funktioner med rösten. Här finns också EQ-anpassad navigation som väljer väg med låg energiförbrukning och där det finns laddningsstationer. Även säkerhetsnivån är satt i traditionell Mercedes-klass, både vad gäller passiv och aktiv säkerhet. Bland nyheterna i de självkörande systemen märks bland annat att EQC kan känna av köbildningar innan föraren ser dem och då saktar av automatiskt. Blir det täta köer går bilen automatiskt ut i ytterkanterna av ytterfilerna för att lämna plats åt utryckningsfordon.

Nya EQC får säljstart under det andra kvartalet 2019 och marknadsintroduktion sker i mitten av 2019.

Här hittar du all data om nya Mercedes-Benz EQC

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

16 november, 2018 / innovation
2 november, 2018 / Nyheter
30 oktober, 2018 / innovation
30 oktober, 2018 / innovation

Det är inte bara för personbilar som utvecklingen mot eldrift går fort. I vår kommer den eldrivna transportbilen Mercedes-Benz eVito…

Läs inläggElektriskt för proffs.