Gå vidare till innehåll

Antos med frontlastare

Inget skräp i Anders sopbil!

När Anders Mattsson tömmer containers på återvinningsstationer i trakterna runt Örnsköldsvik står människor ofta och tittar på. Inte bara för att se det spektakulära skådespelet när lastbilen lyfter den stora containern högt över sitt eget tak, utan för att Anders lastbil är så snygg!

anders-mattsson-940-01

Nästan alla slänger då och då avfall på någon av de ca 5800 återvinningsstationerna runt om i Sverige. Men få av oss tar något därifrån.
En av de som gör detta är Anders Mattsson i Örnsköldsvik. Med sin snygga Mercedes-Benz Antos med frontlastare besöker han regelbundet 33 stationer i trakterna runt Örnsköldsvik.

Anders jobbar för JP Miljö som sköter insamlingen av pappers-, plast- och metallförpackningar i Ö-vik, Kramfors och Sollefteå.

anders-mattsson-940-03

Principen med frontlastare är enkel, men arbetet ser farligt ut!

Bilen kör fram mot containern och fäller fram sina huggtandsliknande gafflar som sticker rakt ut från hytten. Containern lyfts upp framför lastbilen och roteras bakåt över hytten. När den är i ett visst läge öppnas den automatiskt och innehållet töms ner i ett hål på ovansidan av påbyggnaden.

När containern är tömd komprimeras innehållet bakåt i transportdelen och efter avslutad runda tippas innehållet ut för återvinning.

– Jag provade att köra frontlastare första gången 2006, berättar Anders. Det var ju lite läskigt eftersom man ju inte ville tippa allt avfallet på hytt-taket!

anders-mattsson-940-07

Sedan dess har det blivit 12 år med frontlastarbil och Anders stortrivs

– Det är ju en sopbil på sitt sätt, men det är nog en av de renaste körningar man kan ha. Jag går ju inte ur bilen för att lossa och lasta utan jag kör med min joystick och går bara ut när det är rast egentligen …

Förra året blev Anders kontaktad av JP Miljö som undrade om han var intresserad av att byta jobb. Ett av lockbetena var att han skulle få en helt ny lastbil som han skulle få utrusta själv.

– Det blev en Antos, och det var första gången med Mercedes för mig. Men jag måste säga att den är både snygg och skön att köra!

Antos har i grunden samma drivlina som fjärrbilen Actros, men en lägre hyttkonstruktion. Något som passar perfekt för frontlastarbygge. Anders bil är en 2543 med 26 ton totalvikt och 430 hästars rak sexa på 10,7 liter. Påbyggnaden kommer från finska NTM.

andersmattsson_300px

Anders Antos märks verkligen när den kommer. Clean design med enfärgad mörkt grafitgrå lack, rostfri plogbåge med LED-ramp och mycket positions- och arbetsljus. Lättmetallfälgar med vita bokstäver kompletterar bilden. Redan efter fyra månader har den gått ca 4.000 mil men den ser helt ny ut!

– Det är kul att ha en fräsch bil, säger Anders. Jag var med den på lastbilsträffen i Ramsele och det är ju inte så vanligt med sopbilar där, skrattar han.

anders-mattsson-940-02

Läs fler intressanta artiklar på RoadStarsbloggen

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

11 december, 2019 / Lastbilar
25 november, 2019 / Lastbilar
22 november, 2019 / Lastbilar
27 september, 2019 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige