Gå vidare till innehåll

Varför vill alla plötsligt köra elbil?

I slutet av november hölls det första av våra EQ Talks i Stockholm. Huvudtalare var den förre motorjournalisten Håkan Matson som följt bilarnas tekniska utveckling i många år.
Vi ställde några korta frågor innan han gick upp på scenen.

Tidigare var elbilar väldigt ovanliga, men nu vill plötsligt alla köra elbil. Varför är det så?

Det finns fler orsaker. Dels politiska men också trendiga. Men EU’s krav på lägre utsläpp gör ju att tillverkarna måste elektrifiera i olika omfattningar.

Är det möjligt att vi säljer 25% elbilar 2021?

Jag tror att det kan bli så om vi räknar in laddhybriderna. Dels är det en stark trend, men som förmånsbil – och det är ju där nybilsförsäljningen sker – är ju laddhybriden väldigt gynnsam jämfört med att ha en fossilbil.

Skulle subventioner skynda på elbilsförsäljningen i Sverige?

Norska staten ger ju bort halva bilen och det ger ju resultat. Men personligen tycker jag att subventioner har en negativ påverkan på marknaden. Jag ser hellre att elbilar förtjänar sin rätt att säljas som vanliga bilar. Sedan måste man ju ställa kostnaden för subventioner mot andra kostnader i samhället. Ska vi ge välbärgade människor möjlighet att köpa elbilar eller ska vi bygga ut vård- skola och omsorg?
Vad ska vi göra för att snabba på utbyggnaden av infrastruktur för laddning?

Där tycker jag att staten kan ta en roll när det gäller att bygga ut infrastrukturen. Sedan tror jag inte man ska överdriva de ”externa laddmöjligheterna”. Väldigt många kommer att kunna ladda hemma och på jobbet och då är inte räckviddsångesten ett problem. Men det är klart att det behövs fler laddplatser.

Varför ska vi inte satsa på vätgas istället för elbilar?

Jag gillade verkligen vätgasbilen jag körde. Det tar tre minuter att tanka – det vill säga ladda. Problemet är ju infrastrukturen i Sverige. Idag finns det bara mackar i Stockholm, Sandviken och Mariestad.

Hur tror du utvecklingen ser ut för batterikostnaden de närmaste åren?

Det finns de som menar att kostnaden för batterier ska sjunka till en tredjedel till 2030 och att det är det som ska sätta fart på försäljningen. Men det är ju alltid svårt med prognoser – särskilt när det gäller framtiden…

Hur länge tror du att förbränningsmotorn kommer att finnas kvar.

Oj – det är svårt. Norge har ju som mål att det inte ska säljas något annat än elbilar efter 2025. Men jag tror den kommer leva kvar väldigt länge globalt.

Se hela Håkans anförande här:

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 december, 2018 / innovation
6 december, 2018 / innovation
4 december, 2018 / innovation
4 december, 2018 / Personbilar