Gå vidare till innehåll

”Människor behöver förstå hur självkörande bilar tänker.”

Hur ser en framtid värd att leva i ut egentligen? Hur kan digitalisering och individualism leva sida vid sida? Och hur kan vi skapa tillit mellan människa och maskin i en tid av självkörande bilar?
Det är frågor av nästan filosofisk karaktär som diskuteras av Mercedes-Benz framtidsforskare.

För många är digitalisering ett begrepp som ger en känsla någonstans mellan fascination och osäkerhet. Fascination över de möjligheter som ges och osäkerhet eftersom framtidsvisioner av en automatiserad verklighet verkar ge lite utrymme för mänsklig interaktion.

”På Mercedes-Benz är vi övertygade om att digitaliseringen bara kan bli framgångsrik om den är förankrad i samhället. Människor och tillgång till data måste vara i centrum.” Det säger Jasmin Eichler som är chef för avdelningen för forskning på framtida teknologier på på Mercedes-Benz moderbolag Daimler.

”Därför arbetar vi alltid med lösningar där människan är i centrum. Vi arbetar med ”Människan först”.”

Eftersom digitalisering omfattar så många frågeställningar så arbetar Mercedes-Benz med så kallad ”Open Innovation”. Där intressenter från näringsliv, akademi, konst, industri och biologi förs samman för gränsöverskridande forskning. Resultatet är projekt som betraktar framtidens mobilitet från helt nya och oväntade vinklar.

Ett exempel som visades på konferensen FutureInsight i Berlin handlade om hur empati är en viktig ingrediens för att uppnå en acceptans för självkörande fordon.
”Människor vill känna att de snabbt kan förstå vad en självkörande bil tänker göra härnäst”, säger Alexander Mankowsky, framtidsforskare på Mercedes-Benz.
”Därför måste bilen berätta om sina avsikter på ett sätt som människor snabbt kan ta till sig.”

Turkosa ljusslingor i vindruta, grill, strålkastare, backspeglar och i rutornas underkant visar omgivningen att bilen är i självkörande läge.
Turkosa ljusslingor i vindruta, grill, strålkastare, backspeglar och i rutornas underkant visar omgivningen att bilen är i självkörande läge.

För att kunna forska vidare på området har Mercedes tagit fram vad man kallar för ”Cooperative Vehicle” eller ”Samarbetande fordon”. Bilen som är baserad på en S-Klass har ljussignaler som kan visas i 360 grader. Turkosa ljusslingor i vindruta, grill, strålkastare, backspeglar och i rutornas underkant visar omgivningen att bilen är i självkörande läge. Lampor på taket berättar om vad den tänker göra härnäst. Dessa lampor följer också rörelserna hos människor i bilens närhet för att visa dessa att de är sedda. Man kan säga att bilen återskapar den ögonkontakt som annars förekommer mellan förare och oskyddade medtrafikanter och som studier visat är mycket viktig.

Valet av turkos har kommit efter åtskilliga studier där det framgått att just detta är en färg som snabbt ”talar” med människor. Dessutom används den inte i andra sammanhang. Mercedes har nu delat sina resultat med SAE International, som bland annat driver standardiseringsfrågor i fordonsindustrin, och rekommenderar turkos som färg för 360 graders visning runt bilen.
Bilen talar också om för sin omgivning när den är på väg att börja köra från stillastående. Det börjar med att den avger ljus runt sig, därefter fälls backspeglarna ut och bilens bakdel lyfts upp följt av fronten. Det hela påminner lite om ett djur som vaknar och sträcker på sig och det har visat sig att detta är kommunikation som människor förstår intuitivt.

Lampor på taket berättar om vad bilen tänker göra härnäst.
Lampor på taket berättar om vad bilen tänker göra härnäst.

Analogin med djurvärlden går igen på flera områden i forskningen runt självkörande fordon, inte minst när det gäller att kommunicera med aktörer som inte pratar ”samma språk”. En hund kan till exempel känna om en häst är arg, även om det är en annan art.

Professor Clifford Nash från Stanford-universitet jämför till och med självkörande bilar med husdjur. Beteendet är förutsägbart till en viss gräns, men vare sig människor eller djur förstår varandra helt. Just nu pågår försök där man undersöker världen hur en hästs ögon, för att se vilka ageranden som väcker reaktioner. Ett exempel är hur hästar med sina öron visar uppmärksamhet eller signalerar fara eller hot på ett sätt som vi människor nästan instinktivt förstår.

Den turkosa färgen återfinns runt om hela bilen.
Den turkosa färgen återfinns runt om hela bilen.
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

18 mars, 2019 / Personbilar
15 mars, 2019 / innovation
7 mars, 2019 / innovation
7 mars, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige