Gå vidare till innehåll

Olika sätt att ladda din elbil.

Louise Grimsgård är specialist på frågor om laddningsinfrastruktur hos Mercedes-Benz.
Louise Grimsgård är specialist på frågor om laddinfrastruktur hos Mercedes-Benz.

Det dyker upp många olika begrepp när man talar om att ladda sin elbil. Laddstolpar, wallbox, snabbladdning…
Louise Grimsgård är specialist på frågor om just laddningsinfrastruktur hos Mercedes-Benz. Vi pratade med henne för att reda ut begreppen.

Det verkar finnas olika sorters laddning idag. Stämmer det?

Det gör det. Vi har ungefär 6.000 publika laddstationer i landet idag och de kan man dela upp i två kategorier: destinationsladdare och snabbladdare. Destinationsladdare är de du hittar utanför köpcenter och liknande och de motsvarar minst i princip den laddning du kan ha hemma med en så kallad wallbox eller laddbox. Snabbladdare är större stolpar som oftast finns vid trafikleder och som drivs kommersiellt. I framtiden  kommer det också Ultrasnabbladdare som kan ladda med mycket hög kapacitet och hastighet vilket skyndar på laddningen.

Med en laddbox blir det både enklare, snabbare och säkrare att ladda hemma.
Med en laddbox blir det både enklare, snabbare och säkrare att ladda hemma.

Vad är den tekniska skillnaden mellan de två typerna?

– Den stora skillnaden handlar om likström och växelström. Alla batterier måste laddas med likström men det vi har i vårt elnät är växelström. Ur en laddbox eller en destinationsladdare kommer växelström med en effekt på 3,7 – 22 kilowatt (kW). För att den strömmen ska kunna tas upp av batteriet har bilarna fasta egna laddare – så kallade ombordladdare, som omvandlar växelström till den likström som batterierna vill ha. Det är samma princip som en vanlig batteriladdare till bilbatterier, men betydligt kraftfullare. Dock har laddaren ombord begränsningar i hur mycket den kan omvandla – på en ny plug-in hybrid är det till exempel 7,4 kW.

– I en snabbladdare är det likström som levereras direkt, så där går energin inte via bilens ombordladdare utan rakt in i batteriet. Det är det som gör att det går att ladda med mer effekt och under kortare tid. Här rör det sig om effekter på 50 kW och ända upp till 350 kW. EQC har här en begränsning på 110kW vilket gör att det tar ungefär 45 minuter att ladda 0-100 %.

Här ser du tydligt hur CCS-kontakten i EQC ser ut. Kontakten är EU-standard och kan användas med både Typ 2 (växelström) och CCS (Likström) handskar.
Här ser du tydligt hur CCS-kontakten i EQC ser ut. Kontakten är EU-standard och kan användas med både Typ 2 (växelström) och CCS (Likström) handskar.

Hur lång tid tar det att ladda med de olika systemen?

– En ny plug-in hybrid med ett batteri på 13,5 kWh tar ungefär 3 tim och 40 minuter att ladda 0-100% i en laddbox hemma. En EQC som har ett betydligt större batteri på hela 80 kWh laddar man 0-100% på 10 timmar och 50 minuter i laddbox hemma med 16 ampere. och på 1,5 timmar i en CCS snabbladdare på 50 kW.

Har man olika uttag för de olika laddartyperna i bilen?

– Laddboxarna hemma och destinationsladdarna har en för Europa standardiserad utformning av kontakten som kallas Typ 2. För snabbladdarna heter standarden inom Europa CCS. Det är dessa kontakter som passar våra Mercedes-Benz fordon. När du laddar med växelström använder du en handske (kontakt) som kallas Typ 2, som passar i den övre delen av bilens kontakt. När du laddar i en snabbladdare har dessa en större handske som använder sig av hela bilens kontakt.

Typ 2 handsken används när du laddar med växelström. Den använder den övre delen av bilens CCS-hona.
Typ 2 handsken används när du laddar med växelström. Den använder den övre delen av bilens CCS-hona.

Hur gör man för att ladda hemma?

– Då bör du ha en så kallad laddbox. En laddbox kopplas in direkt på dina huvudsäkringar och har styrsystem gör att du kan ladda säkert med hög effekt. Den har en eller två fasta laddkablar som är spänningsfria när de inte är inkopplade i bilen. Med en laddbox får du i praktiken en egen laddstolpe. Dessutom har den energimätare så att du kan se hur mycket du har ”tankat”.

Går det inte att ladda från ett vanligt vägguttag?

– Jodå, det följer med en särskild nödladdningskabel för detta. Men man ska tänka på att det är hög effekt och att säkringar i huset kan lösa ut. I värsta fall mer än så. Det är därför ingenting vi kan rekommendera att göra mer än i absolut nödfall om man nästan har helt slut på batteriet och inte hittar annat alternativ. Storleken på batteriet gör att laddtiden skulle bli mycket lång, upp emot 40 timmar vilket inte skulle gynna elledningarna hemma. Dessutom kan vi inte garantera att våra kunder har elledningar som skulle hålla för en sådan belastning. Så ja, det går – men det är ingenting vi rekommenderar våra kunder.

CCS-handsken använder man för att ladda med likström från snabbladdare. De undre stiften är för likström och de övre i den del som ser ut som Typ 2 används för överföring av data/kommunikation.
CCS-handsken använder man för att ladda med likström från snabbladdare. De undre stiften är för likström och de övre i den del som ser ut som Typ 2 används för överföring av data/kommunikation.

Vad ser du i framtiden när det gäller laddning?

– Det första – och det är redan på gång – är vårt nätverk av ultrasnabbladdare: Ionity. Det är ett projekt med laddare på 350 kW som vi bygger upp i Europa tillsammans med VW, Ford och BMW. Det kommer att byggas 400 stationer inom Europa varav 19 stationer i Sverige och 6 i Danmark. Med bilar som kan utnyttja hela effekten kommer det att ta cirka 10 minuter att få full laddning.

I laddstationer från Ionity kommer det att gå att ladda en elbil på ca 10 minuter.
I laddstationer från Ionity kommer det att gå att ladda en elbil på ca 10 minuter.

– Med framtiden följer också induktiv laddning utan kabel, och helt nya ekosystem som utgår från elbilarnas batterier. Redan idag har vi sett teknologier för det som kallas vehicle-to-grid och vehicle-to-home. Där bilen kan användas till att lagra energi och även ge energi tillbaka till elnätet.

– Eftersom bilen ofta bara används under dagtid så är det en stor samhällsresurs om vi kan använda alla elbilarnas batterier för att jämna ut belastningen på elnätet eller till förbrukning i hushållet. Den största delen energi som vi förbrukar sker mellan kl.16 och kl.19 på kvällen. Om vi under dessa timmar kan byta energikälla från nätet till bilen eller ett stationärt batteri hemma hade våra elräkningar sjunkit drastiskt. Så ladda bilen med solceller när det när liten efterfrågan på el, och för tillbaks när solen gått ner och efterfrågan ökar…

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 maj, 2019 / Nyheter
30 april, 2019 / Personbilar
26 april, 2019 / Nyheter
27 mars, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige