Gå vidare till innehåll

Världens mest extrema bil är en plug-in hybrid.

Mercedes-AMG One är den första gatbil i världen som kommer att få en drivlina från en Formel 1 bil. Men vad det också betyder är att den faktiskt är en hybrid med totalt fyra elmotorer som det går att köra upp till 25 km på ren eldrift…

 

 

När Mercedes-AMG One kommer ut på marknaden 2020 så kommer den att vara den mest extrema bil som någonsin byggts för att få köras på allmän väg. Med totalt över 1.000 hästkrafter från fem motorer – varav fyra elektriska – tar den för första gången i bilhistorien Formel 1 teknik till gatan. Något som ger en toppfart på ca 350 km/tim, 0-200 på sex sekunder  och en väghållning som gör att den bokstavligen talat håller sig på marken.

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

Drivlinan är samma som i de senaste versionerna av Mercedes-AMG Formel 1 bilar och har liksom dessa utvecklats av AMG High Performance Powertrains i Brixworth i England. En bara 1,6 liter stor V6:a som kan varva upp till 11.000 rpm jobbar tillsammans med fyra elmotorer.
En är integrerad i turbon, en sitter monterad direkt på bensinmotorn kopplad till vevaxeln och de två sista driver var sitt framhjul. Dessa motorer kan uppnå ett varvtal på nästan ofattbara 50.000 rpm och är på vardera 120 kW (160 hk). Dessa två motorer jobbar helt oberoende av varandra.

one_jpg

Elmotorn i turbon (MGU-H  – Motor Generator Unit Heat) är på 120 hästkrafter och ger ytterst snabb respons när den varvar upp turbon till 100.000 rpm långt innan avgaserna hunnit ge samma effekt.  Den använder också överskottsenergi från avgassystemet för att generera el som antingen används för att driva den elmotor som är kopplad till vevaxeln (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic), eller för att ladda bilens högspänningsbatteri.

Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors

I praktiken betyder allt detta att det går att köra bilen på bara el ända till dess att du trampar på gasen och ber om mer…
Totalt kommer det att byggas 275 exemplar av Mercedes-AMG One. Prislappen blir omkring 20 miljoner kronor. Men det är egalt eftersom alla exemplar som ska byggas redan är beställda…

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

18 mars, 2019 / Personbilar
15 mars, 2019 / innovation
7 mars, 2019 / innovation
7 mars, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige