Gå vidare till innehåll

Sju tips för bättre bilbilder.

Foto har blivit en av vårt tids allra största intressen och bland bilentusiaster är det av naturliga skäl bilfoto som lockar. Men hur gör proffsen för att få sina bilder så bra?

James Holm är en av Sveriges bästa bilfotografer. Här delar han med sig av sina sju bästa tips:
James Holm är född med adrenalin och bensin i blodet. Hans pappa – Bengt Ason Holm producerade bilböcker under många år men James blev biten av skateboarding. I mitten av 90-talet var han en bland Sveriges mest publicerade skateboardfotografer och sedermera bland de mest publicerade snowboardfotograferna i världen. Men av en slump kom bilarna in i sökaren och där har de stannat.

– Det handlar inte bara om att kunna ta bra bilder, säger James.

– Mycket är en fråga om att kunna hantera logistik och att vara snabb. Numera är det mer begränsade budgetar så tidningar och webbar vill ofta att skribenten även ska ta bilder. Jag gör tvärtom – jag tar först och främst bilderna och sedan skriver jag dessutom allt oftare även texten. Även om jag inte är journalist så kan en bra redaktör ”få till” det med mina texter. Det är värre att trolla till det om en skribent har tagit en tråkig bild…
Det tar många år att bli en säker bilfotograf men det finns en hel del tips som gör att du som fotograf ganska lätt kan höja nivån på dina bilder. Här är James sju bästa tips till dig som vill lyfta ditt bilplåtande.

Här kan man enkelt se effekten av polarisationsfiltret och hur lacken blir djupare i ovankanten.
Här kan man enkelt se effekten av polarisationsfiltret och hur lacken blir djupare i ovankanten.

1. Polarisationsfilter.
Det första jag tipsar folk om när de undrar vad som är viktigast för att ta bra bilder på bilar. Polarisationsfiltret bryter reflektioner på ett bra sätt. Många solglasögon har denna teknik i glasen och sportfiskare brukar använda dem för att se genom vattenytan. Effekten på bilar är att vindrutan blir mörk istället för ljus av blänket från himlen samt att färgen i lacken blir djupare. Bilderna blir mustiga och molnen framstår ofta mer mot himlen. Så detta är det första man ska tänka på innan man köper blixtar och annan utrustning.

Bilden på en G63 AMG under stjärnorna visar tydligt hur viktigt det är med hjulvinklarna. Här hade den snygga fälgen inte var synlig om framhjulet varit vridet åt högre.
Bilden på en G63 AMG under stjärnorna visar tydligt hur viktigt det är med hjulvinklarna. Här hade den snygga fälgen inte var synlig om framhjulet varit vridet åt högre.

2. Hjulvinklar.
Ha alltid framhjulen svängda bort från kameran så att de visar ”sidan”. Fälgarna är nämligen mer intressanta än däckytan och insidan av hjulhuset som annars visas. Det här gäller både om bilen är fotografera framifrån eller bakifrån.

För att få AMG GT R:n skarp när den for förbi på Spa Fancorchamps krävdes en slutartid på 1/60 sekund. Linsen var en 70-200 mm med intern bildstabilisator.
För att få AMG GT R:n skarp när den for förbi på Spa Fancorchamps krävdes en slutartid på 1/60 sekund. Linsen var en 70-200 mm med intern bildstabilisator.

3. Panorera.
För att få en känsla av fart i bilen finns en teknik som kallas att ”panorera”. Det innebär att du följer bilen med kameran och tack vare en längre slutartid än normalt blir bakgrunden suddig medan bilen är skarp. Jag rekommenderar en slutartid på ca 1/50 sekund samt kameran inställd på flerbildstagning eftersom du vill ha många bilder att välja mellan. Det är också en fördel att använda ett teleobjektiv så  att du kommer bort från bilen lite. Har objektivet intern bildstabilisator blir det mycket enklare att få bilen skarp.

Utöver den färgglada interiörbelysnijngen i S560 har även blint används. Bilden är tagen i flera steg och sedan lagts ihop i Photoshop.
Utöver den färgglada interiörbelysningen i S560 har även blixt används. Bilden är tagen i flera steg och sedan lagts ihop i Photoshop.

4. Blixt.
Att använda blixt kan vara praktiskt och då med fördel om den är trådlöst styrd. Då kan du så att säga bygga upp bilden med flera bilder där du i varje bild belyser olika partier på bilen och sedan fogar samman dem digitalt. Det här funkar både interiört som exteriört men observera att du måste ha kameran på stativ.

För att ta bild på sig själv bakom ratten är en teknik att fästa en kamera med hjälp av sugporpp påg utsidan av bilen. Sedan utlöser man kameran med hjälp av fjärrutlösare.
För att ta bild på sig själv bakom ratten är en teknik att fästa en kamera med hjälp av sugpropp på utsidan av bilen. Sedan utlöser man kameran med hjälp av fjärrutlösare.

5. Sugproppar.
Ett annat sätt att få fart i bilen är att jobba med sugproppar. Man kan antingen använda denna teknik för att ta bilder på en annan bil man följer eller sig själv när man kör. För att göra detta behöver man en ordentlig sugpropp avsedd för att fästa ett stativhuvud på samt fjärrutlösningsfunktion på kameran. Sen fäster man sugproppen på bilen och monterar kameran och tar bilderna med hjälp av fjärrutlösaren. Ju längre slutartid desto mer fart i bilden.

För att kunna ta bilden på den röda AMG GT S:n i tunneln sitter en kamera först med sugpropp fram till på fotobilen.
För att kunna ta bilden på den röda AMG GT S:n i tunneln sitter en kamera fäst med sugpropp fram till på fotobilen.

 

Denna bilden på en SL65 Black Serie plåtad i Karusellen på Nürburgring är tagen med hjälp av en stativrigg där man riktat kameran mot bilen.
Denna bilden på en SL65 Black Serie plåtad i Karusellen på Nürburgring är tagen med hjälp av en stativrigg där man riktat kameran mot bilen.

6. Rigg.
En mer avancerad teknik är att jobba med rigg. Då fäster man en typ av stativ på bilen. När riggen sitter på plats kör man bilen sakta och tack vare lång slutartid kommer omgivningen att oskarp på grund av rörelseoskärpa. Sen redigerar man bort stativet vilket gör att det ser ut som kameran svävar i luften och följer bilen.

För att ta en detaljbild på IWC klockan i E63s AMG användes ett macroobjektiv.
För att ta en detaljbild på IWC klockan i E63s AMG användes ett macroobjektiv.

7. Detaljer.
Här finns egentligen bara ett enkelt tips och det är att använda ett objektiv med macrofunktion så att du kan komma nära detaljerna. Ofta blir det kraftiga och ovälkomna blänk om du använder en blixt direkt på motivet. Jag rekommenderar att du använder  en vit duk av något slag och reflekterar in ljuset med.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

14 februari, 2019 / Nyheter
1 februari, 2019 / Våra stjärnor
15 januari, 2019 / Nyheter
15 januari, 2019 / Personbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige