Gå vidare till innehåll

Eldrift på is – slutliga vintertesterna för EQC i Arjeplog.

Nu är det bara månader kvar till dess att serieproduktionen av EQC drar igång och de första bilarna når sina ägare. Men även om bilen haft premiär så är det fortfarande små justeringar som ska göras innan man trycker på den stora startknappen. Därför har ett antal EQC tillbringat vintern i Arjeplog för att genomgå vintertester i hårdast tänkbara klimat.

19c0121_060

Fler än 200 EQC-prototyper har under tre år genomgått stenhårda tester under arbetet med bilens utveckling. Nu är bilen klar, men små justeringar kan ännu göras. Därför har ett antal EQC hårdtestats i Arjeplog i vinter. Syftet har varit finjustering och verifiering av vinteregenskaperna hos de funktioner som är unika för en elbil.

19c0121_053

Bland de saker man testat är kallstartsegenskaper och hur förklimatiseringen ska skötas på bästa sätt. Det sistnämnda handlar bland annat om hur långt i förtid olika uppvärmningar ska gå igång medan bilen är inkopplad på elnätet för att bilen ska ha behaglig temperatur när det är dags att köra. Hur ska exempelvis energin fördelas mellan värmesystem och sätesvärme för att utnyttjas bäst? Och hur mycket av förklimatiseringen försvinner vid upprepade korta turer?

19c0122_077

En annan fråga är att se till så att den kvarvarande räckvidden är korrekt angiven vid varje temperatur. Så att föraren alltid har rätt information.

Under testerna har man också tittat på hur snö och is påverkar olika funktioner. En så enkel sak som hur tätningen av locket till laddkontakten ska vara utformad för att undvika att snö tränger in haf varit en viktig fråga. Samma sak gäller för tätning i motorrummet och vid axlar.

Man har också arbetat aktivt med att få in rätt värden för bromskraftåtervinningen så att den samverkar med ESP på bästa sätt – även när det är halt ute. Här är det också viktigt att sensorer är placerade och utformade på ett sätt som gör att de skickar korrekt data.

19c0121_010

Visste du förresten att EQC har en funktion som heter ECO Assistant? När du närmar dig en stopp-plikt eller sänkt hastighetsgräns eller liknande berättar systemet när du kan släppa gaspedalen för att kunna rulla hela vägen fram med maximal energiåtervinning.

19c0121_003

Teknisk data Mercedes-Benz EQC 400

CO2 utsläpp: 0 g/km
Elförbrukning (NEDC): 22,2 * kWh/100 km
Räckvidd (NEDC): över 450* km
2 asynkronmotorer, fyrhjulsdrift
Effekt: 300 kW (408 hk)
Max. vridmoment: 765 Nm
Toppfart: 180 km/tim (begränsad)
Acceleration 0-100: 5,1 s

Batteri: Litium-jon
Batterikapacitet (NEDC): 80 kWh
Batteriets vikt: 650 kg

Längd / bredd (inkl. Speglar): / höjd 4761/1884 (2096) / 1624 mm
Spårvidd (fr./bak): 1625/1615 mm
Hjulbas 2873 mm
Bagageförmåga (beroende på utrustning): ca. 500 l
Totalvikt /Max Last (DIN): 2425 * / 2930/505 kg
Max släpvagnsvikt: 1800 kg

* preliminära siffror

19c0121_009

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

7 juli, 2019 / Evenemang
5 juli, 2019 / Evenemang
27 juni, 2019 / innovation
19 juni, 2019 / innovation

Ända sedan 70-talet har Mercedes-Benz med jämna mellanrum presenterat experimentella säkerhetsbilar under begreppet ESV (Experimental Safety Vehicle). Totalt har det…

Läs inläggSäkerhetsbil för en ny era.

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige