Gå vidare till innehåll

G-Klass fyller 40 år!

Det är inte vanligt med bilmodeller som lever så länge som 40 år. Och det är ännu ovanligare när de står för samma känsla hela sin livstid. Mercedes-Benz G-Klass eller ”Geländewagen” är en av de få som gjort det.

Året är 1979. De första handbyggda exemplaren av Mercedes G-Wagen rullar ut från fabriken i österrikiska Graz. De är resultatet av sju års utvecklingssamarbete mellan Daimler-Benz och Steyr-Daimler-Puch.

G-Klass vintage

Redan 1973 hade de första modellerna visats för Daimlers ledning – i stort sett med samma design som på de färdiga bilarna sex år senare. Och inte särskilt olika dagens G-Klass. Faktum är att det bara kommit en helt ny generation av G-Klass sedan starten 1979 med den modell som internt benämnes W460/461 och det var när W463 presenterades 1990. 2018 kom en kraftigt omarbetad version men som ändå har kvar samma interna modellbeteckning.

Målet med modellen var en bil som skulle kunna erbjuda terrängegenskaper och säkerhet i högsta tänkbara klass. Både för militärt och civilt bruk. Projektet initierades ursprungligen av Shahen av Iran, som då var en stor aktieägare i Daimler, och som såg behovet i sitt land där vägar ofta var en bristvara.

Världens första fyrhjulsdrivna bil – Dernburg-Wagen 1907.
Världens första fyrhjulsdrivna bil – Dernburg-Wagen 1907.

Men terrängbilar var inget nytt område för Mercedes. Efter andra världskriget skapades lastbilen Unimog som, liksom G-Klass, i stor utsträckning bygger på samma tekniska filosofi i dag som när den först lanserades.

Vad få vet är att Mercedes också byggde världens första fyrhjulsdrivna bil – Dernburg-Wagen. 1907 såg den 3,6 ton tunga bilen dagens ljus, speciellt framtagen för de tyska kolonierna i nuvarande Namibia. Bilen var inte bara fyrhjulsdriven, den styrde dessutom med alla fyra hjulen och kunde klara 20 procentiga stigningar i lös sand.

En bil blir en ikon.

G-Klass var primärt tänkt att vara en renodlad terrängbil för de som behöver just en renodlad terrängbil. Militär, polis, kraftbolag, lantbruk, byggföretag och givetvis i länder med dåliga eller obefintliga vägar.

Jacky Ickx i Paris-Dakar rallyt i en G-Klass.
Jacky Ickx i Paris-Dakar rallyt i en G-Klass.

Hela uppenbarelsen var så totalt flärdfri och pragmatisk att det med all önskvärd tydlighet var klart att detta var funktionalism på hög nivå. Raka ytor. Plana fönster som lätt skulle gå att reparera eller byta. Och så den unika drivlinan med inte mindre än tre differentialspärrar. En för framaxeln, en för bakaxeln, och en för att ”låsa-ihop” de två axlarna. Med alla tre spärrarna inkopplade räcker det med att ett enda hjul får fäste för att bilen ska börja tugga sig fram.

Det dröjde inte länge förrän G-Wagens egenskaper började uppskattas av andra än det den var tänkt för.

Redan 1981 kom automatlåda och luftkonditionering, 1982 var det dags för bekvämare stolar och bredare däck och 1983 vann racingstjärnan Jacky Ickx Paris-Dakar rallyt i en G-Klass.

Efter det var modellens status given. En Mercedes-Benz med allt vad det innebär, men utan minsta kompromiss vad gäller stryktålighet. Utrymme i överflöd och kapacitet att klara allt den utsattes för.

G-Klass var på väg att bli en ikon.

Ingmar Bergmans G-klass.
Ingmar Bergmans G-klass.

Lyx & Lera.

När andra generationen av G-Klass (W463) lanserades 1990 stod det klart att Daimler verkligen hade lyssnat på marknaden. Från den dagen såldes bilen i två parallella spår. Dels den ursprungliga, råa bilen med minsta möjliga flärd, gjord för att kunna tvättas med högtrycksspruta – invändigt! Dels den raka motsatsen: ABS, träpaneler, farthållare, kromat reservhjulsskydd, airbag, men ändå alltid med exakt samma teknik och samma extrema terrängegenskaper. G 500 med V8 på 296 hästkrafter kom 1996 och några år senare var det dags för den första AMG modellen – G 55 AMG. Mer elektronik, mer lyx, fler funktioner och mer kraft kommer från år till år.
mercedes-benz_g-klass-01

Ännu sexigare.

När försvarsmakten i Australien behövde ett fordon som klarade av de extrema förhållandena i landets outback kom Mercedes med ett förslag: Låt oss montera en axel och en diffspärr till och göra en G-Klass 6×6 med fyra diffspärrar och drivning på sex hjul. Lösningen blev en klar framgång och efter Australien har även Norge och Sverige valt ut bilen till sina försvarsmakter.

mercedes-benz_g-klass-05

Det tog inte lång tid förrän ryktet om den sexiga modellen spred sig bland G-Klassens fans över hela världen. Inte minst i gulfstaterna där sanddynerna i öknen kan vara en tuff match för alla bilar och där intresset för spektakulära bilar är stort. Inom kort var världens kanske mest extrema SUV verklighet 2013 – Mercedes G 63 AMG 6×6. Sex hjul, fem diffspärrar och portalaxlar gav terrängegenskaper som det krävs en stridsvagn för att överträffa.

Under 2013-2015 tillverkades och såldes strax över 100 exemplar av bilen. Bara månader efter att den sista bilen tillverkats, säljs begagnade exemplar på auktion för dubbla priset mot vad de kostade som nya.

Vägrar gå av scenen…

2007 var det planerat att G-Klass skulle gå i graven, ersatt av nya GL, men marknaden ville annorlunda. Sedan dess har intresset för G-Klass bara ökat. Fler och fler fans över hela världen kräver en bil som är trogen sina ideal. Som bara gör förändringar till det bättre.

Interiören i nya G-Klass är hämtad från E- och S-Klass, men med de tre knapparna för diff-spärrarna på samma plats som alltid.
Interiören i nya G-Klass är hämtad från E- och S-Klass, men med de tre knapparna för diff-spärrarna på samma plats som alltid.

2018 kom en helt ny 12 cm bredare version med lite rundare former och individuell hjulupphängning fram samt helt ny interiör med mycket detaljer hämtade från S-Klass. Men fortfarande med de nästan osannolikt bra terrängegenskaperna och alltid med tre diff-spärrar.
Nya G-Klass är också utrustade med de allra senaste säkerhetssystemen.

Lite rundare i formerna, men 2018 års nya G-Klass går inte att ta fel på.
2018 års G-Klass, lite rundare i formerna.

Idag finns bilen som G 350 d med 286 hästkrafters dieselmotor som klarar sig på 9,7 l/100 k samt i två utföranden med dubbelturboförsedda bensin V8. G 500 (422 hk, 11,8l/100 km) tar den tunga bilen 0-100 på 5,9 sekunder medan Mercedes-AMG G 63 gör jobbet på bara 4,5 sekunder.

Nya generationens G 350 d kom 2018.
Nya generationens G 350 d kom 2018.

Här kan du läsa mer på Mercedes-Benz Svenska hemsida.

Mercedes Geländewagen 300 CDI TGB 152 6x6

I svenska försvaret är G-Klass en hörnsten i fordonsparken. Både som 4- och 6-hjulsdriven.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

25 juni, 2019 / Evenemang
19 juni, 2019 / innovation

Ända sedan 70-talet har Mercedes-Benz med jämna mellanrum presenterat experimentella säkerhetsbilar under begreppet ESV (Experimental Safety Vehicle). Totalt har det…

Läs inläggSäkerhetsbil för en ny era.

12 juni, 2019 / innovation
11 juni, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige