Gå vidare till innehåll

Idre Fjäll går all-in på Mercedes-Benz.

Idre Fjäll i norra Dalarna har bytt ut alla sina bilar till Mercedes-Benz. Från tjänstebilar till pickuper och vans är det nu idel svarta Mercedes-Benz på hela anläggningen.

– Vi ville ha ett märke som kunde ge oss alla våra fordon på ett avtal, säger Peter Rex på Idre Fjäll. Dessutom skulle samtliga bilar vara fyrhjulsdrivna och säkerheten mycket hög. Då blev urvalet ganska smalt…

Peter Rex, försäljningschef på Idre Fjäll, i sin Mercedes GLC.
Peter Rex, försäljningschef på Idre Fjäll, i sin Mercedes GLC.

Idre Fjäll är en unik anläggning i den svenska fjällvärlden. Hela anläggningen med sina 10.000 bäddar, upp till 500 anställda, 27 liftar, 40 nedfarter, 82 km längdåkningsspår, golfbana och sju restauranger drivs nämligen som en enda verksamhet.

– Vi är en stiftelse som grundades på 60-talet av Idre Kommun och Friluftsfrämjandet, och än idag är det så vi drivs – även om kommunen numera är Älvdalen, berättar Peter Rex som är försäljningschef och som är ansvarig för vagnparken.

Idel svarta Mercedes-Benz utanför vaktmästeriet på Idre Fjäll.
Idel svarta Mercedes-Benz utanför vaktmästeriet på Idre Fjäll.

– Stiftelsen äger allt, så vi kan både fatta snabba beslut och tänka långsiktigt.

Idre Fjäll är kända för att ha fokus på sporten. Flera landslag inom både Skidskytte, skicross, speedski, puckelpist och alpint tränar här och varje år lagrar man ofattbara 270.000 kubikmeter snö. Snö som håller sig över sommaren och som gör att man varje år kan starta sin vintersäsong i mitten av oktober. Oavsett väder!

Idre Fjäll ingår numera i världscupen både för puckelpist och skicross och man har också Sveriges brantaste pist – Chocken – med 46 graders lutning där det också körs världscup i speedski varje år.

Alla bilarna är fyrhjulsdrivna Mercedes-Benz med automatlåda.
Alla bilarna är fyrhjulsdrivna Mercedes-Benz med automatlåda.

Verksamheten bedrivs året runt och omfattar miljontals kvadratmeter och fler än 600 byggnader. Det gör att transporter och bilar är en viktig del av verksamheten.

– Folk som kommer hit kommer i allmänhet med bil, och de är ofta fyra personer i bilen och har mycket bagage med sig. Det är en bilintresserad publik med högt säkerhetstänk och rätt fordon är också en profilfråga för oss.

Idre fjäll har flera Mercedes X-Klass pickuper. De kommer till nytta på en anläggning där snö är själva livsnäringen. Här vid en av de fem Pisten Bully pistmaskiner man har på Idre Fjäll. Jonas Paulsson är pistmakare och Kjell Skoglund är driftchef.
Idre fjäll har flera Mercedes X-Klass pickuper. De kommer till nytta på en anläggning där snö är själva livsnäringen. Här vid en av de fem Pisten Bully pistmaskiner man har på Idre Fjäll. Jonas Paulsson är pistmakare och Kjell Skoglund är driftchef.

– Vi ville ha ett premiummärke som kunde ge oss både transportbilar och tjänstebilar på ett avtal säger Peter. Dessutom skulle samtliga vara fyrhjulsdrivna och säkerheten skulle vara mycket hög. Då blev urvalet ganska smalt. Av de som fanns kvar hade Mercedes väldigt många rätt och inga fel alls.

Under högsäsong har anläggningen Idre Fjäll så många boende att man skulle placera sig runt plats 140 bland svenska tätorter. I nivå med Klippan och Alvesta. Det kräver bland annat att den interna postgången är välorganiserad.
Under högsäsong har anläggningen Idre Fjäll så många boende att man skulle placera sig runt plats 140 bland svenska tätorter. I nivå med Klippan och Alvesta. Det kräver bland annat att den interna postgången är välorganiserad.

På de fyra månader som gått sedan avtalet skrevs har man fått totalt 33 bilar. Vito skåpbilar, V-Klass minibussar och X-Klass pickuper som arbetsfordon. C-Klass, E-Klass, GLC och GLA som tjänstebilar. Alla svarta med blå Idre Fjäll striping och automatväxlade med 4-hjulsdrift.

– Det är underbara bilar över hela linjen och jag står verkligen högt i kurs hos driftspersonalen, skattar Peter.

– De betraktar ju bilarna som om de vore deras egna och de tar verkligen hand om dem. Det är en helt annan stämning på parkeringen nu.

Hela affären gjorde upp med Mercedes-Benz agent Landrins Bil som även löst servicefrågan.

Med fler än 600 byggnader är det mycket underhåll som ska utföras.
Med fler än 600 byggnader är det mycket underhåll som ska utföras.

– Idre ligger ju inte nära någon större ort, så oavsett vilket märke vi skulle valt så betyder en service minst en resa på 15 mil enkel resa och det är svårt med 33 bilar. Landrins gör istället så att de kör upp med all den utrustning som behövs och gör servicearbetet i vår motorverkstad där vi tar hand om pistmaskiner, lastare och traktorer. Det är en perfekt lösning som jag tror är lönsam för både oss och dem.

 

mercedes-idre-2019-58 mercedes-idre-2019-56 mercedes-idre-2019-55 mercedes-idre-2019-54

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

10 september, 2019 / Nyheter
28 augusti, 2019 / Lastbilar
28 augusti, 2019 / Nyheter
22 augusti, 2019 / Evenemang

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige