Gå vidare till innehåll

Ola Källenius: ”Om 20 år är alla våra personbilar CO2-neutrala”.

I maj tillträdde Västervikssonen Ola Källenius som koncernchef för Daimler. En av han första åtgärder var att presentera företagets framtidsvision ”Ambition 2039” som bland annat säger att hela Mercedes-Benz personbilsutbud ska vara CO2-neutralt 2039. Här kan du läsa vad Ola sa i samband med att de nya målen presenterades.

Mercedes och Daimlers satsning på CO2-neutrala fordon är gigantisk. Mer än 100 miljarder kronor investeras i elektrifiering under de kommande åren.
– Vi ska ha en helt CO2-neutral personbilsflotta inom 20 år, sa Ola Källenius i ett tal i samband med pressprovkörningen av nya EQC.

– Det är en kort tidsrymd med tanke på att fossila bränslen har dominerat hela branschen sedan Carl Benz och Gottlieb Daimler uppfann bilen för 130 år sedan. Men som ett företag som startats av ingenjörer så är vi övertygade om att teknologi också kan hjälpa oss skapa en bättre framtid. Vår väg till hållbar mobilitet är innovation – i ett holistiskt perspektiv längs hela värdekedjan.

– Redan 2030 är vårt mål att elbilar och laddhybrider ska stå för hälften av vår bilförsäljning. Samtidigt jobbar vi på att se till att elbilar får bättre prestanda och lägre priser. Vi utvecklar också nya mobilitetstjänster så att fler kan få tillgång till eldrivna fordon. Dessutom satsar vi på att elektrifiera våra transportbilar, bussar och lastbilar och vår modulära utveckling gör att vi snabbt kan dela teknologi mellan våra olika divisioner.

– Idag har vi vårt fokus på batteri-baserad energilagring, men det finns också både plats för och behov av att vi arbetar med andra lösningar som till exempel bränsleceller och eFuels. Vi har redan GLC F-CELL (bränslecellshybrid som med vätgas som bränsle men som också har laddbara batterier) som levande bevis och samma teknik är på väg ut i våra stadsbussar.

– Idag vet ingen vilken teknik som kommer att vara bäst för våra kunder om 20 år. Det är därför vi uppmanar politikerna att tänka teknikneutralt: Låt oss bestämma oss för målet – men inte för sättet som vi tar oss dit.

”Låt oss bestämma oss för målet – men inte för sättet som vi tar oss dit.”

Daimlers koncernchef Ola Källenius. Foto: Mats Genberg
Daimlers koncernchef Ola Källenius. Foto: Mats Genberg

CO2-neutral produktion

Men det är inte bara produkterna som ska minska sin klimatpåverkan. Produktionsanläggningarna är minst lika viktiga menar Källenius.

– Vår nya Fabrik 56 i Sindelfingen använder bara förnybar energi och kommer att vara CO2 neutral från starten. Redan 2022 kommer alla våra fabriker i Europa också att vara det. Vindkraften som driver vår anläggning i Jawor i Polen gör inte bara produktionen grönare – det ger oss också lägre kostnader än vad vi hade kunnat få med annan elkraft.

– Vi kommer också att fokusera mycket på återvinning av material. Mercedes-Benz bilar har en återvinningspotential på 85 % så vi går från värdekedja till värdecykel.

Globala inititiav för CO2-minskning

– I vissa regioner ger elen i en elbil ganska markanta CO2 utsläpp – beroende på hur elen producerats. Vi vill inspirera våra kunder att ladda sina bilar med grön energi. Med Mercedes Me Charge som exempel går det att ladda sin bil över hela Europa – och där så är möjligt med grön el. Men en övergång till framtidens hållbara mobilitet är bara möjlig om bilindustrin, energileverantörerna och politikerna arbetar hand i hand. Det behövs massiva investeringar och åtgärder långt utanför fordonsindustrin. CO2-neutral energi och en omfattande infrastruktur är nödvändigt för detta systemskifte.

– Vi är öppna för att diskutera kostnader för CO2 liksom olika förmåner för fossilfri teknologi – helst på global nivå.

Daimlers koncernchef Ola Källenius.
”Vi gör som våra grundare – vi skapar ett nytt system”

– För oss är Parisavtalet mer än ett krav – det är vår övertygelse. Och vi har satt ut en klar kurs för att bidra till att klimatförändringarna accelererar ytterligare. Men detta är en enorm förändring – teknologiskt och ekonomiskt. Vi vill ju göra individuell mobilitet mer spännande och inte dyrare. Dessutom måste vi ju ha en hållbar affärsverksamhet. Så hur läser vi detta? Ett sätt vore att sitta still och försöka se till att saker och ting förblir som de är. Men det skulle inte tjäna vårt syfte – och absolut inte vår framtid.

– Så vi gör som våra grundare. De blev ju systemarkitekter för en helt ny mobilitet utan hästar. Vår uppgift är att skapa individuell mobilitet utan utsläpp.
– Men återigen så krävs det både teknologi och beslutsamhet. För att visa att vi menar vad vi säger så kommer en del av vår ledningsgrupps ersättning att vara kopplad till våra hållbarhetsmål – inklusive vårt CO2 avtryck.

För att visa att vi menar vad vi säger så kommer en del av vår ledningsgrupps ersättning att vara kopplad till våra hållbarhetsmål – inklusive vårt CO2 avtryck.

– Vi måste lämna våra komfortzoner och hitta nya vägar att gå framåt. Vi jobbar nära vår personal och deras representanter i dessa frågor. Det är vår generations uppgift att lösa detta och jag är helt trygg i att vi har rätt laguppställning för ändamålet. Och vår strategi kommer att se till att vi fortsätter att vara i en ledande ställning i branschen.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

7 juli, 2019 / Evenemang
5 juli, 2019 / Evenemang
27 juni, 2019 / innovation
19 juni, 2019 / innovation

Ända sedan 70-talet har Mercedes-Benz med jämna mellanrum presenterat experimentella säkerhetsbilar under begreppet ESV (Experimental Safety Vehicle). Totalt har det…

Läs inläggSäkerhetsbil för en ny era.

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige