Att ta hand om transporterna under Åre Extreme Challenge-veckan 24 – 30 juni är ingen lätt sak. Martin Rask är mannen som håller koll och planerar logistiken och till sin hjälp har han fem Mercedes-Benz – två X-Klass, två V-Klass och en Sprinter – som med sina förare ser till att transporterna sker smidigt och smärtfritt. Plus insatsbilen, X-Klass såklart, som han själv kör under tävlingen.
Åre Extreme Challenge, som är Nordens första och största multisporttävling, lockar sedan starten ungefär 2 000 tävlande, supportrar och åskådare. Delmomenten i huvudtävlingen den 29 juni – där de tävlande tar sig från starten nedanför Tännforsen via älven, över berget och utefter smala stigar till målgången på Åre torg – består av 25 kilometer kajakpaddling, 17 kilometer bergslöpning och 30 kilometer cykling med mountainbike. Det betyder att det finns flera platser där de tävlande skiftar moment och utrustning.
Cyklar, kajaker, ombyte och dryck som ska förflyttas mellan platserna – för att inte tala om alla funktionärer som ska vara på sina positioner och platser vid olika exakta tidpunkter under alla tävlingsdagarna. Det tarvar såväl sin man som hans redskap.
Varje Mercedesbil och förare har sina inplanerade rutter under hela tävlingsveckan. Men sen måste vi ju kunna klara av de transportsituationer som uppkommer efter hand, berättar Martin Rask, som sedan tre år bor med sin familj i Åre.
– Min fru Eva blev 2016 VD för Copperhill Mountain Lodge i Åre, säger Martin och fortsätter: Eva har också ett förflutet i skidresebranschen och älskar verkligen att arbeta med hotell- och destinationsutveckling, så detta var lite av ett drömjobb och vi bestämde oss för att flytta.
– Hela familjen gillar träning, lite äventyr och att vara i fjällen. Eva föredrar vintersporter medan jag har mer fokus på sommar.
Martin, som själv genomförde ÅEC 2002, fick jobb som verksamhetsutvecklare på Årehus och sedan förra året är han också med och driver och arrangerar Åre Extreme Challenge tillsammans med Scott Cole och Henrik Weile.
– Det är inte helt nytt för mig att vara med och arrangera sportevenemang. 2016 arrangerade jag till exempel SM i fridykning.
– Jag gillar dessutom tävlingar där man utmanas lite av naturen och som kräver uthållighet och har genomfört en del olika sådana tävlingar själv, exempelvis Ironman och Ö till Ö. Åre Extreme Challenge är absolut en sådan tävling. En av de bästa, faktiskt.
Sedan samarbetet med Mercedes-Benz inleddes har transport- och logistikplaneringen gått smidigt, menar Martin och berättar att ÅEC har 5 fordon – X-Klass, V-Klass och Sprinter – från Mercedes-Benz till sitt förfogande i logistikarbetet med tävlingen.
– Plus en X-Klass som jag själv använder under tävlingen. Ibland är de andra bilarna upptagna med sina ”fasta” rutter som är inplanerade under tävlingen och om det då händer något, till exempel att någon skadar sig eller att någon utrustning går sönder, så måste jag kunna agera snabbt, med akutbilen.
– Jag kan följa varje bils position via gps och ett nätbaserat kartsystem och där kan jag också se om det finns en bil som är nära platsen där behovet uppstår. Vi har ett internt kommunikationssystem, där jag kan kontakta chaufförerna och direkt se om de är tillgängliga för snabba extrainsatser.
– Många av de tävlande har ett eget litet supportgäng med sig, oftast familjen eller vänner, och de brukar se till att den tävlandes utrustning finns på rätt plats vid rätt tid. Men i år erbjuder vi också de tävlande att transportera ut en del av deras utrustning till de olika startplatserna och att ta med ombyte eller cyklar tillbaka till målområdet.
– X-Klassen är helt perfekt för sin uppgift här, med sin kombination av smidighet och drag- och lastkapacitet och är dessutom fantastiskt skön att köra., säger Martin och tillägger:
– Vi kör många mil under många långa arbetspass under tävlingsveckan och då spelar komforten väldigt stor roll.
( läs mer om ÅEC, Scott, Henrik och samarbetet med Mercedes-Benz här: Mercedes-Benz och Åre Extreme Challenge i exklusivt samarbete )