Gå vidare till innehåll

Säkerhetsbil för en ny era.

Ända sedan 70-talet har Mercedes-Benz med jämna mellanrum presenterat experimentella säkerhetsbilar under begreppet ESV (Experimental Safety Vehicle). Totalt har det blivit 30 modeller sedan dess där begrepp som ABS (1978), bältessträckare och airbag (1981) och sidoairbag (1995) sett dagens ljus. Nu är det dags för den första säkerhetsbilen för en bilgeneration med eldrift och självkörande teknik: ESF2019.

Das Experimental-Sicherheits-Fahrzeug (ESF) 2019 fasst mehr als ein Dutzend wegweisende Innovationen auf dem Gebiet der Sicherheit anschaulich zusammen. Ein ins Dach integriertes Warndreieck kann warnen, auch wenn das Fahrzeug ohne Fahrer unterwegs ist. The Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019 presents more than one dozen groundbreaking innovations in the field of safety. A roof warning triangle can warn even if the automated vehicle is on the road without a driver.

ESF 2019 är baserad på nya Mercedes-Benz GLE och har byggts för att visa på nya säkerhetsfunktioner för en helt ny generation fordon eldrivna och självkörande fordon. Syftet är både att visa på nya idéer och för att skapa en diskussion men mest av allt – för att höja säkerheten i framtidens fordon.

Självkörande fordon där inredningen kan ändras ställer nya krav på hur man skyddar passagerare. Och självkörande fordon måste också kunna förklara sina ”avsikter” så att mänskliga medtrafikanter förstår dem.

ESF 2019 visar på många helt nya lösningar. Ett exempel är att när bilen är i självkörande läge så dras pedaler och ratt tillbaks för att minska risken för att de skadar någon. När säten kan flyttas blir det också viktigt att ha säkerhetsbälten och airbags monterade i själva sätena.

Experimental-Sicherheits-Fahrzeug (ESF) 2019 - Ganzheitliche Sicherheit: Das Lenkrad bietet mehr Beinfreiheit und kann eingefahren werden. Die Pedale sind versenkbar für mehr Komfort und Sicherheit im automatisierten Fahrmodus. The Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019 - Integrated safety: The new steering wheel offers more leg room and can be retracted. The pedals are retractable for greater comfort and safety in automated driving mode.

När det gäller att kommunicera med medtrafikanter så är det en viktig del för bilen. Sensorerna tar inte bara in information utan delar den också med andra. Bland annat genom strålkastarteknologin DIGITAL LIGHT som kan projicera budskap på vägbanan med upp till 2 miljoner pixlar. Bilen har olika ljussignaler som kan tala med både människor och maskiner på ett intuitivt sätt.

I bakrutan kan bilen visa ett antal olika budskap som berättar för bakomvarande vad som sker längre fram i trafiken. Dessutom har den en varningstriangel som är en robot (!). Vid stillestånd åker varningstriangeln ut och kör själv till en plats på lagom avstånd bakom bilen. Det finns också möjlighet att fälla ut en varningstriangel på taket som syns lång väg.

Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019

Bland specifika och helt nya funktioner finns också barnstolar med inbyggd PRE-SAFE® Child funktion. Barnstolen har bland annat bälte med bältessträckare som spänner stolens säkerhetsbälte när bilen känner att en olycka kan vara på väg att inträffa och sidoskydd som aktiveras automatiskt.

ESF 2019 kommer att visas för allmänheten på IAA-mässan i Frankfurt i höst. Då kommer vi att få veta mer om framtidens bilsäkerhet.

The Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019 - Cooperative communication with the environment: The ESF 2019 uses light signals to communicate its intentions; it can also warn others of dangers it has detected. This helps to create “informed trust” between an automated vehicle and its surroundings. The Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019 - Cooperative communication with the environment: The ESF 2019 uses light signals to communicate its intentions; it can also warn others of dangers it has detected. This helps to create “informed trust” between an automated vehicle and its surroundings.

Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019

Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019 - PRE-SAFE® Child: Connected child safety seat with PRE-SAFE® functions – extended protection for the little ones. Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019 - PRE-SAFE® Child: Connected child safety seat with PRE-SAFE® functions – extended protection for the little ones.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

10 september, 2019 / Nyheter
28 augusti, 2019 / Nyheter
26 augusti, 2019 / innovation
22 augusti, 2019 / Evenemang

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige