Gå vidare till innehåll

60 år med krocktester.

Redan den 10 september 1959 genomförde Mercedez-Benz sitt första krocktest och körde en bil rakt in i en vägg. Det som var helt revolutionerande då är en självklarhet i dag.

Den lyxiga modellserien W 111, som introducerades 1959, är världens första personbil med en integrerad säkerhetskaross. Illustrationen beskriver hur den fungerar: en styv passagerardel med energiabsorberande kompressionszoner fram och bak.
Den lyxiga modellserien W 111, som introducerades 1959, var världens första personbil med en integrerad säkerhetskaross. Illustrationen beskriver hur den fungerar: en styv passagerardel med energiupptagande deformationszoner fram och bak.

1959 var Mercedes-Benz först i världen med att lansera en bil med deformationszoner både fram och bak, bästa sättet att visa och prova hur detta fungerade i praktiken var att genomföra krocktester. Men sedan dess har det hänt enormt mycket – både vad gäller krocksäkerhet och hur man testar denna. Idag finns det fantastiska digitala simulatorer där olika lösningar kan testas innan bilen ens är byggd. Men de riktiga krocktesterna är än idag det enda sättet att verkligen få ett kvitto på att man gjort rätt i sitt konstruktionsarbete.

 

10 september 1959 började Mercedes-Benz att systematiskt krocktesta på anläggningen i Sendelfingen. En ångraket användes från 1962 till 1973 för att driva testfordonen. Här är en Mercedes-Benz 220 (W 111) med en ångraket, sekunden före start. Den lyxiga modellserien W 111 som introducerades 1959, är världens första fordon med en säkerhetskaross, bestående av ett styvt passagerarparti omgärdat av energiabsorberande kompressionszoner fram och bak.
10 september 1959 började Mercedes-Benz att systematiskt krocktesta på anläggningen i Sendelfingen. En ångraket användes från 1962 till 1973 för att driva testfordonen. Här är en Mercedes-Benz 220 (W 111) med en ångraket, sekunden före start.
Med systematiska krocktester utvecklade Mercedes-Benz säkerheten i sina bilar. Här ett test med en 220 E kupé som slår runt på skruvmejselrampen i 80km/h 1962. Till kupéerna och cabrioleterna i W 111-serien från 1961 introducerades en säkerhetskaross bestående av ett styvt passagerarparti omgärdat av energiabsorberande kompressionszoner fram och bak
Med systematiska krocktester utvecklade Mercedes-Benz säkerheten i sina bilar. Här ett test med en 220 E kupé som slår runt på en ramp i 80km/h 1962.
Den första krocktestdockan från USA, Oskar, i kollisionssimulatorn 1965. I slädtesten simulerades främre kompressionszonen av konservburkar som det varit gurka i, från anläggningens personalrestaurang, vilket gav upphov till dockans namn ”Gurkan Maier”.
Den första krocktestdockan från USA, Oskar, i kollisionssimulatorn 1965. I slädtesten simulerades främre kompressionszonen av konservburkar som det varit gurka i, från anläggningens personalrestaurang, vilket gav upphov till dockans namn ”Gurkan Maier”.

Mercedes-Benz satsar enorma resurser på säkerhetsutveckling och genomför mångdubbelt fler och mer avancerade tester än vad reglementet kräver. Inför lansering av en ny modell undersöks mer än 40 scenarion minutiöst i totalt 150 krockar. Dessutom görs 15 000 digitala simuleringar. Det är en massiv kontrollinstans med tysk noggrannhet, utfört på det egna testcentret i Sindelfingen.

Krocktest av Mercedes-Benz C-klass cabriolet (A205), 2016.
Krocktest av Mercedes-Benz C-klass cabriolet (A205), 2016.

Trots långt framskridna digitala simulatorer är krocktesterna mer aktuella än någonsin, när teori blir verklighet och nya bilar slås i bitar. Just nu ställer inte minst elbilarna teknikerna inför helt nya realiteter, men helelektriska EQC fick högsta betyg från Euro NCAP. Nya CLA, B-klass och GLE likaså. Förra året tilldelades nya A-klass Euro NCAPs utmärkelse för säkraste familjebil i småbilsklassen. 60 års krocktestande ger resultat.

Krocktest av Mercedes-Benz EQC, på Mercedes-Benz egna anläggning i Sindelfingen
Krocktest av eldrivna Mercedes-Benz EQC, på Mercedes-Benz egen anläggning i Sindelfingen.

Inom kvalitetsteknik och förbättringsarbete följer man en gammal visdom ‘att den som slutar förbättras snart även slutar att vara bra’, något som Mercedes-Benz tar fasta på.

Under utveckling: krocktest med röntgenteknik. Tanken är att den ultrasnabba röntgentekniken ska möjliggöra studier av hur insidan av säkerhetskomponenter svarar mot tester.
Under utveckling: krocktest med röntgenteknik. Tanken är att den ultrasnabba röntgentekniken ska göra det möjligt att studera insidan av olika komponenter – under pågeående tester.

I november 2016 slog företaget upp dörrarna till det nya Technology Centre for Vehicle Safety (TFS), ett av världens mest moderna bilsäkerhetscenter. Utöver klassiska krocktester erbjuder anläggningen nya möjligheter som studier av fordonskollisioner (Car2Car) ur alla vinklar, utvärdering av PRE-SAFE®*, automatiserade körmanövrer med krock samt krocktest med lastbilar.

Under utveckling: krocktest med röntgenteknik. Tanken är att den ultrasnabba röntgentekniken ska möjliggöra studier av hur insidan av säkerhetskomponenter svarar mot tester.
Den nya röntgentekniken ger unika möjligheter att titta ”under skalet” i realtid.

I framtiden ligger fokus på röntgen. Tillsammans prestigefyllda Ernst Mach-institutet arbetar Mercedes-Benz med att ta fram ett världsledande krocktest med dynamisk röntgenfunktion. Alltså att bilarna kan röntgas löpande under pågående krocktester. Väl i drift förväntas det ge helt ny information från insidan av materialen, värdefull kunskap till komponentutvecklingen och en möjlighet att ta den redan höga nivån på simuleringar ännu högre. Lägg där till en ny digital teknik för både förstärkt och virtuell verklighet, en diger checklista på 150 punkter tillämpad med AR-goggles, för att göra morgondagens krocktester ännu mer finstilta och vattentäta.

* Ett system som känner av om en olycka är på väg att inträffa, och då förbereder bilen på detta genom att blixtsnabbt aktivera en mängd olika funktioner.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

3 december, 2019 / Personbilar

En vanlig svensk villaförort. Och en Michelinkrog med skyhöga ambitioner. Med Aloë lockar stjärnkockarna Niclas Jönsson och Daniel Höglander världens…

Läs inläggSiktar mot stjärnorna.

27 november, 2019 / innovation
27 november, 2019 / Nyheter
25 november, 2019 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige