Gå vidare till innehåll

Flytande väte ger el-lastbil med 100 mils räckvidd.

Mercedes-Benz stora satsning på klimatanpassade transporter tar nya steg. I september visade man upp en konceptlastbil med flytande väte som drivmedel och en räckvidd på 100 mil. Mercedes-Benz GenH2 ska börja kundtestas redan 2023.

Mercedes-Benz satsar stora pengar på bränslecellsteknik för tung trafik. Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 är det första exemplet som visats “live”. Lastbilen med trailer har en totalvikt på ca 40 ton, en maxlast på 25 ton och en räckvidd på ca 100 mil.

Detta är en unik lastbil på flera sätt. Till skillnad från andra fordon med bränsleceller så tankas den inte med vätgas, utan med flytande väte. Flytande väte har ännu högre energiinnehåll än vätgas och Mercedes-Benz GenH2 klarar en räckvidd på ca 100 mil på bara 80 kg väte. Vätet lagras i två tankar och håller en temperatur på -253 grader!
Dessutom har lastbilen ett batteri på ca 70 kWh som laddas av bromskraftåtervinning och överskottsenergi från bränslecellerna. Batteriets syfte är att ge upp till 400 kW extra energi i korta perioder med tung belastning.

Bränslecellerna ger i sig ca 2 x 150 kW och elmotorerna är på 2 x 230 kW (600 hk) vid kontinuerlig drift och 2 x 330 kW (860 hk) max effekt. Vridmomentet är på upp till 4.100 Nm.

Bränsleceller och väte – framtiden för tung trafik.

Fordon med bränsleceller drivs av en elmotor, men istället för att elen lagras i batterier så använder man väte som energibärare. Den kemiska energin i väte omvandlas i en bränslecell till el när det reagerar med luft. Den enda avgasen är vatten…

Väte kan utvinnas ur vatten med hjälp av elektrolys. Om den el som tillförs då kommer från förnybara energikällor så får man så kallad Grön Väte.

– Batterier fungerar bättre med lätt last och på korta avstånd, men bränsleceller är lämpligare vid långa avstånd och tunga vikter, säger Martin Daum, VD för Daimler Trucks AG.
Även om det inte är något tekniskt problem att ha stora och tunga batterier på lastbilar, så gör varje kilo extra vikt att lastbilen kan ta med sig ett kilo mindre last. Väte kan lagra betydligt större mängder energi per kilo än några existerande eller planerade batterityper.

Dessutom tankas väte lika snabbt som bränslen för förbränningsmotorer. Eller till och med snabbare.
– Detta är en mycket spännande utveckling, säger Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark.
– Hela infrastrukturen för distribution av flytande väte finns ju redan eftersom det används i många olika industriella applikationer.
– Med den höga andel förnybar el vi har i Sverige i kombination med långa avstånd så tror jag verkligen att detta är en teknik som kommer att passa oss perfekt.

I april i år ingick Daimler Trucks AG i ett strategiskt samarbete med Volvo Group när det gäller utveckling och kommersialisering av bränslecellsteknik för tunga fordon och andra applikationer. Daimlers verksamhet på området är sedan dess samlat i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

14 september, 2020 / Lastbilar
12 september, 2020 / Lastbilar
31 augusti, 2020 / Lastbilar
30 april, 2020 / innovation

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige