När Dennis Thorsén var en liten grabb på fem år så var det bästa han visste att få åka bärgningsbil med sin pappa Christer. Det var 30 år sedan och idag är det Dennis som driver Uppsala Bärgningstjänst Falck med uppdrag i hela Uppsala län. Förutom tre tunga Mercedesfordon, har man också en specialbyggd Mercedes-Benz Sprinterbärgare – den enda i sitt slag i Sverige – och en Mercedes Vito som används som servicebil.

– Vi är fem som jobbar i företaget och förutom Sprintern och Viton, så har vi också tyngre flakbärgare från Mercedes-Benz. Vi har en Atego och en Actros lastväxlare och ska hämta ännu en specialbyggd Actros lastväxlare efter nyår, berättar Dennis och fortsätter: Vår Sprinter är en otroligt smidig bärgare och den enda i landet i sitt slag. Den är självlastande, så dels kommer man enkelt in även på trånga utrymmen och dels kan man lasta bilar fort.
– Allt är fjärrstyrt, säger Dennis och förklarar: Man trycker på en knapp så fälls själva bommen bak ut och när bilen är uppe fälls klaffarna upp och låser hjulen. Sen tar man bara några spännband och säkrar fordonet och man är färdig att åka iväg.

Uppsala Bärgningstjänst har ett franschaiseavtal med Falck, vilket gör att många bärgningar sker i direktkontakt med både försäkringsbolag och bilfabrikanter. Det gör att det smidigare både för de drabbade trafikanterna och för Dennis och hans fyra anställda medarbetare när de åker ut på uppdrag.
– Det är ett omväxlande och spännande jobb. När det gäller ”lättbärgningar”, alltså när vi åker ut med Sprintern, så kan det vara allt från punkteringar till att ge starthjälp. Det är kul och tillfredsställande att kunna hjälpa folk som hamnat i akuta problem.

– Det är inte helt ovanligt att vi får ge låshjälp, när nyare bilar låst in nycklarna, säger Dennis och skrattar.
– Men den bilen jag tycker a l l r a bäst om att köra är min Mercedes-Benz Vito. Den är så himla fin, säger Dennis och tillägger: Helt suverän, faktiskt! Smidig och suverän. Vi använder den som servicebil när vi till exempel åker ut och hjälper till med lastbilar eller släp som fått problem.

– Det kan vara byte av luftbälgar, bromsklockor… det känns väldigt bra när vi kan ge hjälp med en gång så att fordonet kan köra vidare direkt och inte behöver åka in till verkstad.
Dennis berättar att det vanligaste uppdraget de åker på är punkteringar. Han säger att det idag är ganska vanligt att man inte har något reservhjul med sig i bilen och han tror att många inte ens tänker på att det kan vara en bra sak att fråga om när man köper en ny bil.
– Det finns ofta inga reservhjul på nyare bilar och folk tänker inte på att kolla det när de köper en ny bil.
– Och väldigt många yngre har inte en aning om hur man gör när man byter däck, säger Dennis och skrattar.

Dennis berättar att det är en speciell känsla som inträffar varje år i november-december. Det är den mest arbetsintensiva perioden för en bärgare.
– Det är som om ett alldeles speciellt ”arbets-mode” infaller. Men vet att nu blir det fullt ös. Dygnet runt. Vi har alltid jour. Och ingen arbetsdag är likadan. Vad som helst kan hända.
– I och för sig, så är det inte alltid ofarligt. Vi bärgar ofta på E4:an och folk ”står på” ganska mycket, trots att de ser att vi står vid kanten och jobbar. DET har verkligen inte blivit bättre.
– Men jag tycker det är lika roligt att jobba som bärgare fortfarande. Ibland tänker jag tanken att man kanske skulle göra något annat… men sen bara… nä, jag ä l s k a r att köra bärgningsbil.

– Jag åkte med min pappa i bärgaren så fort jag fick redan när jag var fem år. Och när jag var 15 år började jag bärga själv. Jag hade ju inget körkort, så jag fick ta med kompisar med körkort som fick köra, medan jag skötte alla spakar och lastningar.
– Jag är nog en bärgningsnörd, säger Dennis och hoppar in i sin specialbyggda Mercedes-Benz Sprinter för att åka iväg på nästa bärgningsuppdrag.