Gå vidare till innehåll

Mercedes-Benz i alla storlekar i alla år.

I år är det 15 år sedan Adnan Halac startade sitt åkeri Transportenheten i Malmö. Från en Sprinter till över 20 bilar och utmärkelsen Årets Gasellföretag. Hela tiden har han varit trogen Mercedes-Benz.

Att Transportenheten kombinerar distribution och anläggningsbilar är ovanligt men det är en fråga om ekonomi.
Att Transportenheten kombinerar distribution och anläggningsbilar är ovanligt men det är en fråga om ekonomi.

– Mercedes räddade företaget. Vi hade nog inte överlevt annars.

Adnan Halac var bara 11 år gammal när han kom till Sverige från Bosnien i mitten av 90-talet. Under skoltiden umgicks han mestadels med andra bosnier och utrikesfödda.

– Jag kunde knappt svenska när jag började gymnasiet.

– Men på transportgymnasiet där jag började var det bara några enstaka utrikesfödda så det var bara att lära sig språket, skrattar han.

– På köpet fick jag en crash-course i skånsk kultur. Du vet – vad svarar man på frågor, när dricker man kaffe, vad pratar man om – och hur?

Mercedes-Benz Malmö lade upp en avbetalningsplan åt mig och det räddade mig.
Mercedes-Benz Malmö lade upp en avbetalningsplan åt mig och det räddade mig.

Direkt efter skolan började Adnan köra lastbil och efter några år kände han att det nog skulle gå att driva företaget bättre än vad hans chef gjorde.

– Jag tog alla besparingar jag hade och köpte en begagnad Sprinter. Men efter bara tre månader rasade växellådan. Jag hade helt enkelt inte pengar att betala  fakturan med – men Mercedes-Benz Malmö lade upp en avbetalningsplan åt mig och det räddade mig. Sedan dess har jag stannat kvar. Jag hade en säljare som hjälpte mig mycket och lärde mig en hel del om fordonsekonomi.

Transportenheten kör helt och hållet med nya bilar.
Transportenheten kör helt och hållet med nya bilar.

Efter Sprintern blev det en Actros på fast körning – en av de första Euro 5 bilarna i Malmö – och sedan har det bara rullat på. Fler bilar i alla storleksklasser – och alltid Mercedes-Benz.

För en del  år sedan tog företaget även steget in på anläggningssidan när man köpte sin första kranväxlare.

– Jag körde den själv ett tag för att lära mig och veta hur jobbet är på riktigt. Numera är jag mer av en entreprenör och företagare än en chaufför.

Idag har Transportenheten nio anläggningsbilar som i huvudsak går för Norrvidinge. Att kombinera distribution och anläggningsbilar är ovanligt men enligt Adnan är det en fråga om ekonomi.

– Har du en mer spridd verksamhet så har du lättare att följa med när saker förändras.

Nya bilar gör att personalen tar hand om grejerna.
Nya bilar gör att personalen tar hand om grejerna.

En annan viktig sak enligt Adnan är förutsägbarhet. Att veta vad man tjänar på och vilka kostnader man har.

– Numera kör jag helt och hållet med nya bilar. Vi lägger undan medel så att det alltid finns till kontantinsatser Sedan tar vi finansieringar med fullt serviceavtal. Då får du en helt förutsägbar kostnad och vet att du slipper dyra driftstopp. Dessutom har du alltid tillgång till lånebilar om något händer.

– Nya bilar gör också att du har lättare att få tag på bra personal som tar hand om grejerna. Och så kan man inte bara sitta och vänta på jobb från centralerna. Man måste vara på hugget och leta egna uppdrag också.

– Jag gillar också de nya digitala möjligheterna med till exempel FleetBoard och MB Uptime. Jag ser var alla bilar är, laddar upp förarkort automatiskt och kan se om och när det ska göras service och vad som måste göras.

– Och om vi missar något så vet jag att bilen själv berättar det för både mig och chauffören. Det är  ganska otroligt.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

15 juni, 2021 / Lastbilar
11 juni, 2021 / Lastbilar

Ser du en DHL-bil i södra Stockholm så är sannolikheten stor att det är en Mercedes-Benz från Ågesta Transport. Här…

Läs inläggStjärnor i gult.

11 juni, 2021 / Lastbilar
11 juni, 2021 / Lastbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige