Varje sommar, första helgen efter midsommar, sedan 1997 kommer motionärer och en stor del av världseliten inom multisport till Åre. Det gör de för att genomföra Sveriges största och äldsta multisporttävling – Åre Extreme Challenge. I tävlingen tar sig deltagarna från starten nedanför Tännforsen på älven, över berget, längs stigarna på myren och ner till målet på Åre torg. Det är extremt tufft, utmanande och en mycket vacker upplevelse.
Sveriges äldsta multisporttävling – Åre Extreme Challenge – har sedan 1997 genomförts på samma bana varje år runt Åre. Tävlingen består av tre delmoment. En paddelsträcka, antingen på Indalsälven eller på Åresjön, eller i en kombination av dem båda. Därefter följer löpsträckan, där man springer från Åre torg och upp över Åreskutan, 1420 meter över havet, till en liten by som heter Huså. Därifrån cyklar man sen på Mountainbike genom skogen och över myren, tillbaka till Åre Torg där det är målgång.
I motionsklassen är hela paddlingsmomentet på Åresjön, men i elitklassen startar man paddlingen vid Tännforsen, som är Sveriges största vattenfall (sett till vattenmängden). Sen paddlar men längs älven ner till sjön och bort till Åre.
– Det är alltid samma bana, med den ”twisten” att det inte får vara för högt vatten i älven. Det var det förra gången, så därför var all paddling på Åresjön då, även för dem som tävlade i elitklassen, säger Henrik Weile, tävlingsledare och projektledare för Åre Extreme Challenge.
Henrik har bott i Duved sedan 2004 och redan 2005 kom han med i tävlingsledningen för Åre Extreme Challenge. Efter 2016 blev han tävlingsledare för hela eventet och sedan tävlingen 2017 är det Henrik som tillsammans med Scott Cole utgör projektledningen för Åre Extreme Challenge. Det finns också ideella krafter i form av 80 frivilliga funktionärer från hela landet som hjälper till vid tävlingen.
Scott Cole är från soliga Kalifornien och flyttade till Sverige för kärlekens skull. Efter några års studier i Umeå flyttade han till Östersund just för den storslagna naturen och han har själv genomfört tävlingen åtta gånger. Scott är en hängiven multisportare som genomfört liknande lopp över hela världen.
– Jag är en person som verkligen brinner för uthållighetssport, säger han och fortsätter:
– Jag gillar att testa kroppen – både fysiskt och mentalt – och det är därför jag tycker att multisporten är så fantastisk. Både att själv tävla och att möta de tävlande i ÅEC, när de efter 8-9 timmars tävlande kommer i mål på Åretorget…helt totalt slut, kroppen krampar, man skakar och har ont överallt…men med ett stort leende och en stor stolthet över bedriften….
– Och så säger de: ”Wow! – nästa år ska jag göra det ännu snabbare, ännu bättre!”
Projektledarduon berättar att det är mycket tack vare lagklasserna som antalet tävlande har ökat de senaste åren, eftersom fler kan tävla även om man inte behärskar alla delar av tävlingen.
– Man kan till exempel sätta ihop ett ”stafettlag” med kontoret eller kompisarna, säger Scott och berättar att många som först tävlar några gånger i lagtävlingen, blir så entusiastiska och tränar upp sig för att sedan återkomma och tävla i soloklasserna.
När antalet deltagare i loppet ökade efter att man ”släppt in” motionärsklasserna och eftersom man nu kan tävla både i individuella klasser och i lagklasser, flyttades fokus från att vara en ren prestationstävling till en häftig och utmanande naturupplevelse för fler.
– Soloklassen var den ursprungliga tävlingsformen, där man helt enkelt ska klara av att genomföra alla tre grenarna själv, berättar Scott och Henrik fylleri:
– Utöver ”stafettklassen” – alltså lagtävlingen – som nu tillkommit, har vi till exempel också den nya Duoklassen, där ett par genomför tävlingen tillsammans och där det finns en maxgräns för hur stort avstånd man får ha emellan sig i tävlingen.
Nu har Mercedes-Benz och Åre Extreme Challenge tecknat ett treårigt samarbetsavtal som gör företaget till huvudsponsor för Nordens äldsta och största multisporttävling.
– Samarbetet ger en möjlighet att utveckla tävlingen både i storlek och i kvalitet. Vi vill att allt kring tävlingen ska vara av hög kvalitet. Det ska vara lätt att ta sig ut i naturen och det ska vara lätt att komma ut och bli utmanad av naturen. Ju högre kvalitet, desto enklare och säkrare blir genomförandet, säger Henrik Weile.
Lalenya Tedfors, marknadschef för Meredes-Benz Transportbilar, förklarar varför Mercedes valt att bli huvudsponsor:
– Åre Extreme Challenge och Mercedes-Benz är en ”perfect match”. Samarbetet ger oss möjligheter att visa våra modeller V-Klass och X-Klass mot målgrupper som är intresserade av en aktiv fritid. Samtidigt kan vi bistå med våra transportbilar som kommer lösa alla logistikfrågor för tävlingen på ett smidigt sätt.
Drygt 500 personer brukar genomföra Åre Extreme Challenge varje år och nästa år går starten för det spännande eventet den 30 juni. Anmälningstiden för intresserade multisportare och hågade motionärer som gillar utmaningar och vacker natur öppnar den i början av oktober.