Thommy Eriksson är diagnostekniker på Mercedes-Benz Malmö.
Han har arbetat med tunga fordon ända sedan gymnasiet. Under flera år var det bussar för hela slanten.
– Bussar har ofta komplexa styrsystem. Det finns automatik som gör att bussen niger när dörren öppnas till exempel. Och allt styrs med ett fåtal kablar. Det är enormt lärorikt att lösa problem där.”
Idag ägnar han det mesta av sin tid åt elektronik.
– Många tycker att det låter konstigt att säga att man gillar elfel, eftersom de flesta får gråa hår av det. Men jag tycker det är utmanande och intressant. Du måste vara metodisk och kunna systemen du arbetar med. Det går inte att gissa sig fram.”
Men allt är inte el.
– Vi har ju ingen uppdelning i att vissa jobbar med fasta nycklar och andra med mätinstrument så att säga. Man ska ju kunna allt eftersom man aldrig vet vad som kan hända, men visst har man favoritjobb.
Arbetet i Malmö är ganska annorlunda mot hur det är på många andra verkstäder. Upp emot 25 procent av alla bilar som kommer in är utländska och Öresundsbron är bara tio minuter bort. Det ställer speciella krav.
– Jag tror att vi som jobbar på verkstaden tillsammans pratar tio olika språk flytande. Man märker hur mycket lättare allt blir då. Dessutom har vi ett enormt nätverk tillsammans. Jag tror att vi är svåra att slå när det gäller problemlösning.