Mattias Arnek driver Distribution Syd AB i Malmö.
Det är ett transportföretag med en ganska ovanlig mix av lätta och tunga transporter. Distribution Syd har sju Mercedes Sprinter volymskåp med lift som bland annat går med tvätt för sjukhus och hotell. Dessutom har de sex trailerdragare med containertrailers som nästan bara går med tankcontainers.
– Konkurrensen är ju som alla vet stenhård, så det gäller att hitta nischer där man kan erbjuda något som lågpriskonkurrenterna inte har.
I Distribution Syds fall handlar det mycket om förarkompetens och det har bland annat gjort att företaget utsågs till årets ”Gasellföretag” i Skåne av Dagens Industri för sin snabba tillväxt med bibehållen lönsamhet.
– Våra chaufförer har alla tänkbara behörigheter och bilarna är tungt utrustade med säkerhets- och skyddsutrustning för så gott som alla typer av farligt gods. När det gäller våra transportbilar så handlar det mycket om att förarna har känsla för hur man beter sig i de olika miljöerna. Sjukhus, hotell och restauranger är ju inte som att bara köra från en lastbrygga till en annan.
– En gång fick jag ett erbjudande om att ta in förare från låglöneländer genom ett bemanningsföretag. Det kostade nästan ingenting men jag vägrar ge mig in i den svängen. Det stör mig när till och med stora företag utnyttjar människor på det sättet. Dessutom är det en säkerhetsfråga både för oss och alla trafikanter.
För Mattias är driftsäkerheten det viktigaste när han väljer bilar till sitt företag.
– Driftsäkerhet handlar inte bara om att ha bra fordon, utan minst lika mycket om att ha en bra verkstad med bra människor. Våra kontakter på Mercedes-Benz verkstad här i Malmö är fantastiska. De vet våra villkor.
– Jag minns en gång när det var panik och en av bilarna var full med last. Då stod det en lånebil och väntade med motorn varm och liften nedfälld. Så det var bara att lasta om lasten och köra vidare.
– I dag pratar man mycket om elektronik och sådant, men jag uppskattar verkligen mekaniker som kan lyssna på en bil och känna på den och skapa sig en bild av vad det är som är fel. Och just sådana mekaniker har Mercedes-Benz.
Totalt har Mattias haft ett 40-tal Mercedes Sprinter.
– Jag provade ett annat märke, men det gör jag inte om. Det kommer aldrig in något annat här så länge jag driver företaget.
Tidigare i år provade Distribution Syd en ny Actros i Mercedes bränsleutmaning Fuel Duel. Resultatet gav mersmak och i oktober levererades företagets första trailerdragare med stjärna i grillen.
– Det är en riktigt fin och bränslesnål bil. Men framförallt har den samma folk i kulisserna och det är viktigast av allt.