Lyftkorgsbilar brukar vara byggda på rena chassin. I senaste numret av tidningen ”Lätta Lastbilar” kan man läsa om Boden Energi Nät AB som valt en annan lösning – ett Sprinter Skåp med korglyft ”på taket”. En lösning som gör att arbetslaget får med sig en liten mobil och uppvärmd verkstad.
Natalie Nystedt och Ingemar Wittiko arbetar med service på gatubelysning i Bodens Kommun. Till sin hjälp har de ett Mercedes-Benz Sprinter skåp med korglyft som klarar 15,6 meters lyfthöjd och har en bomlängd på över åtta meter.
Den stora skillnaden mot en vanlig korgbil är alltså att den här bilen är baserad på en skåpbil. Det gör att teknikerna får utrymme för servicearbeten i det uppvärmda skåpet och alltså kan utföra en stor del av arbetena ute på fältet.
En mellanvägg skiljer förarutrymmet från skåpet, men väggen har en dörr som gör att det går att ta sig från förarhytten till skåpet utan att gå ut ur bilen.
Även om det ser ut som om lyften är monterad på taket bygger den egentligen på ett torn som går rakt igenom skåpet. Tornet är placerat mitt i bilen men i viloläge är korgen och bommen förskjutet åt vänster så att det ska gå att öppna höger bakdörr inifrån även med korgen på plats.
– Det är en smidig bil att köra, säger Natalie.
– Alternativet är att köra en fullstor lastbil och vi jobbar rätt mycket i tätort så Sprintern kommer verkligen till sin rätt.
När lyften används fälls stödben ut. Under stödbenens ”fötter” finns sensorer som känner av när de har ordentlig mark. Om sensorerna felmarkerar något går inte korgen att manövrera.
Skåpet är uppvärmt och har en ordentlig arbetsbänk där man har all utrustning för att felsöka och åtgärda. Dessutom finns en separat dieselvärmare som gör att det går att hålla en bra arbetstemperatur utan att ha motorn igång.