Gå vidare till innehåll

Första eldrivna stortaxin i Taxi Göteborg.

Valentin Ziverius har en flotta av Mercedes-Benz Vito som går som taxi i Göteborg. Tidigare i år skaffade han sin första eldrivna eVito som då också blev den första elektriska storbilstaxin i föreningen. Det är också den bil han kör själv.
–Jag har lägre kostnader och bättre arbetsmiljö, bättre blir det inte!

Valentin Zilverius är en av Taxi Göteborgs mest erfarna storbilsåkare med 17 år bakom sig. Sedan många år har han drivit verksamhet med stora bilar för 8 passagerare. Han är också känd för sin disco-taxi med 3000 watt stereo, stor TV med playstation, rökmaskin, discoboll
och lasershow…

– Jag hade ett annat märke under en period eftersom jag helt enkelt hade bilden av att Mercedes-Benz var för dyrt, berättar Valentin. Men det visade sig faktiskt vara tvärtom.

– Men när jag provade den nya Viton 2016 och verkligen räknade på totalkostnaderna så blev kalkylen inte alls vad jag trott. Trots att jag uppgraderade mig till fyrhjulsdrift.

Den stora skillnaden låg i service. Med 4 000 mils serviceintervall jämfört med 2 000 så minskar både kostnaden för service och stillestånd med hälften. Dessutom hade det andra märket kamrem som skulle bytas efter 12 000 mil.

– Nu har jag haft mina Vito i snart åtta år och de har gått nästan 80 000 mil vardera. Det är 20 servicedagar plus sex kamremsbyten jag sluppit lägga tid och pengar på – per bil.

– Dessutom erbjuder de en helt annan komfort än någon annan bil i klassen.

Tidigare i år köpte Valentin så sin första eldrivna eVito. Den första eldrivna storbiltaxin i den mer än 100 år gamla föreningen.

– Det var verkligen ett bra val. Bilen är underbar och som en go-kart att köra med sin låga tyngdpunkt. Den är tyst, jag slipper avgaslukten och att hålla på med diesel och AdBlue. Dessutom håller den sig renare. Och så får jag förtur i taxi-kön på Landvetter.

Även komforten får högsta betyg. Valentin berättar att han ofta får spontana kommentarer från kunder om hur skön resan var. Men som företagare är ekonomin den allra viktigaste biten och det är på det området eViton verkligen står i en klass för sig.

– Jag har en räckvidd på sommaren på 25–35 mil och på vintern på 18–20. Jag laddar hemma på natten och toppar upp på en laddstation en gång under ett 13-timmars pass. Det ger mig en energikostnad på vintern som är hälften av dieselbilarnas och på sommaren så är den ca
75 % lägre. Sedan är det detta med service; En elmotor har kanske 20 rörliga delar och en dieseldrivlina kanske 2 000 så det är nästan ingen service alls. Och extremt hög driftsäkerhet.

– Att ladda en gång på ett pass gör mig ingenting. Jag måste ända ta en paus.

Snart är det dags att byta ut Valentins dieseldrivna Vito-bilar och valet är redan klart.

– Det blir Mercedes-Benz igen. Och det kommer att bli fler eVito!

 

 

 

 

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

15 augusti, 2024 / Transportbilar
10 april, 2024 / Nyheter
17 oktober, 2023 / Nyheter

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till vår nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Transportbilar


Ansvariga utgivare:
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige