Fortfarande är vi beroende av kontanter i vårt moderna samhälle. För banker och detaljhandel, som hanterar stora summor dagligen, är det av största vikt att pengarna transporteras mellan kassan och bankkontot på ett smidigt och säkert sätt. Det är här Loomis kommer in i bilden – specialister på kontanthantering. Och till sin hjälp har företaget specialutrustade bilar från Mercedes-Benz.
– Kontanthantering, det är det vi gör och ingenting annat. Och det man sysslar med alltid, varje dag året om, det blir man bra på, förklarar Alessandro Viero, fleet manager på Loomis.
Företaget har en ledande position på den svenska marknaden för kontanthantering i dag. Loomis erbjuder enbart kontanthantering, till skillnad från deras konkurrenter som har flera olika verksamheter och bisysslor.
– Den specialiseringen har gett oss unik kunskap som innebär att vi kan hitta de bästa flödena för hantering av kundernas kontanter, säger Alessandro Viero.
Men kunskapen har de inte skaffat sig över en natt. Loomis har ett tydligt arv och en lång historia av att hantera kontanter. Loomis avknoppades från Securitaskoncernen 2008, men företagets 160-åriga historia började redan i guldruschens USA. Utvecklingen till dagens internationella koncern rymmer många händelser och förvärv. Koncernen bedriver i dag verksamhet i 20 länder och är rikstäckande i Sverige.
För att transportera kontanter mellan kassa och bankkonto behövs fordon. Loomis flotta består av cirka 250 transportbilar, i stort sett samtliga är Vito och Sprinter från Mercedes-Benz.
– Vi vill ha en enhetlig flotta. Dels för att vi då kan lära känna bilarna ordentligt och skaffa oss bra kunskap om dem, dels för att det är enklare med enbart en leverantör, säger Alessandro Viero och fortsätter:
– Mercedes-Benz erbjuder både en bra serviceorganisation som täcker hela landet och bra bilar. Vito och Sprinter är pålitliga och driftsäkra med bra utrymmen och stor lastkapacitet.
För att utvärdera bilarnas kvalitet och funktionalitet har Loomis tillsatt en arbetsgrupp med fordonsansvariga från hela landet. Gruppen träffas regelbundet för att diskutera olika frågor rörande bland annat trafiksäkerhet, ergonomi och köregenskaper. Säkerheten är naturligtvis en oerhört väsentlig faktor vid kontanthantering.
– Vårt säkerhetsarbete pågår varje dag, dygnet runt, 365 dagar om året. Vi utvecklar, tänker om, tänker nytt. Allt för att ligga steget före eventuella rånare. Bilarna är speciellt utrustade och tack vare PSM-modulen i Vito och Sprinter får vi tillgång till fordonselektroniken, vilket gör det lätt för oss att bygga om och utveckla våra egna system.
Loomis har valt att förse bilarna med serviceavtalet CharterWay Complete från Mercedes-Benz. Serviceavtalet, som omfattar service, reparationer, reservdelar och slitagedelar, ger hög driftsäkerhet och förlängd garanti.
– Vi tycker att det är ett mycket bra serviceavtal. Det underlättar administrationen av vår stora fordonsflotta och vi kan prognostisera kostnaderna på ett bra sätt. Föraren får en varningssignal i bilen när det är dags för service. Allt ingår och allt arbete utförs av auktoriserade verkstäder runt om i landet. Det gör att vi kan beräkna våra kostnader exakt. Och vi kan hålla en mycket hög driftsäkerhet, vilket är oerhört betydelsefullt för våra uppdrag och kundernas förtroende för oss, säger Alessandro Viero.
Miljöaspekten är central för Loomis och målsättningen för framtiden är en bilpark med noll utsläpp, trots krav på 3,5 tons lastkapacitet. Företaget har också infört ett system som optimerar körsträckan för att minska miljöpåverkan.
– Vi förnyar bilparken kontinuerligt och nu är nya Vito på väg in. Av miljöskäl väljer vi de mest energieffektiva motorerna som matchar våra uppdrag.