Det är nästan 50 år sedan glasstillverkaren Eric Ericsson från Kalmar kom på sin lysande idé för hur man skulle få hem glass till konsumenterna utan att den tog skada. ”Vi levererar glassen direkt från vår fabrik till kundens dörr!” sade Eric och i september 1968 rullade den första Hemglassbilen ut i Täby utanför Stockholm. Liksom idag var det Mercedes-Benz transportbilar som fick förtroendet.
– Mercedes-Benz har alltid varit vår huvudleverantör. Våra allra första bilar var Mercedes-Benz L 306 Diesel och dag har vi cirka 300 bilar runt om i landet varav cirka 260 är Sprinter. Så sent som i i våras beställde vi nio nya chassin, säger Henrik Wessen som är fordonsansvarig på Hemglass.
– Det underlättar att ha samma märke i vagnparken när det kommer till rutiner kring serviceverkstäder och reservdelar lokalt på depån. Vi är också väldigt nöjda med Mercedes-Benz som organisation, vi får väldigt bra service från generalagenten och pålitliga leveranser. För oss är driftsäkerheten det viktigaste när vi väljer leverantör och hittills har Mercedes-Benz haft den mest pålitliga produkten jämfört med andra leverantörer som vi testat.
Hemglass verksamhet drivs både i egen regi med anställd personal, och med hjälp av franchisetagare. Franchisetagarna kan välja mellan flera olika modeller men de flesta väljer Sprinter 316 CDI med automatlåda. De allra flesta kopplar också på ett 60 månaders service och reparationsavtal.
– Vår påbyggare ABC karossen i Mönsterås har också en mycket viktig roll. Alla våra byggnationer utförs av ABC karossen och efter många års samarbete så har dom en väldigt god kännedom av vår verksamhet och vad som är viktigt för oss. ABC karossen är också högst delaktiga när det gäller utvecklingen av våra bilar.
Det är tätt mellan stoppen på Hemglassbilarnas turer. Det gör att en bil i en storstad kanske bara rullar 1500-2500 mil per år och bilar i landsbygd går sällan mer än 4000 mil per. Trots detta är det ett hårt liv att vara Hemglassbil.
– En genomsnittlig runda har cirka 70 stopp, så det blir mycket slitage på startmotor, förardörr och förarsitsen. Livet som glassbil är allt annat än glassigt och det är inte alla som klarar av det, berättar Henrik.