John Lundström på NCC Roads har ett unikt jobb. Under sommaren när solen skiner, vägarna är torra och varma, sitter han i en specialbyggd Mercedes-Benz Sprinter och kör land och rike runt. För uppdraget förlitar han sig på extremt avancerad teknik och en bil som bara rullar.
John Lundström är teknisk specialist och ingår i teknikgruppen på NCC Roads. Hans jobb är att mäta vägytans beskaffenhet med hjälp av extremt avancerad mätteknik. Han har en hel lista med vägsträckor som han ska mäta. Från Ystad i söder till Haparanda i norr. Det gäller bara att beta av dem, en efter en. Men jobbet kan bara utföras när vägytan är varm och torr. Så säsongen är kort och varje regnfri dag måste utnyttjas.
Därför sitter John Lundström i bilen när solen skiner och kör land och rike runt. Bilen som han kör är en Mercedes-Benz Sprinter. Den ser ut precis som vanligt, utom i fronten. Där sitter en 2,5 meter bred mätbalk, som innehåller 17 laserkameror. Med hjälp av dessa mäts vägbanans jämnhet, spårdjup och lutning så noggrant att mikroskopiska skillnader i strukturen noteras. Instrumenten registrerar hela 62 500 mätpunkter per sekund. Det innebär att om bilen framförs i 100 km/h avläses vägbanans beskaffenhet var 0,4:e millimeter.
För att detta ska fungera krävs mycket avancerad mätapparatur och komplicerade databeräkningar. I mätbalken sitter inte bara laserkameror utan även optiska gyroskop som tar hänsyn till bilens alla rörelser och accelerometrar som mäter accelerationen i alla tre axlar. Och bak i skåpet sitter datorn som utför beräkningarna.
Vad gör du när det regnar?
– Då sitter jag på hotellrummet eller på kontoret och skriver rapporter. Jag är tekniker och ingår i arbetsgruppen som utför analyser av insamlade data, tar fram statistik och skriver rapporter till beställaren. Vi driver också flera forskningsprojekt, där vi testar olika asfaltmassor. Så jag hoppas alltid på en varm och torr sommar. Då hinner jag samla in mycket data som jag sedan kan arbeta med på kontoret under resten av året, förklarar John.
En stor kund till NCC Roads är Trafikverket, som på senare år har ökat fokus på den här typen av mätningar. Dels vill man veta om vägbeläggningen behöver åtgärdas, dels vill man veta om det utförda arbetet uppfyller toleransnivåerna enligt kontraktet.
Numera kräver Trafikverket ofta ett funktionsansvar som innebär att vägbyggaren ska garantera ett visst spårdjup eller en viss längsgående jämnhet under ett antal år.
– Trafikverket har börjat tillämpa ett annorlunda sätt att upphandla väggbyggen. Nu köper man på funktion och inte på material, förklarar docent Jonas Ekblad, som ansvarar för forskningsprojekt inom NCC Roads.
– Därför bestämde vi oss för att satsa på en egen mätbil för NCC Roads, även om det rör sig om en mycket stor investering. Det är viktigt för oss att behärska mätmetoderna och kunna analysera data. Därför är det en stor fördel att ha mätbilen, tekniken och kunnandet nära oss. Det gör också att vi kan vara nära produktionen och kan kontrollera direkt att produktionsverktygen utför arbetet så som de ska. Vi kan också kontrollera och följa upp produktionen mycket tidigare än vad som var möjligt när vi anlitade fristående konsultbolag för mätningarna.
Säsongen är kort och listan på uppdrag är lång. Minst 5 000 mil ska mätbilen hinna avverka på svenska vägar under några månader. För NCC Roads är det därför av yttersta vikt att Sprintern alltid rullar och aldrig blir stillastående. För John Lundström, som tillbringar större delen av sommaren i bilen, är det lika viktigt med maximal komfort och säkerhet. Driftsäkerhet, kvalitet och körglädje var därför tunga argument när NCC valde Mercedes-Benz.