Den 29 januari 1886 sattes världen i rörelse på ett sätt som kom att förändra den för alltid. Det var då Carl Benz lämnade in sin patentansökan för ”bensindrivet fordon”. Bilen var född!
Senare samma år tillverkade Gottlieb Daimler sin motoriserade vagn och 1886 blev början på Mercedes-Benz 130 åriga framgångssaga.
Om bilen har ett personnummer så är det DRP 37435. Det var nämligen det diarienummer som Mannheimingenjören Carl Benz patentansökan på ”bensindrivet fordon” fick hos det Tyska Kejserliga Patentkontoret i Berlin. Sedan 2011 har faktiskt det 130 år gamla dokumentet ingått i UNESCOs Världsminnesprogram tillsammans med bland annat Gutenbergs bibel, Astrid Lindgrens ark och Bachs H-mollmässa.
Så började det
Efter att Carl Benz 1873 utvecklat en kolvmotor, fortsatte han jobbet med att ta fram en bil som kunde drivas av denna motor. Motorns effekt var 0,75 hästkrafter vid 400 varv per minut och motorn var extremt lätt för sin tid, den vägde bara 110 kilo. Ett stort svänghjul (det liggande metallhjulet längst bak i bilen) hjälpte till att hålla motorn igång mellan arbetstakterna och drivningen skedde med hjälp av kedjedrift till bakaxeln, som var försedd med differential.
Bilen byggdes 1885 och patentansökan lämnades in den 29 januari 1886. Patentet godkändes i november samma år. Det var faktiskt Carls Benz fru, Bertha, som finansierade utvecklingen av den trehjuliga bilen, och med dagens standard skulle det ha varit hon som ägde rätten till patentet.
På den tiden var det dock inte tillåtet för gifta kvinnor att söka patent.
Carl Benz presenterade bilen för allmänheten första gången den tredje juli 1886 i tyska Mannheim. Men den första långturen körde hans hustru Bertha Benz i augusti 1888 med bil nummer tre – förmodligen utan makens vetskap. Resan genomfördes för att visa bilens höga tillförlitlighet. Bertha tog med sig tonårssönerna Eugen och Richard på resan, som gick från Mannheim via Heidelberg och Wiesloch till Berthas hemstad Pforzheim. Bertha var inte bara förare, utan också mekaniker. Förgasaren rengjordes med ett hårspänne och ett strumpeband användes för att isolera en ledning. Bilen tankades på apoteket i Wiesloch, där dåtidens bensin (bensen) kunde köpas på flaska. Väl framme i Pforzheim telegraferade hon Carl Benz och berättade att resan gått bra. Tre dagar senare körde hon hem igen. En resa på totalt 194 kilometer.
Tillsammans med Gottlieb Daimler’s motoriserade vagn, även den från 1886, är Carl Benz Patent-Motorwagen det första föremålet som visas på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.