För många fungerar en standardutrustad lättlastare utmärkt. Andra väljer att förädla bilen så den ska passa köruppdragen och vardagen ännu bättre, Per Lundborg från Kungsbacka till exempel. Vi har tittat närmre på hans Mercedes-Benz Sprinter.
Flexibel och genomtänkt. Se där två omdömen som passar Per ”Pelle” Lundborgs Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI ypperligt. Men så har han också lång erfarenhet att luta sig mot.
– Jag började frakta personbilar 1998. Två år senare övergick jag till vanligt gods. Detta är min femte bil, tredje Mercedes och andra Sprinter, berättar Pelle med ett leende.
Vi träffas en morgon på Haga Mölndal Lastbilscentral, HML, där han med sitt företag Nalles Åkeri är medlem sedan 2005.
– Det är bra att vara med i en central. De ordnar förmånliga avtal på bränsle, försäkringar och annat åt oss. Totalt är vi 90 åkare med omkring 200 fordon av alla de slag.
HML ses förstås också till att det finns att göra och det är inga problem att få dagen att gå.
– Många kunder återkommer, men jag har inga fasta turer, fortsätter Pelle när vi rullar bort till centralens närbelägna lager.
Lite som en taxiverksamhet för gods med andra ord?
– Ja, ibland blir det 10 eller 15 uppdrag lokalt och andra gånger utlandet. Jag har till exempel varit i Frankrike, Tyskland, Tjeckien, Danmark och Norge. Det är skönt med omväxling.
Väl på plats vid lagret får vi en chans att titta närmare på bilen. En finess kommer till användning då en pall med duschväggar ska lastas, nämligen det öppningsbara taket. På någon minut har Pelle skjutit fram det.
– Det kommer från Kapellsystem i Halmstad, säger han nöjt och går iväg med pallyftaren.
Lösningen ger också en låg byggnation, totalhöjden är 2,8 meter, vilket är en nödvändighet till exempel vid vissa godsmottagningar i staden.
Falkenbergs-företaget Cab Karosser har byggt skåpet. Längst fram till vänster är ett separat utrymme, åtkomligt både från flaket och utifrån via en liten sidodörr.
– Där finns ADR-utrustning och liknande. Bilar i denna storleksklassen brukar ha åtta pallplatser och det har jag ändå, så den stör inte.
Efter bandning styr vi kosan mot Hisingen för att lossa vid ett bygge.
Liften är förstås ovärderlig och Pelle har satsat på en 750-kilosmodell från tyska Bär, med fjärrkontroll, fotreglage och varningsljus.
– Bra för cyklister och andra, säger Pelle apropå den sistnämnda funktionen.
Nästa uppdrag blir att hämta returpapp hos ett par livsmedelsbutiker. Bilen lastar som den står på 500 kilo. Under huven ligger en Euro VI-klassad V6:a på 190 hästkrafter.
Efter drygt 9 500 mil sedan midsommar 2014 är dieselförbrukningen mellan 1,2 och 1,3 liter. Motorns kraft skickas vidare genom en sexväxlad, manuell låda.
– Specen är gjord med tanke på att jag drar släpkärra ibland, säger Pelle.
Men mer om den senare. Den välvårdade och stiliga Mercan levererad av Veho Bil har en hel del andra saker som på olika sätt underlättar vardagen.
Ett exempel är ett körhjälpspaket med kollisionsvarnare, kurshållningsassistent och automatisk ljusbildsreglering inklusive helljusassistent och farthållare. Självklart ingår också ESP, ABS och ASR i utrustningen. Xenonljus, de kraftigaste krängningshämmarna och dubbla batterier är andra komponenter Pelle valt.
Och mellan stolarna hittar vi en skrivare som drivs av en 220-volts omvandlare på 2 000 watt.
– Mycket användbar om något dokument saknas! Jag för bara över med hjälp av telefonens NFC-teknik.
Vägegenskaperna och komforten i hytten är riktigt bra och ljudnivån låg.
– Jag tror att krav från husbilsköparna ligger bakom de senaste årens utveckling, säger Pelle.
Efter ytterligare ett antal uppdrag i Göteborgs-regionen är vi tillbaka vid HML och kan stifta bekantskap med den nyinköpta kärran. Fabrikatet är Agados och beteckningen Donna D2. Westbay Trailers i Västervik har levererat.
– Precis som Cab skräddarsyr de produkterna för yrkesfolk. Jag ville ha en bra lastförmåga, därför blev det kapell, och den klarar nästan 1 700 kilo.
En extra lång dragstång medger att ekipaget kan backas vinkelrätt. Därmed slipper man koppla isär om liften ska användas. Kärran har också fyra stödben så den kan parkeras riskfritt med lass på.
Det är förvisso tidiga dagar men nog märks det att Pelle noga tänkt igenom uppbyggnaden av släpkärran. Precis som med den stjärnprydda bilen. Innan han kör iväg med dagens sista leverans pekar han på en annan viktig sak för segmentet:
– Vi som kör lätta lastbilar gör lika stor nytta som de tyngre gör.
Så sant som det är sagt.
”Stjärna med plus i kanten” är hämtad ur Lätta Transporter, nr 1/2016.
Text och foto: Bengt Gustafsson.