Larmet går. Det handlar om sekunder, och det handlar om liv. Det handlar också om mycket speciella arbetsuppgifter som väldigt få kan utföra och väldigt speciell utrustning för att klara av jobbet. Det handlar om räddningstjänstens dykare och deras mycket speciella Mercedes Sprinter som byggts av ett av få företag som fixar att skräddarsy en så här proffsig och användarvänlig bil.
Av Stefan Nilsson (text & foto.) Ursprungligen publicerad i Lätta Transporter.
Bilen, som togs i bruk lagom till hundraårsjubileet på Räddningstjänsten Syds station på Drottninggatan i Malmö, är en fyrhjulsdriven Mercedes-Benz Sprinter 519 Bluetec. Bilen är utrustad av NVC, Nordic Vehicle Conversion AB, i Backaryd och det handlar om ett välplanerat bygge baserat på många års erfarenhet av just räddningsfordon. När varje sekund räknas som direkt avgörande för om ett liv kan räddas eller inte handlar det inte om att bygga den snabbaste bilen. Det handlar om att bygga ett fordon som är den bästa lösningen för att ta en räddningsstyrka från stationen till en livräddande insats på så kort tid som möjligt, så säkert som möjligt och med all den utrustning som behövs.
”Fyrhjulsdrivningen är väldigt viktig för oss och det var ett av skälen till att stommen blev en Mercedes Sprinter.”
Varje enskild brandbil är i princip unik, men just den här dykbilen är ett specialbygge utan motsvarighet. Varje enskild detalj har noga övervägts och utvärderats från start. Grunden är en fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter skåpbil med en totalvikt på 5 ton.
– Vi var en grupp på tre man som ansvarade för att ta fram den här bilen, berättar Kristoffer Stigson, som är styrkeledare i Lund. Vi hade maximalt fokus på innehåll och funktion när vi öppnade upp anbudsförfarandet. Ingen svarade så vi valde att skicka ut riktade anbudsförfrågningar. När anbuden väl kommit in blev det Mercedes i Malmö som vann upphandlingen. Det uppskattades av killarna som skulle jobba med bilen, då de samarbetar med NVC i Backaryd när det gäller specialbyggen.
– Vi gillar hur de bygger fordonen i Backaryd, säger Kristoffer. Det är lite busstuk över det hela med mjuka, klädda ytor. Det ger en ombonad och säker känsla.
När upphandlingen var klar åkte gruppen över till Mercedes och gick igenom kravspecifikationerna.
– Fyrhjulsdrivningen är väldigt viktig för oss och det var ett av skälen till att stommen blev en Mercedes Sprinter, förklarar Kristoffer. Vi ska klara av våra uppgifter oavsett väglag och då är det fyrhjulsdrivning som gäller.
Under byggprocessen var gruppen uppe i Backaryd fem, sex gånger för att följa bygget. Allt testades och inredningen lyftes först in som dummy för att kolla stolsplaceringar, radio, skåp, verktyg och belysning. Allt måste klaffa i alla lägen.
– En viktig utmaning är att bilen ska fungera för alla chaufförer och alla dykare, fortsätter Kristoffer. Det ska inte vara några tveksamheter eller frågetecken.
Längst bak i bilen finns ett utrymme där alla har sin utrustning i backar och en hel del gemensam utrustning finns stuvad på ett bestämt sätt för att det ska fungera i pressade lägen. Det finns fyra specialbyggda stolar för dykare, där de kan sitta med sina luftflaskor på ryggen.
– Ja, det ser lite märkligt ut men har man väl sett hur snabbt dykarna kommer i vattnet blir det självklart att det är så här en stol ska se ut i en sådan här bil, säger Kristoffer. Framför passagerarutrymmet finns en halv skiljevägg där killarna i Backaryd har modifierat lösningen från en ambulans så att det skapades utrymme för lådor med lätt nåbar utrustning bakom föraren och framsätespassageraren. Vi fick chansen att vara med när ett av Räddningstjänsten Syds dykarlag övade i Malmö. Förutsättningarna var att ett vittne slagit larm om att två personer fallit i vattnet på en specifik plats nere i hamnen. När larmet gått gäller det att så snabbt som möjligt få ned de två dykarna i vattnet. De har var sin skötare som hjälper dem med utrustningen, luften som de får via en slang till ytan, och kommunikationen med insatsledaren. Redan i hallen på stationen drar dykarna på sig sina torrdräkter och är snabbt inne i bilen där de sätter sig i de specialkonstruerade stolarna. Denna gången utan luftflaskor då de kommer att få luft via slangar till ytan. Vi kör inte i utryckningsfart men är ändå snabbt på plats. Det är Diego Lezama som sitter vid ratten. Bakom honom gör sig dykarna och deras skötare i ordning så att de är redo att snabbt gå i vattnet.
Bussen har det nya Rakelsystemet för kommunikation med larmcentralen och andra enheter. Radiotrafiken fungerar även bak i bussen, så förutsättningarna är klara när vi kommer fram. Dykarna är snabbt nere och söker av bottnen enligt ett givet mönster och de båda markörerna hittas på några minuter. Sedan är det dags att lasta in allt igen. Bussen har separata utrymmen för våt och torr utrustning.
– Det är viktigt att allt stuvas på rätt sätt, säger Kristoffer. Vi kan få ett larm precis när som helst. Då är det viktigt att vi vet var allt finns, att vi litar på bilen och att den är fulltankad.
Den nya dykbussen ersatte en 12 år gammal Sprinter. Alla är överens om att den är ett lyft ur alla synvinklar.
– Den sparar flera minuter under en insats och fyrhjulsdrivningen kan vara direkt avgörande i vissa lägen. Du vet vilka vintrar vi kan ha i Skåne, ler Kristoffer. Det är inte ofta det är snö, men när den väl kommer gör den det med besked. Just den här dagen kom det inga larm så Diego kunde backa in bilen i stationens garage. Den ställs med fronten ut, beredd på nästa insats. Kanske på Öresundsbron eller någon annanstans i Sverige.
Ursprungligen publicerad i Lätta Transporter.
Fordonsfakta dykbil:
Mercedes-Benz Sprinter 519 Bluetec (2014)Motor: 3-liters V6 diesel.
Effekt: 140 kW.
Max vridmoment: 400 Nm.
Växellåda: 7-stegad automat.
Drivning: Inkopplingsbar fyrhjulsdrivning.
Tjänstevikt: 3.850 kg.
Totalvikt: 6.000 kg.
Max släpvagnsvikt: 2.000 kg.
Max antal passagerare: 5.
Påbyggnad: NVC i Backaryd.