André Mathisens mörkgrå Mercedes Sprinter är som en adventskalender; full med överraskningar. Det mesta man kan önska sig får plats i den kombinerade arbets- och familjebilen. I dessa tider är det oundvikligt att tankarna går till Musse Piggs praktiska husvagn på julafton.
Av Maria Jansson Sjödin (text), Lisa Lejdstrand (foto). Ursprungligen publicerad i Lätta Transporter.
Här kan han sova, frakta garageportar, kolla på TV eller ha affärsmöte med sina kunder. Utan att det känns trångt.
– Jag älskar bilen, den är trevlig att köra och fungerar perfekt för mina samlade behov, säger André Mathisen nöjt. När André skulle investera i en kombinerad bil för arbete och fritid tog han kontakt med Roger Lundholm på Östersundsföretaget Dryridge Design.
– Jag hade en önskelista och Roger fann lösningarna, säger André. Så började det månadslånga arbetet med att skapa en multifunktionell husbil/arbetsbil som alltså för tankarna till Musses och Kalles husvagn på julafton.
André är norrmannen som hamnat med hela sin familj i jämtländska Mörsil, men som fortfarande har en del av arbetet på den norska sidan om gränsen.
– Jag säljer och monterar svensktillverkade garageportar i hela Norge. Jag har monterat portar från Bodö i norr till Oslo i söder, berättar André. Det handlar om små och stora, vikbara och isolerade garageportar som tillverkats av Garagecenter-Portfabriken i Krokom, fyra mil närmare Östersund.
– När jag ska montera en port hämtar jag den på fabriken. Den smarta byggnationen gör att jag kan öppna den isolerade mellanväggen och få ett långt lastutrymme. På det viset får jag plats med en upp till fem meter bred port i bilen och jag slipper ha med mig släpkärran, trots att det ursprungliga lastutrymmet endast är drygt 2,5 meter långt. André valde en automatväxlad Mercedes-Benz Sprinter med stor motor på 190 hk. Det gjorde han för att han tycker att den har bra väghållning och är den bästa bil man kan köra när man åker långt. Och det blir lätt många mil. André brukar köra cirka 7.000 mil på ett år.
– Jag köpte ett tomt skåp som Roger byggde om efter mina önskemål och behov. Önskemålen var bland annat att det skulle finnas möjlighet till övernattning, utrymme för frakt av garageport, sittgrupp med bord för affärsmöten, utrymme för en crosscykel, samt gärna en multimediaanläggning och isolerade väggar för att såväl behålla värme, som att reducera ljud under färd. Roger minns Andrés besök och långa lista på önskemål.
”Önskemålen var bland annat att det skulle finnas möjlighet till övernattning, utrymme för frakt av garageport, sittgrupp med bord för affärsmöten, utrymme för en crosscykel, samt gärna en multimediaanläggning och isolerade väggar.”
– Min inställning är att jag i princip kan fixa vad som helst, så det här var en rolig utmaning. Det gäller bara att utgå från de mått och vikter som bilen har. För att kunna montera sittgruppen med fem Noco-stolar måste golvet bytas och godkännas. Det krävdes längsgående skenor med infästningar. Materialet till den isolerade mellanväggen skaffade Roger från Garagecenter i Krokom.
– När man öppnar bakdörrarna för att hämta material eller verktyg, gör materialvalet att det matchar Andrés verksamhet, säger Roger. Den sida som vetter in mot hytten, är dock isolerad och klädd. Sängen som dras ut till full längd över sittgruppen när det är dags att sova, måste monteras högt, för att få tillräckligt med plats i lastutrymmet. För verktyg och garageportar, men även för annat …
– Vi har en son som åker motocross. Marius KTM måste få plats i bagageutrymmet när det är dags för tävling, menar Andrés.
Roger som vet att det inte bara är att ändra höjden på crosscykelns styre vid transport inför tävlingar, var förstås noga med måtten och placeringen av loftsängen. De gånger bilens används för övernattning finns även en schysst mediaenhet, med navigation, ljud och bild som går att njuta av från den 1,60 meter breda bädden. – Det går även att koppla in spel som playstation eller X-box till den enheten. Och ljudet är bra i hela bilen, lovar Roger.
När han ändå höll på med inredningen monterade han en hel del extra belysning samt en 12 Volts inverter/omformare. Bra och praktiskt när André behöver använda eldrivna verktyg i arbetet. Efter ett år med Sprintern har André klart för sig vad han tycker om den ganska omfattande investeringen.
– Den fungerar jättebra och är fantastisk att använda både för arbetet, men även privat, tillsammans med familjen. Och familjen är rätt stor, förutom Mauris, har André och hans Merethe de båda döttrarna Fredrikke och Charlotte. Med hela sittgruppen monterad finns det plats för sex passagerare utöver föraren, så det är det inga problem att få plats även för ett par kompisar i den välutrustade multifunktionella bilen. Den är helt enkelt perfekt för grejer, folk och övernattningar.
Så ligger det till: André Mathisen driver företaget Agenturen i Åre och bor i Mörsil. Genom företaget anlitas han som återförsäljare åt norska Sweport för att sälja, leverera och montera garageportar. Framför allt i hela Norge, men även i Sverige. De isolerade garageportarna till villa eller industri är tillverkade av Garagecenter-Portfabriken i Krokom. Namnet Dryridge Design, har sitt ursprung i och ligger i den lilla byn Torråsen (= dry ridge), utanför Östersund. Här utrustas och anpassas lätta och tunga arbetsfordon i samråd med kund. Mörsil, Krokom och Torråsen, återfinns med några mils avstånd i Jämtland.
Ursprungligen publicerad i Lätta Transporter.
FAKTA OM BILEN:
En lång Mercedes-Benz Sprinter skåpbil med högt tak och 190 hk.
Mått & vikt: Höjd: 2.612 mm Bredd: 2.500 mm
Längd: 6.961 mm.
Axelavstånd: 4.325 mm.
Max sammanlagd bruttovikt: 3.500 kg.
Byggtid: Cirka fyra veckor.
Kostnad: Byggnationen kostade cirka 120.000:- + moms.