Lars-Åke Isaksson i Jönköping har egen budfirma men är knuten till Jetpak och kör bilar stripade med deras logotyp. Sedan i fjor kör han en framhjulsdriven Mercedes Vito 111 av nya modellen och är framför allt nöjd med komforten och den låga bränsleförbrukningen.
Foto: Patrik Svedberg
– Jag hade en Vito 113 i tre-fyra år tidigare som jag körde 30.000 mil med. När nya modellen kom i fjor fick man möjlighet att välja mellan fram-, bak- och fyrhjulsdrift och då valde jag en Vito 111 med framhjulsdrift. Det passar mig bättre eftersom jag mest kör med lätt gods och har mest tyngd på framhjulen och det ger bättre drivning i synnerhet i snö.
– Dessutom är bränsleförbrukningen snålare, jag ligger på 0,67-0,68 och det är 1-1 ½ dl under den förra, berättar han.
Lars-Åke Isaksson har arbetat som bud för Jetpak sedan 2009, kör Mercedes sedan 2011 och har leasingavtal med Hedin Bil i Jönköping. Eftersom han kör gods som behöver fraktas snabbt och tidsrymden ofta är avgörande vill han ha bilar som är så driftsäkra som möjligt.
– Jag kör allt från paket till pallar – kan få in tre pallar i den – och i den klassen var Vito bäst. Lastutrymmet är bra eftersom det är tre meter som djupast. Jag kan till exempel transportera upp emot tre meter långa elrör och liknande till elektriker, det är det inte många bilar som klarar.
– Den automatiska sidvindsassistenten är fantastisk när man kör med lätt last i höststormarna.
Han valde bilen under en Mercedeskampanj hos Hedin Bil i Jönköping, tycker att priset var överkomligt och är väldig nöjd med att bilen kunde byggas som han ville ha den. I hans tillval ingår genomsikt i skåpets bakruta och sidorutor, dessutom en extra dörr på vänster sida bakom förarplatsen.
– När man kliver av är extradörren bra, jag slipper gå runt hela bilen för att lasta ut och det går snabbare att lasta och lossa. Dessutom kommer man åt att spänna fast gods lättare. Det är ytterst sällan jag står ute i en vägbana och lyfter ut paket, jag lastar främst ut vid godsingångar och liknande.
Lars-Åke Isaksson tycker att hans nya Vito fungerar väldigt bra, han är uppe i 9.500 mil på ett halvår, har kört den en vintersäsong och varken haft problem med sladd eller vindkänning från sidan.
– Den automatiska sidvindsassistenten är fantastisk när man kör med lätt last i höststormarna. Man känner verkligen att den hjälper till och bromsar ena hjulparet när bilen är på väg att flytta sig i sidled i en vindby.
– Jag vill ha så mycket inbyggd säkerhet som det bara är möjligt och valde Mercedes-Benz när jag började köra för Jetpak. Märket står för kvalitet, förarställningen är bra, du sitter högt och har bra överblick. Dessutom har assistanstjänsten fungerat utmärkt. Jag fick problem med den förra Viton en fredag, på lördagen var den reparerad – i min bransch är det viktigt att slippa spilltid.