Vi har alla sett den. Vi har alla hört den. Och de flesta av oss har säkert också handlat från den. Hemglassbilen! Lätta Transporter följde med den klassiskt ljusblå frysbilen, en Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI med skåpet fulladdat av glassar, på en runda. Barnens, och kanske även mammas och pappas, favorit i bostadsområdet.
Av Tomas Ek / Lätta Transporter (text & foto)
Svensk sommar, sol och glass! Eller för all del, svensk sommar, regn och glass! Närhelst Hemglassbilen kommer till ett -bostadsområde brukar den tas emot med öppna armar. Särskilt av landets lite yngre medborgare. Nu rullar inte Hemglass-bilen bara på sommaren. Lätta Transporter följer exempelvis med under en kväll i april. Men högsäsongen infinner sig så klart under sommartid. Vår resa börjar i Järfälla norr om Stockholm där en av Hemglass franchisetagaren, Benny Persson Försäljnings AB, har sin depå.
– Jag har 25 bilar som trafikerar den norra delen av Stockholm. Högsäsongen pågår från april till september, då har jag ett 40-tal anställda. Under lågsäsong kör vi bara med lite drygt tio bilar, berättar Benny som sålt glass ända sedan han gick i skolan.
– Hemglass driver några -depåer i egen regi, men cirka 70 procent av verksamheten bedrivs av franchisetagare som Benny. De äger bilchassit och Hemglass äger frysskåpet, berättar Henrik Wessén, som är fordonschef på Hemglass.
Det finns totalt cirka 300 bilar i landet varav 50 i Stockholmsområdet. Hemglass har i alla år haft Mercedes som huvudleverantör och ungefär 90 procent av vagnparken består idag av Mercedes-Benz Sprinter med 3,5 tons totalvikt. Övriga tio procent utgörs av VW Crafter, VW Transporter, Fiat Doblò och Iveco Daily.
– Vi har en lång och god relation till Mercedes och när det gäller 3,5-tonschassin beställer vi i dagsläget enbart Mercedes Sprinter. Driftsäkerhet är det absolut viktigaste för oss men även hög servicegrad hos såväl serviceverkstäder som generalagenten. Våra franchisetagare har genom åren byggt upp en bra relation med lokalaMercedes-verkstäder. Vissa kan
lämna bilen sent på kvällen och ha den tillbaka färdig på förmiddagen dagen efter. På så sätt påverkas inte verksam-heten.
De speciella frysskåpen tillverkas av Carlsen Baltic i -Litauen och levereras sedan till ABC Karossen i Mönsterås där samtliga chassin byggs på med Hemglass-specifik utrustning. Bilarnas skåp fungerar i princip som en kylbox. Kyl-anläggningen ansluts till el-nätet nattetid och med hjälp av -eutektiska plattor kyls -skåpet ner till cirka minus 30 -grader. Skåpet håller sedan kylan -under hela rundan och temperaturen ligger som regel på 20-25 minusgrader när bilen är tillbaka efter säljturen, även en het sommardag.
– Minimikravet är att temperaturen aldrig får överstiga minus 18 grader när Hemglassbilen återvänder till depån, berättar Benny. Glassen kommer till depån i Järfälla med långtradare en gång i veckan, från Hemglass centrallager i Halmstad. På kvällarna förbereds varje tur inför nästa dag. Då Lätta Transporter kommer på besök är det full fart, bilarna håller som bäst på att lastas. Många säljare är nya för säsongen och behöver extra hjälp för att komma in i rutinerna.
Vi ska åka med företagets yngste säljare, Nassim Emami 18 år från Vällingby. Men trots att han är yngst tillhör han de mer rutinerade i personal-styrkan.
– Jag har jobbat här sedan i september förra året då jag tog mitt B-körkort. Brorsan, Tamim, jobbade här tidigare så det var han som fick in mig i jobbet, men han har slutat nu. Jag har till och med tagit över hans bil och kör i samma områden, berättar Nassim samtidigt som han kontrollerar att han fått med sig alla produkter.
Den här kvällen har han ett 40-tal stopp framför sig, det första klockan 16.00. Han står ungefär fem minuter på varje ställe. Medlemmar och stamkunder får ett sms 15 minuter innan Hemglassbilen kommer. Det sköts automatiskt, via gps känner systemet av var bilen befinner sig på rutten. Den klassiska Hemglass-melodin, som jag tror alla känner igen, är fyra sekunder lång. Nassim har den på ett minneskort och spelar upp den när han närmar sig en ”hållplats”.
– Jag kan reglera volymen steglöst. Är det folk i närheten drar jag ner volymen. Kör jag i ett höghusområde spelar jag kanske lite högre så att alla har chansen att höra. Jag kör slingan två-tre gånger i rad, berättar han.
Rundan börjar lite trevande. Men när klockan har passerat 17.00 och de flesta har hunnit hem efter dagens förvärv strömmar kunderna till i allt större klungor.
– Jag tycker det är ett ”skönt” och roligt jobb. Man träffar mycket folk och jag trivs med den sociala biten. Fast i början var det mycket att hålla koll på, både med bilen och försäljningen. Men nu går det på rutin.
Eftersom det ofta är barn runt bilen är det viktigt att vara uppmärksam.
– Jag måste alltid tänka på att ställa mig så att jag kan köra iväg framåt när jag är färdig och inte behöver backa när det är barn kvar runt bilen. Vi ställer oss också alltid med bilens vänstra sida ut mot gatan, eftersom jag tar emot kunderna från den sidan. Då kan jag stoppa barn ifall de är på väg att springa ut i gatan.
– Sedan försöker jag alltid ha bilen parkerad så att jag inte står i vägen.
Vi kör både genom radhus-områden och stora höghus-områden kring Akalla centrum. Vart vi kommer dyker glassugna kunder upp, oftast -barnfamiljer. Just den här glassbilen är inne på sitt fjärde år och har rullat snart 6.000 mil.
– Jag gillar Sprintern, den är skön att köra. Det är bra med en automat eftersom det är mycket att hålla reda på under färden. Även skåpet är lätt-arbetat. Men det gäller att jobba snabbt när du plockar glassen så att inte för mycket kyla slipper ut, påpekar Nassim.
– Vi har en grundregel som säger ”först in-först ut”. Detta för att inget glasspaket ska bli liggande länge längst in i skåpet. Vi ska ha så färsk glass som möjligt hela tiden.
Nu för tiden säljs inte bara glass från Hemglassbilen. Även olika former av frysmat såsom pizza, kebab, oxpytt och grytor finns med i sortimentet. Men glass är givetvis det folk köper mest.
– Bland mixpaketen är storsäljaren High Five. Bland styckeglassarna brukar Sandwich gå åt först, berättar Nassim som också gärna tar en glass när solen värmer på.
Många tycker säkert att han har drömjobbet och Nassim själv verkar trivas fint bakom ratten på den ljusblå Hemglassbilen, en verklig kändis i bostadsområdet.
Fordonsfakta Hemglassbil
Bil: Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI, 2012.
Ägare: Benny Persson Försäljnings AB, Järfälla.
Förare: Nassim Emami.
Motor: 2,1-liters 4-cyl diesel.
Effekt: 163 hk.
Max vridmoment: 360 Nm vid 1.400-2.400 v/min.
Växellåda: 7-stegad automat.
Tjänstevikt: 2.720 kg.
Maxlast: 780 kg.
Totalvikt: 3.500 kg.
Längd: 6,31 m (lastutrymme 3,5 m).
Bredd: 2,09 m.
Höjd: 2,65 m.
Påbyggnad: Frysskåp från Carlsen Baltic i Kaunas, Litauen, påbyggt hos ABC Karossen i Mönsterås. 10 skåpluckor, varav de bakre är till ofryst utrymme med plats för kompressor, elcentral, låsreglage, kortläsare och säkerhetsbox för deponering av kontanter. Takskylt med inbyggda högtalare och signalverk. Led-belysning runt om skåpet samt invändigt. Inbyggt skyltfönsterutrymme bak med clipsram för menytavla och plexiglaslucka.
Fakta Hemglass
Hemglass startades 1968 av Eric Ericsson, ägare av det lilla familjeföretaget Kalmar Glassfabrik. Med det ökande antalet frysboxar i hushållen hade en ny marknad uppkommit för glassfabrikanterna – glasskonsumtion i hemmet. Men glass är en mycket temperaturkänslig produkt. En jämn och låg lagringstemperatur krävs för att hålla högsta kvalitet.
”Vi levererar glassen direkt från vår fabrik till kundens dörr!” Det var den enkla men geniala idén. I september 1968 rullade den första Hemglassbilen ut på sin säljtur i Täby utanför Stockholm. Mycket snart var den snabba expansionen ett faktum.
Hemglass har idag en så gott som rikstäckande distribution som är uppbyggd kring ett 30-tal försäljningsfilialer från Malmö i söder till Jukkasjärvi i norr. Drygt 70 procent drivs av egna företagare och resten i egen regi. Totalt handlar det om 400 anställda och den samlade vagnparken omfattar över 300 säljbilar som regelbundet besöker merparten av landets hushåll på fastställda tider. Det finns ungefär 150.000 fasta försäljningsställen, vilket innebär att Hemglassbilarna varje kväll stannar på 15.000 platser i Sverige för att sälja glass. Säljbilarna ser i stort sett likadana ut över hela landet och tillhandahåller samma sortiment.