Eventbyrån Knut Kommunikation har alltid alla transportbilar de behöver – utan att äga dem. Istället hyr man av Mercedes-Benz Stockholm i allt från några dagar, tre månader eller upp till ett helt år. Konceptet kallas CharterWay Rental.
Foto: Annika af Klercker
– Vi har samarbetat med Mercedes-Benz i tolv år. Det började med att vi behövde 17-kubikmeters kylbilar, det kunde märket erbjuda och sedan dess har vi fortsatt. Mercedes har rätt priser, de har en stor pool av bilar med mycket att välja mellan, och det finns alltid bilar inne, säger Pär Arvered, byråpartner och försäljningsansvarig.
Knut Kommunikation har funnits i tolv år, producerar kundevents och eventmaterial av olika slag – fokus ligger på konsumentmarknad och handel – och man har kunder som till exempel Arla, Carlsberg, Kelloggs, Scan, Pågen och Bredbandsbolaget. Byrån brukar hyra två olika modeller – Vito eller Sprinter med bakgavellyft respektive Sprinter med kyla. 2015 använde man sig av totalt 41 bilar.
– Vi arbetar med konsumentevent med nyheter från stora märken som lanserar nya produkter och vill nå ut med dem, att ge en ny publik möjlighet att testa och smaka. Ambassadörer för olika varumärken kan vara ute under ett helt år och då behöver vi bilar stripade med olika logotyper och budskap.
– Vi använder oss av Vito eller Sprinter och hyr dem mellan allt från några dagar till upp till ett helt år, säger Pär Arvered, byråpartner och försäljningsansvarig på Knut Kommunikation
Ett exempel är när Arla vill ha ut 10.000 kylda produkter till storstadsbor i 25-35-årsåldern. Då sköter Knut Kommunikation allt – från koncept till tillstånd – och lastar produkterna i en 17-kubiks Sprinter med kyla som körs ut och presenterar produkten i olika miljöer.
– Tidsmässigt spänner användandet över allt från en dag till ett år. Vi har till exempel haft en bil i fjällen i fyra månader. Storleksmässigt beror valet mellan Vito och Sprinter på hur mycket material vi ska använda.
– Behöver vi ta hela pallar med produkter hyr vi en Sprinter 17-kubikare. När vi gjorde en stor turné för Bredbandsbolaget nyligen förvarade vi till exempel allt eventmaterial i en stor lastbil i flera månader – förutom transport fungerade den som lager.
Eftersom varumärket står i fokus stripas bilarna i princip alltid om, en beställning som görs direkt vid första kontakten med Mercedes-Benz Stockholm. Pär Arvered betonar att kommunikationen kring uthyrningen fungerar bra. Allting går att fixa, Knut får alltid tag på det de vill ha och dessutom uppskattar byrån att bilarna alltid är så nya och fräscha.