På Abicons grusplan vid Sallerup någon mil från Hörby står ett hundratal militärgrönlackerade Sprinter och väntar på inspektion. Försvarets Materielverk har beställt 260 specialbyggda bilar från Mercedes-Benz och ombyggnadsarbetet är i full gång i verkstadshallarna intill.
Text: Caroline Alesmark, Foto: Emil Malmborg
– Vi bygger två olika varianter av Sprintrarna men utgår från samma plattform. En byggs om till gruppfordon med plats för nio personer och den andra till plutonchefsfordon med arbetsplats, dator och antenner. Båda ska användas av Hemvärnet och det går fyra gruppfordon på ett plutonchefsfordon, berättar Magnus Svensson, VD och ägare till Abicon.
Arbetet inleddes i maj 2015 och hela beställningen ska vara klar till årsskiftet 2016/17. Bilen som byggs på är en fem-tons Sprinter med fyrhjulsdrift och automatväxel. Runt tolv man av sammanlagt 40 anställda är inblandade i bygget och arbetsgrupperna är rutinerade och effektiva. Kravställningen är hög och varje fordon kontrolleras noggrant.
Marken och byggnaderna tillhörde tidigare Teracom och småbrukare i trakten köpte upp jordbruksmarken omkring.
– En dag kom en farbror förbi och undrade: Ska ni aldrig leverera de där bilarna, nu har de ju stått där i evigheter!
– När bilarna kommer till Abicon tas alla säten bort och mekanikerna bygger in elektronik och inredning. Vi bygger i linje och har vid det här laget skapat en automation på golvet utan att hinna fundera så mycket över det. Ordern har utvecklat företaget på det sättet. Samtidigt har det varit en klar fördel att flera av grabbarna på golvet är med i Hemvärnet – de talar samma språk som beställaren.
En extra värmare monteras in under framsätet på gruppfordonen eftersom det saknas värme för det bakre utrymmet i denna bilmodell – annars blir det för kallt för de passagerare som sitter där bak. Värmaren styrs med reglage som monteras in i instrumentpanelen. Påbyggaren drar elledningar till värmereglage bakom förarsätena.
– Att arbeta med Försvarets Materielverk är både lärorikt och roligt. Vi har en andra order utvecklad utifrån den första orden och har skapat prototyper till ett sjuktransportfordon, ett logistikfordon och ett lätt ledningsfordon med mycket elektronisk kommunikation – de ligger dock längre fram i tiden och är inte beställda än.
Abicon har funnits sedan 2004 och legat ute vid Sallerup i fyra år – en av anledningarna till flytten var just möjligheten att ta emot stora ordrar. Området har 5.000 kvm under tak och 5 hektar mark.
– Vi är det enda företaget i Sverige med både produktion, montering och försäljning inom samma väggar när det gäller ombyggnad av fordon. Vi tillverkar och monterar även inredning och utrustning till fordon inom polis, räddningstjänst och kraftbolag, avslutar Magnus Svensson.