När Per Ling från Ferroman kommer inrullande hos kunder är det många som vänder på huvudet. Hans Mercedes Vito Mixto är nämligen extra välförsedd med lysen. Det sitter extralampor på både tak, front, baksida och sidor. Effekten är storslagen – speciellt vid skymningsmörker.
– Jag är bilbyggare från grunden, tycker om att skruva och modifiera bilar. Min chef Anders Regnér är Mercedes-Benz-frälst, det är bara det märket som gäller. Bilen fungerar som reklampelare gentemot kunderna. Eftersom jag sitter i Eskilstuna blir det bra exponering när jag kör ut till kunder samt ner till Göteborg, förklarar Per Ling, försäljare hos Ferroman Engineering AB.
Ferroman Engineering AB är en försäljningsorganisation för industriprodukter Ferroman har sitt huvudkontor i Göteborg men har även en avdelning i Finland.
Företaget har flera olika affärsområden där de bland annat säljer komponenter och reservdelar för värmebehandling och valsverk. Ferroman arbetar även med gjutna och svetsade produkter för högtemperaturugnar som är cirka tusen grader varma. Det kan vara tunga smidda detaljer som till exempel stora lagerhus till valsverk. En stor del av verksamheten är lösningar mot processindustrin med separatorer, silplåt, service och underhåll och värmeväxlare. Dessutom som leverantör av stål till bland annat bilindustrin.
– Min Vito fungerar lite som en reklambil för Ferroman samt våra leverantörer, men jag lastar även grejor som till exempel en pall med valvsverkskomponenter.
– Bilen syns lång väg med sina loggor och lampor när jag rullar omkring på vägarna samt inne på kundernas områden.
Förutom att bilbyggandet är roligt finns en viss säkerhetstanke i bakgrunden. Eftersom Per Lind kör runt 3.000–3 500 mil om året – mycket på landsväg och skogsväg/småvägar mellan Oxelösund, Värmlandsskogarna, Borlänge och Sandviken med gott om vilt – så vill han ha bra ljus.
– Bilen har fyra extraljus i fronten monterade på frontbåge och Xenonkonverterade, gula lampor i halvljusen, positionsljus i frontspoilern samt brett markeringsljus i frontspoilern. Den har även bakbåge i bakkant med positionslampor och sex stycken arbetsljus. Plus två kraftigare backljus.
Per Ling Har kopplat in arbetsljusen så att de går att tända manuellt, det gör att han kan blinka till på bakomvarande bilister som inte bländar av ute på vägarna. Arbetet med extralamporna är ständigt pågående, han tar alla kostnader ur egen ficka och bygger på efter hand.
Nya projekt på idéstadiet är ytterligare en ljusramp på båge i framkanten, att tillverka en Low Bar till frontspoilern samt skaffa större fälgar och bättre baslåda till ljudanläggningen. Och sänka nummerskylten fram.
– Chefen tycker att bilen är snygg men förstår inte hur jag orkar skruva på så många lampor, även kunder och leverantörer tycker att den är fin och uppseendeväckande. När jag gick i gymnasiet på estetisk linje ritade jag mycket bilar. Jag kunde ta en bild av en bil i originalutförande och stylade sedan om den på papper med diverse kjolpaket och större fälgar etc.
– Efter lumpen i 20-årsåldern skaffade jag en projektbil och började då bygga om bilar på riktigt i stället. Idag är jag 39 år och tycker fortfarande att det är lika kul att göra bilen/bilarna uppseendeväckande, syns man inte finns man inte…
Per Ling hämtade ut sin Vito Mixto i påskas och trivs väldigt bra med den. Han har aldrig haft något krångel med någon utav av sina Mercedes Vito, brukar köra dem i tre år innan han byter ut dem och har inga önskemål på förbättringar på bilen från fabrik. Hans första Vito gick 11.000 mil på ett år, den andra 12-13.000 på tre år.
– Man åker väldigt bra i Mercedes Vito Mixton för att vara en skåpbil, den känns till och med skönare än en personbil. Du sitter högt och bekvämt och tillvalen som automatlådan, farthållaren samt komfortstolarna gör resan ännu bättre.
Läs mer om Mercedes-Benz Vito här.