När det blivit stopp i ett avlopp, en ledning behöver högtrycksspolas, rörledningssystemet i en fastighet ska besiktigas eller ett rör inspekteras – då rycker Xtream Clean i Västerås ut med några av sin specialbyggda Sprinter eller Vito.
– När vi startade Xtream Clean 2013 var första bilen en begagnad Sprinter från 2010, vi hade börjat titta på olika modeller och såg att man fick mycket bil för pengarna. Den fungerade väldigt bra men blev sliten till sist. Nu har vi vuxit och nu investerar vi. Idag har vi tre Sprintrar och en fjärde och femte på gång, dessutom tre Vito, berättar Andreas Allöv, VD på Xtream Clean.
Andreas kör själv företagets senaste Sprinter 316 som kom i mars. Den fungerar som servicebil och är oftast tungt lastad – företagets bilar har mycket verktyg med sig och en stor del av utrustningen sitter fastmonterad. Xtream Clean har Västerås och Stockholm som upptagningsområde och går på maxlast större delen av tiden.
– Jag älskar Mercedes, det är den enda bilen man kan välja. Våra bilar är transportbilar och kör otroligt många mil. Jag har aldrig blivit bärgad med en Mercedes, den har gått ner i skyddsläge men jag har alltid kunnat köra den till verkstaden. De är pålitliga och det är en otrolig komfort i dem.
Händer det något vänder sig företaget till Auto Centrum i Västerås som Xtream Clean är väldigt nöjda med. Spolningsföretaget kan inte bara ta in en lånebil när något i bilarna inte fungerar så det är viktigt att snabbt få tillbaka dem ut på vägarna igen.
– Om bilarna är stillastående förlorar vi pengar. Mekanikerna på Auto Centrum är otroligt duktiga och proffsiga och hittar felen snabbt. Jag har aldrig varit med om en sådan service, de åtgärdar varje brist! Det femåriga serviceavtalet Complete är en trygg lösning, man vet vad det kostar varje månad, man kör in bilen och får den servad.
Alla Xtream Cleans Sprintrar är specialbyggen och fungerar som spolbilar med PTO-drift – mekanisk kraftöverföring från växellådan till spolaggregatet. Det fastmonterade spolaggregatet sitter bak i bilen, plus att det sitter en separat motor på själva aggregatet.
– Bilarna är helt självförsörjande på el, det vill säga växelriktad ström 20/20, och vi tar vatten på plats, annars blir det för tungt. Jag har inte börjat bygga klar min bil ännu men det är på gång och den kommer att få ett extra påbyggnadschassi.
Xtream Clean har tolv anställda varav tio är ute i fält. Förutom sina snart fem Sprintrar – både 316 och 319 – använder de även sig av tre Vito. De senare är mindre men fungerar bra att ha där det är lite trångt och svårt att ta sig in. Företaget kör en del vatten med Vito men kopplar alltid upp sig på det lokala vattennätet när de använder Sprinter.
– Jag tycker båda modellerna är väldigt sköna att köra. Jag är väldigt lång, 1.95, så när det gäller transportbilar kan det vara svårt att hitta komfortabla körställningar. Viton är riktigt bra, den kan anpassa väggen efter mig, jag sitter som en kung och har inte alls känslan av att sitta i en 14-kubiks skåpbil. Jag är helt enkelt en fruktansvärt nöjd kund – bilarna kan vara dyra att köpa in men i det långa loppet är driftsäkerheten det viktiga.
Foto: Bo Lundvang