Säkerhets- och kontanthanteringsföretaget Nokas använder sig av Mercedes-Benz sedan fem år tillbaka, har 66 bilar av märket i sin flotta och väljer Sprinter för sina bilar med uttagsautomat. Behovet bara ökar – trots att det talas om ett kontantlöst samhälle. Idag rullar två Sprinter med uttagsautomat kors och tvärs genom Sverige och troligen kommer Nokas att utöka med fler.
– När man ska bygga en bil med uttagsautomat så har vi inte hittat några bra alternativ till Sprintern – det är den enda bilen som funkar. Mercedes-Benz levererar trygghet till oss med sin driftsäkerhet, det är funktionsdugliga bilar som startar när de ska. Det gör att vi i vår tur kan leverera trygghet till svenska företag, säger Thomas Ohlsson, sälj- och marknadsdirektör för Cash Handling Division inom Nokas.
Nokas erbjuder bilar med uttagsautomater på orter där det inte finns uttagsautomater, vid stora arrangemang som mässor och loppmarknader där deltagarna betalar kontant, eller vid tillfällen där trycket är så stort på stationära uttagsautomater att de inte räcker. Några exempel är Almedalen, Bok – och biblioteksmässan i Göteborg, Älvsjömässan, Dream Hack och Malmö Brukshundsklubbs arrangemang.
– Vi har två mobila uttagsautomater idag, ser att efterfrågan bara ökar och har precis gått över från en till två. Vi började med den första vid årsskiftet 2014 och bilarna är strajpade med de nya sedlarna. Så vitt jag vet är vi det enda företag i Sverige som har bilar med uttagsautomater, fortsätter Thomas Ohlsson.
Thomas understryker att även om vårt samhälle mer och mer gått över till digitala betalningar finns det tillfällen där människor ska kunna betala kontant om de vill. Till exempel pengar till frivilligorganisationer, vid insamlingar, marknader och liknande.
– Det finns även många användare som inte har eller kan tekniken, som funktionshindrade eller äldre, och platser där det inte finns uttagsautomater. Då erbjuder vi ett alternativ. Vi märker hela tiden att det finns människor som hamnar utanför systemet.
Sprintern byggs om hos en egen underleverantör som sätter in automaterna i bilarna. Själva automaterna är precis likadana som de orange uttagsautomaterna Kontanten du hittar runt omkring i Sverige. Dessa ingår också i Nokas, är i dagsläget 535 stycken och kompletteras med de två bilburna.
– Valet av Sprinter handlar även om arbetsmiljö. De fungerar bra att sitta och arbeta i och är en bra miljö med god ergonomi för våra väktare. Vår personal uppskattar fordonen och utformningen. Bilarna är behagliga att arbeta med tack vare det låga insteget, de är lätta att kliva in i och ut ur – det är små detaljer som avgör.
– Det är dessutom bilar som tål att hanteras. Våra bilar används 365 dagar om året, från Ystad till Haparanda, från minus 40 upp till plus 30 grader. De kör många långa mil men även mycket i hackig stadstrafik.
Nokas Värdehantering utför cirka 63.000 rikstäckande uppdrag om året och drygt hälften av företagets 164 fordon inom avdelningen Cash Handling är av märket Mercedes-Benz, både Sprinter och Vito.
– Valet av Vito är egentligen på samma grunder. Mercedes-Benz är en högkvalitetsbil och ett premiemärke och det finns möjlighet till tillval som inte finns hos andra. Vi upplever att Mercedes-Benz har ett väldigt bra utbud som är väl anpassat för vår verksamhet. Det är inte det billigaste märket vid själva inköpet men med alla fördelar i kombination med den väldigt goda kvaliteten blir totalekonomin med att köra Mercedes mycket god, avslutar Thomas Ohlsson.
Foto: Jenny Leyman